KvK inschrijving nodig voor webshop?

Heb je vragen of tips over het maken van een website? Plaats dan hier je bericht.
Gesloten
BMM
Bead Reader
Berichten:9
Lid geworden op:di 23 okt 2012 11:08
KvK inschrijving nodig voor webshop?

Bericht door BMM » vr 23 nov 2012 14:09

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met het maken van sieraden en heb nu besloten helemaal de vintage kant op te gaan, dus met glasparels, camees, veertjes, al die dingen.
Op dit moment heb ik al een paar dingetjes verkocht van wat ik daarvoor maakte (mixje van vanalles eigenlijk), maar ik draai nog helemaal niet break-even, sterker nog, het geld dat ik binnen heb gekregen, heb ik nu geïnvesteerd in het kopen van de vintage items en ik heb nog lang niet alles wat ik wil hebben in de collectie eigenlijk..

Vandaar dat ik met de gedachte speel om een webshop te beginnen. Tot nu toe zette ik de spulletjes gewoon op facebook, maar daarmee heb ik echt een veel te klein bereik om het uitoefenen van mijn hobby duurzaam te maken. En daarnaast kun je een eigen webshop ook een volledig imago meegeven (bv. vintage achtergrond enz.).

Nu was mijn vraag wel: kan ik zomaar beginnen met een eigen webshop zonder kvk inschrijving of is dat een must om niet in de problemen te komen? Volgens mijn berekeningen zou dat dan kvk 41,03 euro en HBD 79,00 euro zijn, dus samen 120,03 euro. Of mis ik nog wat?

Feit is, het klinkt niet zo veel maar ik heb dus geen idee of mijn sieraden wel degelijk zouden verkopen. Voor zover ik hoor, willen mensen in Nederland niet veel betalen voor handmade dingen.. Of wat misschien ook mogelijk is, is verkopen via etsy, maar dan weet ik niet of je daar ook de kvk en HBD inschrijving voor nodig hebt?

Sorry voor de grote muur van tekst, maar ik zit echt al een tijdje met deze vragen en op internet lees ik ook allemaal tegenstrijdige dingen.. Heb ook al gebeld met de belastingdienst maar die verwees me door naar de kvk, hen gebeld maar ben er ook niet veel wijzer van geworden..

Groetjes en alvast bedankt,
Barbara

Gebruikersavatar
SandraM
Bead Hysteric
Berichten:3238
Lid geworden op:di 17 mei 2011 07:32
Locatie:Etten-Leur
Contacteer:

Re: KvK inschrijving nodig voor webshop?

Bericht door SandraM » vr 23 nov 2012 14:21

Om inkopen te kunnen doen bij groothandels heb je altijd een KvK nummer nodig! Als je een webwinkel begint, reken er dan de eerste jaren zeker op dat je alles wat je verkoopt nodig hebt om weer nieuwe artikelen te kopen voor je webwinkel. Buiten de kosten die je al noemt komen er ook evt. verzekeringskosten, reclamekosten (want de mensen komen niet vanzelf), accountantskosten, bankkosten, webwinkelkosten! Houdt hier wel rekening mee. Je kunt ook beginnen met een gratis webwinkel, bijv. mijnwebwinkel.nl

Je kunt hier maar een beperkt aantal spulletjes verkopen, maar je kunt ook even aankijken of er vraag is en je wat verkoopt.

Verder kan ik je niet veel meer vertellen. Ik ben zelf ook nog niet zo lang "officieel" bezig.

Groetjes, Sandra

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: KvK inschrijving nodig voor webshop?

Bericht door Sandra » vr 23 nov 2012 14:31

Het maakt verschil of je je sieraden verkoopt om je hobby terug te verdienen of ook echt artikelen ga inkopen om meteen weer te verkopen. Belangrijkste is dat je bijhoudt wat je inkomsten en uitgaven zijn. Ik weet niet wanneer je moet inschrijven als je je sieraden verkoopt....tegenwoordig zeggen ze al sneller 'als je webwinkel heb moet je geregistreerd zijn' maar tegelijk mag je ook wat bijverdienen, zolang het niet om duizenden euro's per jaar gaat.
Anders informeer je eens bij http://www.dawanda.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ? Ik raad sowieso aan zelfgemaakte creaties daar te verkopen omdat ze je dan sneller weten te vinden dan wanneer je zelf een website maak.

BMM
Bead Reader
Berichten:9
Lid geworden op:di 23 okt 2012 11:08

Re: KvK inschrijving nodig voor webshop?

