Waar moet ik in 's hemelsnaam beginnen?

Heb je vragen of tips over het maken van een website? Plaats dan hier je bericht.
Gebruikersavatar
Fairy
Bead Designer
Berichten:954
Lid geworden op:za 03 jul 2004 11:54
Locatie:vlak bij Leeuwarden
Contacteer:
Waar moet ik in 's hemelsnaam beginnen?

Bericht door Fairy » do 05 jan 2006 23:25

Ik probeer een site te maken. Inmiddels heb ik al één en ander in Word gezet en opgeslagen als webpagina.
Ik wil de homepage van onze provider maar gebruiken. Dat is gratis. Als het goed bevalt en resultaat heeft kan ik altijd nog nòg "professioneler". Het enige nadeel is natuurlijk de vrij lange naam die de site gaat krijgen.
Maar goed, dit is verre toekomst muziek. Nu eerst het begin. Ik heb dus wat in Word. Hoe nu verder? Hier strand ik al. Ik heb er werkelijk geen bal verstand van.
Ik zie hier wel allerlei tips en trucs maar ik heb nog niets wat ik kan verfraaien met weet niet wat allemaal. Ik word onderhand lichtelijk verdrietig :cry: want ik ben al de hele dag bezig met uitdokteren hoe ik bijvoorbeeld foto's moet plaatsen. En dan klein, klikken = groter. Hoe maak ik knoppen om ergens naar toe te gaan. Hoe krijg ik dit allemaal op onze homepage?
Help..... waar moet ik beginnen......

Lieve groet van Fairy

Gebruikersavatar
Sieraden 4 You!
Bead Believer
Berichten:299
Lid geworden op:ma 08 aug 2005 21:28
Locatie:Oosterhout (NB)
Contacteer:

Bericht door Sieraden 4 You! » do 05 jan 2006 23:48

Ik ben ook sinds een aantal dagen bezig een website in html te bouwen en ik vind het erg leuk om te doen, erg leuk als het werkt enzo hahaha.

Ik zal een paar links neerzetten naar pagina's met tips voor het bouwen van websites.
Als je eenmaal wat handigheid erin hebt valt het best mee maar je moet je er wel even flink in vastbijten.
Ik neem aan dat je in HTML aan het bouwen bent?
Dan kun je misschien gebruik maken van het programma "Arachnophilia".
Daarin kun je .html pagina's maken en opslaan op een gemakkelijke manier.
Het is een soort word maar dan speciaal om webpagina's te maken.
Het is gratis te downloaden van internet, ik zal de link erbij zetten.

Handige websites om te leren werken met html:
http://www.webles.nl
http://www.xs4all.nl/~werksman/webmees/index.html
http://www.mijnhomepage.nl/newbie.php

Pagina waar je Arachnophilia kunt downloaden:
http://www.arachnoid.com/arachnophilia/
Om het hele programma te downloaden moet je de eerste download-versie aanklikken, arachnophilia.exe (1.7 MB), de anderen zijn niet volledig geloof ik.

Met Arachnophilia kun je ook heel gemakkelijk steeds als je iets veranderd hebt je pagina bekijken.

Ik werk er ook pas sinds kort mee dus ik weet nog maar een fractie van de mogelijkheden maar wat ik tot nu toe heb gezien en gedaan werkt erg makkelijk!

Om de webpagina's van je eigen computer op het internet te krijgen moet je ze uploaden met behulp van een FTP programma. Dat is een soort map die verbonden is met het internet en daar zet jij dan je pagina's in zodat ze zichtbaar zijn op het internet.

Succes ermee!

Gebruikersavatar
Pee
Bead Aholic
Berichten:4328
Lid geworden op:zo 25 jan 2004 23:10
Locatie:Breskens
Contacteer:

Bericht door Pee » vr 06 jan 2006 00:18

Wat ik me dan nog ff afvroeg... ben wel goed met computers maar van websites maken heb ik nog niet echt veel kaas gegeten.

