Joomla

Heb je vragen of tips over het maken van een website? Plaats dan hier je bericht.
Gesloten
Lindje
Bead Believer
Contacteer:
Joomla

Bericht door Lindje » vr 21 mar 2008 19:10

Hallo,
Onze site is inmiddels een tijdje in de lucht, maar ik wil toch nog wat dingetjes aanpassen. Het lukt me zelf helaas niet. Ik maak de site met het programma joomla. Wie kent dit programma en kan mij helpen? Wat ik nog wil veranderen is het volgende:
- de foto op de voorpagina wil ik graag rechtboven in het grijze vak
- het onderdeel aanmelden nieuwsbrief wil graag ergens aan de zij/bovenkant klein vermelden. Evt dmv een link.
- Ik wil graag een ander lettertype en kleur voor het menu rechts.
Alvast bedankt voor alle hulp/tips. :lol:

Groetjes Linda

flapflap
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door flapflap » vr 21 mar 2008 22:55

Hoi,

Ik heb mijn site ook met Joomla gemaakt, maar ehhhm die dingen die jij zegt kan ik je nou net niet mee helpen.
Lettertypes van je menu's kan je volgens mij wijzigen in je stylesheets (.css bestanden) maar welk stukje je dan precies moet hebben.... geen idee.
Je kan ook het forum proberen, er is zowel een engelstalig als een nederlands Joomla forum (even googelen).
~Audrey~

Lindje
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door Lindje » ma 24 mar 2008 12:24

Hoi,

Ik heb inmiddels het nederlandse joomlaforum gevonden. Helaas heb ik mijn antwoorden nog niet gevonden, maar ik zoek het forum eerst even goed door.
Misschien kun je me wel antwoorden geven op de volgende vraag. Ik zag in de online handleiding dat je een links pagina via het programma kan aanmaken. Ik heb dat geprobeerd, maar ik zie het onderdeel dan niet op mijn site verschijnen. Ik heb ze nu handmatig in een zelfgemaakt onderdeel gemaakt, maar dit ziet er zo slordig uit door de 'vreemde' webadressen met bijv letters/cijfers erachter. Maar anders krijg ik ze niet doorgelinkt. Hoe doe jij dat?

flapflap
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door flapflap » ma 24 mar 2008 14:10

Heb je het Web Links component geinstalleerd?
Zo ja, kijk dan onder Installers->Components en scroll naar beneden. Daar staat een lijstje met alle geinstalleerde components. Die Web Links component zou er dan ook bij moeten staan.
Als ie er niet bijstaat, probeer opnieuw te installeren. Als ie er wel bijstaat dan heb ik geen idee waarom je hem niet ziet :wink:
~Audrey~

Jurgen
Bead Anonymous
Contacteer:

Joomla hulp

Bericht door Jurgen » zo 20 apr 2008 20:35

Hallo Linda,

Ik heb onze Joomla website zelf gebouwd en aangepast. Ik kan je waarschijnlijk wel helpen. Welke problemen heb je nog?

Ik zie dat jullie beide op de website nog de favicon van Joomla gebruiken. Dat is de afbeelding naast het webadres in de adresbalk van de internet browser. Dat staat een beetje minder, zeker als mensen het logo kennen.

Er zijn gratis handleidingen op internet te vinden, al zijn ze wel Engels en iets gedateerd (oude versies van joomla enzo) ,maar om de grondbeginselen van Joomla te begrijpen zijn ze goed te gebruiken.
Ik zelf heb een site-similatie voor joomla op mijn computer geinstalleerd. Dat is erg handig, want daar test ik alles op en kan ik ook een boel op verknoeien en weer herstellen natuurlijk. Daar kan je ook modules op testen. Vooral de gratis modules willen nog weleens een fout bevatten.
En maak regelmatig een backup, voor het geval dat je host ziek wordt of je een toch een fout maakt. Daar bestaan ook modules voor.