Bericht door BMM » vr 23 nov 2012 19:31

Hoi,

Bedankt voor de reacties :) Ik had nog helemaal niet gedacht aan al die extra kosten eigenlijk behalve de inschrijving, webshop kosten en wat reclame (was wel niet van plan het heel groot aan te pakken, misschien wat 'gratis' vistaprint visitekaartjes en zelf foldertjes maken of zo). Weet ook niet of ik daar aan toe ben, aangezien ik het gewoon naast m'n gewone fulltime job doe.
Wist eigenlijk ook niet dat je dan een verzekering moet hebben en accountant en zo..

En moet je ingeschreven staan om via etsy te verkopen? Van Dawanda heb ik nog nooit gehoord eigenlijk :s Liefst zou ik wel een eigen website hebben, die ik volledig naar eigen wens kan inrichten. Gewoon foto's er op zetten en een prijs en dan dat mensen gewoon kunnen geld overmaken op mijn rekening wordt ook gezien als webshop waarschijnlijk?

Uiteindelijk heb ik wel in gedachten om zowel zelf gemaakte creaties als ook andere dingen te verkopen. Ik heb enkele prachtige dingen gezien op Etsy van mensen uit Amerika en Hong Kong en zo en zou die ook echt graag naar de Nederlandse markt brengen.

Dus waarschijnlijk alleen daarom al wel die inschrijving nodig :/

BMM
Bead Reader
Berichten:9
Lid geworden op:di 23 okt 2012 11:08

Re: KvK inschrijving nodig voor webshop?

Bericht door BMM » vr 23 nov 2012 19:55

Negeer dat laatste maar, als het gaat om een onderdeel maar ik doe er bvb. zelf nog de ketting aan en dergelijke is het niet gewoon doorverkopen :P Dus maak er zelf wel altijd iets leuks van.

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: KvK inschrijving nodig voor webshop?

Bericht door Jewel » za 24 nov 2012 01:13

Als hobbyïst heb je geen KvK nodig, dus moet je je afvragen of je hobbyïst bent of wilt blijven.

De scheidingslijn kan vaag zijn, maar ik denk dat er 2 belangrijke vragen zijn die je jezelf kunt stellen om dat onderscheid redelijk te kunnen maken.

1; Heb je een winstoogmerk?
2: Werk je in opdracht of heb je opdrachtgevers?

Als je deze 2 met ja kan beantwoorden, dan is het meestal verstandig om een KvK aan te vragen.

wat ook belangrijk is, is of je regelmatig aan het economisch verkeer deelneemt.
M.a.w. als jij een winstoogmerk hebt en je wilt opdrachten binnenhalen en veel verkopen, maar uiteindelijk verkoop je op een jaar 2 kettinkjes, dan heb je geen KvK nodig.

Andersom geldt ook dat wanneer je als hobbyïst met regelmaat iets verkoopt - ook al maak je geen winst - je wel een KvK nodig hebt.
Dat je geen winst maakt, doet er dan niet meer toe. Zoals een vriendin van mij altijd zegt: je bent dan een slechte ondernemer ;-) , maar je neemt met regelmaat deel aan het economisch verkeer, dus KvK noodzakelijk.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Sanniesam
Bead Starter
Berichten:69
Lid geworden op:do 18 okt 2012 08:34

Re: KvK inschrijving nodig voor webshop?

Bericht door Sanniesam » za 24 nov 2012 10:23

Als je een hele enkele keer wat verkoopt: geen kvk
Wil je op regelmatige basis wat verkopen (bijvoorbeeld dus met een eigen webshop): wél kvk

Daarnaast krijg je dan nog de belasting-technische dingen. Je kunt voor de belasting dan nog steeds onder de hobby-matige bijverdiensten vallen, maar ze kunnen je ook gaan zien als ondernemer op een bepaald moment. Houdt dus ten allen tijden een goede administratie bij :wink:

Denk overigens bijvoorbeeld ook na over btw-nummer, btw opgaaf, inkoop van onderdelen en dat wegschrijven in je administratie (ook btw!). Het is allemaal vaak toch net wat meer werk en wat ingewikkelder dan het in eerste instantie doet lijken.

