Boekhouding etc

Heb je vragen of tips over het maken van een website? Plaats dan hier je bericht.
Gesloten
Gebruikersavatar
nienkesieraden
Bead Fanatic
Berichten:1775
Lid geworden op:vr 19 feb 2010 19:23
Locatie:Breda
Contacteer:
Boekhouding etc

Bericht door nienkesieraden » zo 02 dec 2012 13:18

Hey hey.
Ik heb sinds deze week een kvk nummer en een btw nummer. Nu is het aan mij de taak om heel de boekhouding enzo bij te houden. Hoe doen jullie dat. Ik weet niet waar te beginnen. Moet ik inventariseren en hoe. Wat moet er in mijn map en hoe houd ik alles bij= Dit is allemaal nieuwe voor mij. Hoe doen jullie dit...

Gebruikersavatar
Zina
Bead Intelligent
Berichten:1304
Lid geworden op:za 10 sep 2011 13:03
Locatie:Drachten
Contacteer:

Re: Boekhouding etc

Bericht door Zina » zo 02 dec 2012 13:22

Ik denk dat je voor dit soort vragen beter een verkopers forum of zoiets kan opzoeken.
Altijd aan het kralen...

Gebruikersavatar
nienkesieraden
Bead Fanatic
Berichten:1775
Lid geworden op:vr 19 feb 2010 19:23
Locatie:Breda
Contacteer:

Re: Boekhouding etc

Bericht door nienkesieraden » zo 02 dec 2012 14:16

Ja, maar hier zijn toch ook kraalsters die een kvk nummer hebben. En als je dat hebt moet je alles bijhouden omdat je dan automatisch met belasting te maken krijgt.

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Boekhouding etc

Bericht door Kikkertje » zo 02 dec 2012 14:28

Misschien had je je eerst wat moeten oriënteren?
Je moet alle bonnetjes bewaren, maar ook facturen maken voor wat je verkoopt. Ik moet eens per kwartaal een aangifte omzetbelasting invullen, maar ik geloof dat je er ook voor kan kiezen om dat eens per jaar te doen. Per eind december inventariseer ik mijn voorraad.
Je kan iemand van de belastingdienst op bezoek krijgen om te kijken of je alles in orde hebt.
Groetjes, Marjan

Gebruikersavatar
nienkesieraden
Bead Fanatic
Berichten:1775
Lid geworden op:vr 19 feb 2010 19:23
Locatie:Breda
Contacteer:

Re: Boekhouding etc

Bericht door nienkesieraden » zo 02 dec 2012 15:02

Ik heb me al georienteerd hoor. weet wel wat ik wel en neit moet. Maar was benieuwd hoe jullie het aanpakken. Heb nu al van 6 jaar kralen liggen hier, dus flinke hoeveelheid en moet schatting maken van de prijs daarvan bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Zina
Bead Intelligent
Berichten:1304
Lid geworden op:za 10 sep 2011 13:03
Locatie:Drachten
Contacteer:

Re: Boekhouding etc

Bericht door Zina » zo 02 dec 2012 15:19

Mocht jij dan je eerder ingekochte materialen nog opgeven? :shock:

Mij is verteld dat je pas mag gaan rekenen vanaf de datum dat je je KVK nummer hebt. Ik mocht tot 2 maanden terug nog wel opgeven, maar niet de bonnen die ik het afgelopen jaar had gespaard zegmaar. Zeker niet de afgelopen meerdere jaren.
Altijd aan het kralen...

Gebruikersavatar
ukkies
Bead Lover
Berichten:420
Lid geworden op:vr 28 nov 2008 14:35
Locatie:In de omgeving van Haarlem
Contacteer:

Re: Boekhouding etc

Bericht door ukkies » zo 02 dec 2012 17:20

je voorraad moet je schatten (= inbreng eigen vermogen), dus ja, je moet een inventarisatie doen als je begint.
Zodat je na afloop van je boek periode kan zien wat er 'verbruikt' is zeg maar.

(deze voorraad mag je niet als kosten zien en kun je ook niet voor de btw aftrekken)

De kvk geeft voor een schijntje seminars. Met name Administratie voor starters lijkt me voor jou interessant.
Daar krijg je antwoord op je vragen.
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes
~ Mahatma Gandhi ~

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Boekhouding etc

Bericht door Sandra » zo 02 dec 2012 19:41

nienkesieraden schreef:Ik heb me al georienteerd hoor. weet wel wat ik wel en neit moet. Maar was benieuwd hoe jullie het aanpakken. Heb nu al van 6 jaar kralen liggen hier, dus flinke hoeveelheid en moet schatting maken van de prijs daarvan bijvoorbeeld.
In dat geval moet je beter oriënteren want je mag niet tot 6 jaar terug de kosten alsnog in je boekhouding stoppen. Zoals vermeld bij andere topic gaat deze topic op slot aangezien dit forum voornamelijk voor particuliere hobbyisten bedoeld is en ik bang ben dat er anders tientallen topics met ondernemersvragen van jou gaat komen.

Gesloten