Jaja, prijzen verzinnen... tis een rotwerkje! Ik vind het ook altijd heel moeilijk

Ik doe het in elk geval zo: materiaalprijs + 'uurloon' en dan nog maal 10% Meestal kom ik dan uit op een prijs die ik zelf ongeveer in gedachten had. Ik kijk ook altijd naar de uitstraling van het sieraad, zitten er 'sjieke' materialen in verwerkt zoals Swarovski kralen, handgemaakte glaskralen, edelstenen, echt zilver, dan straalt het ook veel meer kwaliteit uit dus daar vraag ik dan ook wat meer voor.
Als ik jou was zou ik voor mezelf bepalen wat ik ervoor wil hebben. Niks met kortingen enzo doen, gewoon het bedrag waar je het ook voor aan een ander zou verkopen. Want je moet echt niet vergeten dat
jij degene bent die er zoveel tijd insteekt, niet alleen om te maken, maar ook kralen uitzoeken/inkopen/sorteren, prijs bepalen, foto's maken... dat kost ook allemaal tijd!
Verder vind ik idd ook vaak dat mensen te weinig vragen voor hun sieraden. Natuurlijk moet iedereen dat voor zichzelf bepalen, maar je moet jezelf niet onderschatten
Ik kijk vaker op Amerikaanse sites en daar vragen ze rustig $40 voor een geregen Swarovski armbandje. Ik heb het idee dat het daar veel meer gewaardeerd wordt als iets handgemaakt is, dat het veel eerder wordt beschouwd als kunst. Een Amerikaanse vriendin van mij bijvoorbeeld die vindt mij een echte 'artist'

Dat vind ik zelf niet zo eigenlijk, en ik denk dat dat ook een belangrijk punt is, want als je je eigen werk waardeert als kunst durf je er ook makkelijker meer voor te vragen! Kijk bijvoorbeeld maar eens op e-bay naar de kunstenaars die lampwork kralen verkopen, die kralen vliegen voor hoge bedragen de deur uit! Ik denk dat dat hier al veel moeilijker is, gewoon omdat er veel minder waardering is voor dat soort kunstwerkjes.
Zo, genoeg gerateld, nu maar eens naar bed

(sja slapeloosheid

)