Zou je willen aanraden eerst eens goed te gaan lezen over wat precies mogelijk is, waar je vooral rekening me moet houden, om niet ineens na bijvoorbeeld een jaar veel energie in zoiets steken nog gerommel te krijgen met zaken als de belasting etc. Heel veel mensen stoppen er ook na 1 jaar weer mee, omdat ze dan merken dat er eigenlijk nog geen inkomsten zijn (belasting, opnieuw investeren, onzekerheid, slecht voorbereid op klanten werven).

in het boek de ZZP-gids bijvoorbeeld, staan hele goede tips over dat soort dingen. Ook kun je informatie krijgen bij de belastingdienst en via de kvk zelf.

En misschien is het om te beginnen inderdaad slim om je ergens bij een bestaande site aan te sluiten, dan meteen met een eigen site beginnen. In dat laatste geval zien ze je namelijk eerder aan als ondernemer, met alle belasting- en administratie-perikelen die er dan bij komen. Bij een winkel als Etsy ed. word dan heel veel werk al uit handen genomen. Handig om te onderzoeken of mensen jouw waar wel willen kopen. En om voor jezelf vast te beginnen met de balansen van inkoop-verkoop. Wel altijd bij houden wat je verkoopt en wat je inkoopt, want ook als hobbymatig verdiener kán de belastingdienst om bewijzen vragen (en als je op internet staat als verkoper, kunnen zij je ook vinden). En dan kun je ook meteen na een poosje kijken hoe je verdiensten zijn. :D

loetje88
Bead Anonymous
Berichten:1
Lid geworden op:di 02 jun 2015 07:13

Re: KvK inschrijving nodig voor webshop?

Bericht door loetje88 » di 02 jun 2015 07:31

Goedemorgen!

Ik volg ook even, en barst gelijk even los met wat voor mij een hoofdvraag is.
ik hoor iedereen roepen over wel of geen inschrijving en 2 kettinkjes, maar ik vraag me af of dit wel helemaal correct is.
misschien dat ik wat achter loop, maar het is altijs zo geweest dat je belastingvrij mocht bijverdienen per jaar.
ik meende dat dit rond de 450 euro lag.
in dat geval is het dus niet zo dat je alles maar moet regelen en aanvragen, een boekhouder en overig genoemde.kosten zou moeten maken, en je best 100 kettinkjes kan verkopen van 4.50 per stuk.
is dacht ik niet zozeer wat hoeveel stuks je verkoopt, maar voor welk bedrag.
ik hoor graag of jullie hier meer van weten.
Wel even erbij vermelden dat ik niet noodzakelijk een "webshop" nodig heb, dit vind ik wat zonde van het geld wat ze ervoor vragen, aangezien je zelf prima gratis websites kunt maken en gebruik kunt maken van email en gastenboek daarin.
Dit ga ik nog even bedenken wat ik het handigst vind.

Ok zelf speel ook met het idee, wil een kleinschalige webshop beginnen en daar natuurlijk op de bijbehorende manier reclame voor gaan maken en eventueel later een markt(dat is altijd een vrijblijvend iets). Er word niet gekocht van of verkocht aan groothandels of bedrijven cq zzp, het betreft hier koop op aanvraag en eigengemaakt. Ik werk zelf fulltime in loondienst, dit is voor erbij( dus ook geenmloonheffingskorting want dat kan maar 1 keer) Heb natuurlijk wel een winstoogmerk, maar beperkt, als je je namelijk laat registreren bij de kvk word je bij de belasting gezien als zzp, en kom je in de clinch met je verzekeringen( een ww verzekering voor een zzp is gemiddeld tussen de 400 en 600 per maand) en dat heb je dus ook met arbeidsongeschikt enz enz. Raak jij door je "hobby" arbeidsongeschikt, heb je dus een probleem want dan dekt je reguliere verzekering dus helemaal niets. Kvk inschrijving is echt niet zo wijs en nodig als wat mensen denken, alleen verschilt het per situatie heel erg. Ik hoor graag hoe jullie hier over denken, en mij een beetje de goede kant op kunnen sturen dior de voor en tegens. Iedereen een fijne dag! Mvg miloe

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: KvK inschrijving nodig voor webshop?