Ik zag een boek websites maken voor dummies, best duur nog... is dat wat? (ik heb op het moment geen bieb abbo ofzo en wilde het niet meteen kopen)
Liefs, Petra
Just bead it!
Afbeelding

Gebruikersavatar
dutch_dayz
Bead Producer
Berichten:1092
Lid geworden op:zo 11 jan 2004 14:23

Bericht door dutch_dayz » vr 06 jan 2006 00:36

Heb je Microsoft FrontPage niet op je pc staan? Dat is een makkelijke html-editor. Als je een foto wilt plaatsen, druk je gewoon op 'foto invoegen', en voor een knop klik je op 'knop invoegen', je kunt kleurtjes ed aanpassen. Wat ik heel fijn vind, is dat je site er zo uit komt te zien, zoals jij hem op het scherm in elkaar knutselt. Je kunt hem ook heel makkelijk aanpassen, gewoon veranderen, opslaan en klaar.

Om de site online te zetten zou ik even je provider raadplegen, er staat vast een 'faq' online waar bij staat hoe het moet!

Gebruikersavatar
Fairy
Bead Designer
Berichten:954
Lid geworden op:za 03 jul 2004 11:54
Locatie:vlak bij Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Fairy » vr 06 jan 2006 01:28

O meiden, bedankt alvast. Ik zal eens kijken of ik snap wat hier allemaal gezegd is.
Ik voel me inmiddels niet blond meer, maar compleet kaal ofzo.
Ik heb hier naast me het boekje: "basishandleiding html voor websites, de mooiste websites in 20 minuten". Tot pag. 14 werd bij mij dus al een halve dag.

Ik moet dit toch kunnen? Ik ben dan wel 43 jaar maar nog niet dement ofzo.......pffffffffffffff

Lieve groet van Fairy

Gebruikersavatar
Sabrina1981
Bead Designer
Berichten:758
Lid geworden op:za 10 sep 2005 15:43
Locatie:Culemborg
Contacteer:

Bericht door Sabrina1981 » vr 06 jan 2006 08:38

Ik heb dreamweaver en dat vind ik erg handig. Kreeg te horen dat Frontpage heel handig is, maar achter de schermen laat het een hoop rotzooi achter. Dus ben ik voor Dreamweaver gegaan. Op de website van HCCnet (mijn provider) staan er twee korte cursussen en die heb ik beetje bij beetje gevolgd en dat helpt goed om een eerste begin te maken.

Gebruikersavatar
Rose
Bead Discoverer
Berichten:46
Lid geworden op:di 30 aug 2005 14:26
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Bericht door Rose » vr 06 jan 2006 09:45

Pee schreef:Wat ik me dan nog ff afvroeg... ben wel goed met computers maar van websites maken heb ik nog niet echt veel kaas gegeten.

Ik zag een boek websites maken voor dummies, best duur nog... is dat wat? (ik heb op het moment geen bieb abbo ofzo en wilde het niet meteen kopen)
Ik heb dat boek ook en opzich is het een heel duidelijk boek vind ik. Ik heb m'n website in frotpage gemaakt en kleine dingetjes die ik niet wist kon ik wel in dat boek vinden. Maar het meeste heb ik toch gedaan door gewoon uit te proberen.
Groetjes Rose

Gebruikersavatar
Mar-JoYa
Moderator
Berichten:9021
Lid geworden op:zo 09 mei 2004 20:46
Locatie:Wildervank
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » vr 06 jan 2006 21:12

Sabrina1981 schreef:Ik heb dreamweaver en dat vind ik erg handig
me 2 en bevalt goed, mijn man heeft dan wel het begin gemaakt gaf ze eerlijk toe :oops:
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

Gebruikersavatar
Fairy
Bead Designer
Berichten:954
Lid geworden op:za 03 jul 2004 11:54
Locatie:vlak bij Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Fairy » za 07 jan 2006 01:42

Nog effies en ik geef het maar op. Ik kom gewoon geen lor verder dan die anderhalve Word pagina. Hoe maak ik daar nou wat leuks van. Ik heb die cursus "Webles" al gedaan maar daar kom ik uiteindelijk niet mee verder. (Ja, dat ik trots was dat ik vet en cursief kon maken en dat op een website plaatsen. Ik heb er wel van geleerd maar dan nog.... hoe nu verder?)
Wat doe je nou met die anderhalve getypte pagina? Hoe krijg ik daar iets leuks van? Hoe maak ik daar knoppen in om naar een volgend hoofdstuk of zo te gaan? Hoe maak ik m'n foto's kleiner => klikken groter? Hoe maak ik een leuk keuzemenu, zodat de bezoeker kan gaan bekijken wat ze wil?
Ik geloof dat ik er niet geschikt voor ben :( . Blijkbaar denken mijn hersens in de trant van: één boom plus één boom is ...... euh..... een bos misschien?
Had mijn zoon toch gelijk :cry:

Lieve groet van Fairy

Gebruikersavatar
dutch_dayz
Bead Producer
Berichten:1092
Lid geworden op:zo 11 jan 2004 14:23

Bericht door dutch_dayz » za 07 jan 2006 03:46

Fairy, niet opgeven hoor! Je komt er wel.