Met vriendelijke groeten,

Jurgen Müller

flapflap
Bead Hysteric
Contacteer:

Re: Joomla hulp

Bericht door flapflap » zo 20 apr 2008 22:22

Jurgen schreef:Ik zie dat jullie beide op de website nog de favicon van Joomla gebruiken. Dat is de afbeelding naast het webadres in de adresbalk van de internet browser. Dat staat een beetje minder, zeker als mensen het logo kennen.
Daar ben ik wel mee bezig geweest, maar ik kwam er niet uit :oops:
Zo ook mijn menu's (JScook menu?) die doen nog steeds iets wat niet helemaal naar mijn zin is.
~Audrey~

Jurgen
Bead Anonymous
Contacteer:

favicon en JSCook

Bericht door Jurgen » di 22 apr 2008 21:58

De favicon is vrij eenvoudig. Het is namelijk niet anders dan een bestandje dat favicon.ico heet en je moet vervangen door je eigen afbeelding. bij mij staat dan bestandje in de directory /images/ geheten.
Maak een eenvoudige afbeelding, die je graag als favicon wilt gebruiken en sla deze op als een JPG file (niet groter dan 150 kb, dus houd je formaat en resolutie laag).
Ga dan naar http://tools.dynamicdrive.com/favicon/" onclick="window.open(this.href);return false; en zet daar je JPG bestandje om in een ico bestandje. Hernoem eventueel het bestand naar favicon.ico en plaats deze in de directory /images/ op je website. That's it!
Let op: op internet en je eigen computer zijn verschillende buffers en caches, dus het kan enige tijd duren, voordat je favicon in je adresbalk verschijnt. Ik werd gewaarschuwd voor enkele dagen, maar ik geloof dat het binnen een paar uur al goed was bij mij.

Een JSCook menu komt volgens mij niet van Joomla zelf, maar van de module VirtueMart (een gratis webwinkel voor Joomla). VirtueMart werkt nog niet perfect en ik heb er ook regelmatig ruzie mee. Voorlopig werk ik nog om de problemen heen en neem ik sommige dingen voor lief. Ook wel omdat het verhelpen en uitzoeken van problemen met VirtueMart mikj waarschijnlijk heel veel tijd gaan kosten.
Ik gebruik VirtueMart ook. Helaas wordt VirtueMart door één persoon geschreven en ontwikkeld, dus de ontwikkeling (lees oplossen van problemen) gaat langzaam. Sinds kort is er een 1.1 versie uit, het zou kunnen dat die minder problemen kent.
Voorlopig is er weinig aan te doen. Neem de problemen voor lief of help zelf ontwikkelen. Maar dat laatste lijkt mij een tijdrovende en kostbare hobby. Als je niet van computers houdt, dan hoor je je misschien wel twee keer te bedenken voordat je met VirtueMart in zee gaat. Het kan zijn dat VirtueMart ineens heel snel ontwikkelt (doordat er bijvoorbeeld meer mensen aan gaan werken) of misschien sterft het wel een vlugge dood, doordat de ene persoon het niet meer ziet zitten.
Misschien vindt je iets op http://www.virtuemart.net" onclick="window.open(this.href);return false; (wel Engels, helaas).

Succes.

Jurgen

flapflap
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door flapflap » di 22 apr 2008 23:35

Bedankt! Kun je zien of ik het nu goed heb gedaan met dat favicon?

Oh ik wist niet dat Virtuemart zo omstreden was. Ik heb er niet heel veel problemen mee gehad, sommige dingen krijg ik nét niet precies zoals ik ze wil hebben maar meestal heb ik daar wel een omweggetje voor gevonden, en die laatste paar dingetjes... ach laat dan maar.

Ik elk geval bedankt voor de tips!
~Audrey~

Jurgen
Bead Anonymous
Contacteer:

Bericht door Jurgen » wo 23 apr 2008 21:44

Je favicon is fantastisch. Hoera voor de favicon.
Vanavond is eindelijk de nieuwe versie van VirtueMart uit. Ik heb nog geen pakket gezien waarmee je de 1.0 versie kan updaten en ook nog geen Nederlands taalpakket. Het taalpakket verwacht ik binnen enkele maanden en ik hoop dat het update pakket ook komt.

Succes verder,

Jurgen
flapflap schreef:Bedankt! Kun je zien of ik het nu goed heb gedaan met dat favicon?

Oh ik wist niet dat Virtuemart zo omstreden was. Ik heb er niet heel veel problemen mee gehad, sommige dingen krijg ik nét niet precies zoals ik ze wil hebben maar meestal heb ik daar wel een omweggetje voor gevonden, en die laatste paar dingetjes... ach laat dan maar.

Ik elk geval bedankt voor de tips!

flapflap
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door flapflap » do 24 apr 2008 09:52

Jurgen schreef:Je favicon is fantastisch. Hoera voor de favicon.
Bedankt :lol:
(Ikzelf zie hem namelijk nog steeds niet)
~Audrey~

Gesloten