Bericht door Sandra » di 02 jun 2015 19:30

Welkom Loetje. Naar mijn mening heb je gelijk dat wanneer je als hobby je zelfgemaakte kettinkjes wil verkopen je zeker niet in hoef te schrijven bij de KVK. Ik weet alleen niet 100% zeker hoe het nu zit. Belangrijkste is dat je bijhoudt hoeveel je verkoopt en hoeveel je investeer. Als je winst maakt kan je dat tijdens aangifte melden bij overige inkomsten, en zodra je meer winst maakt dan kan je alsnog aanmelden bij de kvk. Als je zeker wil weten hoe en wat dan kan je altijd even bellen naar de belastingdienst en ernaar vragen. Tijd terug leek het alsof je toch al snel moet aanmelden bij kvk, maar zo pas hoorde ik ook van 'n klant dat de kvk haar had afgeraden om te registreren.
Belangrijkste is bonnetjes van je inkoop bewaren (hoef echt niet boekhouding van te maken, zolang je kan laten zien hoeveel kosten je hebt gemaakt) en bijhouden wat je opbrengsten is (maar dat is sowieso leuk om bij te houden :) )
en let op dat je niet op je site iets zoals 'inclusief btw' vermeld want je hoeft geen btw te betalen dus hoef je het ook niet te rekenen.

jasmeen
Bead Anonymous
Berichten:1
Lid geworden op:di 16 feb 2016 12:15

Re: KvK inschrijving nodig voor webshop?

Bericht door jasmeen » di 16 feb 2016 12:39

Je kunt hier maar een beperkt aantal spulletjes verkopen, maar je kunt ook even aankijken of er vraag is en je wat verkoopt.



== Solitaire ==
Laatst gewijzigd door jasmeen op wo 24 feb 2016 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.

MarjaH
Bead Believer
Berichten:278
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 08:35
Locatie:Zeist

Re: KvK inschrijving nodig voor webshop?

Bericht door MarjaH » di 16 feb 2016 15:48

KvK kost niets meer

Marja

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: KvK inschrijving nodig voor webshop?

Bericht door estherwijma » di 16 feb 2016 18:22

Dat wisselt Marja of is dat dit jaar veranderd? Ik heb een vriend die zich ooit inschreef bij de KvK en niets hoefde te betalen, maar toen ik mij vorig jaar inschreef moest ik wel betalen. Hangt van de regio af...heel stom
Groetjes Esther

MarjaH
Bead Believer
Berichten:278
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 08:35
Locatie:Zeist

Re: KvK inschrijving nodig voor webshop?

Bericht door MarjaH » di 16 feb 2016 18:53

ZO zit het:

Eenmalige inschrijfkosten van € 50,-

Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie in het Handelsregister betaalt u een eenmalige inschrijfvergoeding van € 50,- (betaling alleen mogelijk met pinpas). Dit is het gevolg van de nieuwe Wet op de Kamer van Koophandel. De inschrijfvergoeding is verschuldigd bij:

de eerste inschrijving van een onderneming of organisatie in het Handelsregister;
een voortzetting, overname, splitsing of fusie waarbij een nieuwe inschrijving in het Handelsregister ontstaat met een nieuw KvK-nummer.
Deze vergoeding dekt de administratieve kosten van de inschrijving.

Uittreksel nodig?

Als u bij uw inschrijving een uittreksel wilt kopen van uw bedrijf, dan kost dat € 15,- (betaling alleen mogelijk met pinpas of creditcard). Sommige banken vragen om een uittreksel, groothandels vragen altijd om een uittreksel.

Jaarlijkse bijdrage afgeschaft

De jaarlijks verplichte bijdrage is in 2013 afgeschaft. Bedrijven, verenigingen en stichtingen betalen na hun eerste inschrijving geen andere kosten voor de registratie in het Handelsregister. U ontvangt dus geen jaarlijkse factuur meer.

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: KvK inschrijving nodig voor webshop?

Bericht door estherwijma » wo 17 feb 2016 09:03

Ik heb idd 50 euro betaald :)
Groetjes Esther

waleeedijaz
Bead Anonymous
Berichten:1
Lid geworden op:do 10 mar 2016 08:48

Re: KvK inschrijving nodig voor webshop?

Bericht door waleeedijaz » do 10 mar 2016 08:51

Vandaar dat ik met de gedachte speel om een webshop te beginnen. Tot nu toe zette ik de spulletjes gewoon op facebook, maar daarmee heb ik echt een veel te klein bereik om het uitoefenen van mijn hobby duurzaam te maken. En daarnaast kun je een eigen webshop ook een volledig imago meegeven (bv. vintage achtergrond enz.).

Nu was mijn vraag wel: kan ik zomaar beginnen met een eigen webshop zonder kvk inschrijving of is dat een must om niet in de problemen te komen? Volgens mijn berekeningen zou dat dan kvk 41,03 euro en HBD 79,00 euro zijn, dus samen 120,03 euro. Of mis ik nog wat?



leather jacket

Gesloten