Maar als je nou eens een makkelijkere weg neemt? Want blijkbaar ben je met html aan het bouwen, en dat is nou eenmaal iets waar je je in moet verdiepen, dat schudt je niet zo even uit je mouw.

Ik zou je toch aanraden om eens te gaan werken met een html-editor, zoals Microsoft Frontpage, of zoals ook door anderen aangeraden, Dreamweaver. Dit zijn echt hele makkelijke programma's, datgene wat je op je scherm bouwt, is precies hoe je site eruit komt te zien. Kijk anders eens of je het op je pc hebt staan, ga naar programma's, Microsoft Office en dan Frontpage. Heb je het programma niet, informeer dan maar eens bij je zoon, die weet vast wel hoe je eraan kunt komen.

Gebruikersavatar
hennie
Bead Hysteric
Berichten:3451
Lid geworden op:do 06 feb 2003 23:40
Locatie:Heerlen
Contacteer:

Bericht door hennie » za 07 jan 2006 10:26

Ik heb mijn site met frontpage gemaakt met in het begin een heel klein beetje hulp en ik heb een boekje over frontpage gekocht. Er zitten geen hoogstandjes op mijn site maar dat hoeft ook niet. Mijn site moet voor iedereen makkelijk te bekijken zijn, ook voor mensen die niet zo handig op de computer zijn. Ik heb ontzettend veel hyperlinks en dan moet je zorgen dat de mensen niet verdwalen op je site. Ik kan heel gemakkelijk iets veranderen op mijn site, nieuwe pagina's toevoegen. Tot nu toe vind ik het goed maar in de toekomst wil ik wat meer en mooier, maar ja daar moet je natuurlijk wel tijd voor hebben.

Gebruikersavatar
Sieraden 4 You!
Bead Believer
Berichten:299
Lid geworden op:ma 08 aug 2005 21:28
Locatie:Oosterhout (NB)
Contacteer:

Bericht door Sieraden 4 You! » za 07 jan 2006 11:55

Inderdaad, niet opgeven hoor!
Deze site http://www.grsites.com/textures/ noemde violetmoon_17 in het topic http://forum.creadream.nl/viewtopic.php ... light=logo

Daarmee kun je bijvoorbeeld leuke knoppen/buttons maken om naar een andere pagina te gaan. Er is ontzettend veel keuze in achtergronden en er zijn heel veel mogelijkheden voor lettertype, tekstkleur, grootte enzo.
Je kunt alles zelf kiezen en invullen. Als je het eenmaal door hebt is het helemaal niet moeilijk en er staat als je een button gemaakt hebt zelfs bij welke tekst je op je pagina moet zetten om de knop te laten werken. Je moet dan ook wel de plaatjes opgeslagen hebben op je computer (en later als je de site echt online gaat zetten moet je die dus ook uploaden).

Veel plezier verder met het maken van je site want het bouwen is echt heel erg leuk (vind ik dus)!
Ik weet ook nog lang niet alle codes voor verschillende dingen maar met een beetje zoekwerk bij http://www.google.nl kom je een heel eind.
(als je zo'n scroll down menu wilt kun je volgens mij bij google gewoon de zoektermen "scroll down menu" en "html-code" intoetsen en dan kom je vast een heel eind).
Succes ermee!

Gebruikersavatar
Fairy
Bead Designer
Berichten:954
Lid geworden op:za 03 jul 2004 11:54
Locatie:vlak bij Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Fairy » za 07 jan 2006 12:09

Zucht.... dank jullie meiden! Ik zit met één beperking en dat is dat het geen geld mag kosten. Dus alles moet al op de pc staan of gratis down te loaden zijn en mag dan ook nog eens niet veel troep achter laten op de comp. (vroeger had ik incredimail, schitterend e-mail progr., maar dat moest er dus af vanwege achterlatingen in de bios(????).) M'n schoonzus had het ook over dreamweaver maar dat is dus al weer een koopprogramma. Valt dus helaas af.
Ik zal kijken of ik frontpage kan vinden. Mijn zoon kan ik niet zoveel vragen want die gedraagd zich erg nurkerig waar het pc dingen aangaat. Hij zegt dus ook steeds smalend dat ik het nooit zal kunnen en onderhand ga ik daar zelf ook in geloven.
Zo'n "eenvoudige" site als die van Hennie vind ik dus al prachtig. Ik hoef ook niet superdeluxe. Alles is beter dan een msn site! Maar ik moet het wel helemaal zelf doen!
Die cursus van webles vond ik trouwens wel leuk hoor. Lukte ook allemaal goed. Maar om zo een hele site te bouwen lijkt mij onbegonnen werk. Dan kan ik me niet meer voorstellen dat jullie zeggen dat het leuk werk is.
Maar goed, ik heb weer wat tips en zal weer eens verder prutsen.
Gerichte vraag: als je begint met een Word document, hoe maak je dan nieuwe pagina's voor je site. Ik wil niet hebben dat alles als een grote sliert doorloopt en dat je je suf scrollt. Is dat gewoon een kwestie van een nieuwe pagina maken in Word en die dan met een hyperling of zo bereikbaar maken? Ik heb b.v. de index waar "kettingen" staat. Maak ik dan een nieuwe pagina met m'n foto's en van die index vermelding een link naar die foto's?
Pff, heel verhaal. M'n excuses. Maar jullie zijn alles wat ik op dit gebied heb!

Lieve groet van Fairy

Gebruikersavatar
Melanie
Bead Brilliant
Berichten:2753
Lid geworden op:za 26 mar 2005 20:53
Locatie:Gendt
Contacteer:

Bericht door Melanie » za 07 jan 2006 12:10

Ik heb mijn site ook helemaal in Frontpage gemaakt. Ik heb een 2e hands boekje op de kop getikt over Frontpage en daarna ben ik zelf aan de slag gegaan. Het is helemaal niet zo moeilijk. Ik ben tevreden met de site die ik heb. Om het allemaal nog een beetje op te leuken ga ik me binnenkort verdiepen in Photoshop.

Succes!
Groetjes, Melanie

Gebruikersavatar
Sieraden 4 You!
Bead Believer
Berichten:299
Lid geworden op:ma 08 aug 2005 21:28
Locatie:Oosterhout (NB)
Contacteer:

Bericht door Sieraden 4 You! » za 07 jan 2006 12:40

Volgens mij is Frontpage ook gratis op de wat nieuwere computers.
Ik heb het er dus niet opstaan want mijn computer is te oud hahaha.
Mijn vriend werkt met computers (net zoals jou zoon denk ik) maar die wordt ook altijd gek van alle vragen die iedereen hem stelt buiten zijn werk over computers dus ik probeer zoveel mogelijk zelf uit te zoeken en dat lukt tot nu toe best aardig.

Als het geen geld mag kosten dan is het gebruiken van de ruimte van jullie internetprovider de beste optie denk ik.
Alleen heb je dan een lang internetadres maar ja, zoals je zelf al zegt kun je altijd nog geld erin gaan steken als het je bevalt.

Dat programma wat ik gebruik "Arachnophilia" is ook gratis te downloaden en laat volgens mij geen rommel achter op je computer. Ik ken incredimail ook wel en heb dat in het verleden ook snel weer van mijn computer gegooit!

En je moet je zoon niet geloven hoor, iedereen kan met html werken, het vraagt alleen wat oefening en inzet. Je hoeft er geen talent voor te hebben, alleen interesse. Hij reageert gewoon geirriteerd omdat hij al aan ziet komen dat hij al jou (in zijn ogen domme) vragen moet beantwoorden.

Ik neem aan dat je je beginpagina hebt opgeslagen onder index.html (anders werkt het niet op internet).
Dan sla je de volgende bijvoorbeeld op als kettingen.html ofzo.
En dan moet je dus op je index.html pagina een link zetten naar de pagina waar de kettingen op staan.
Ik hoop dat ik zo je vraag een beetje beantwoord heb.
Succes verder, je zal de lol erin nog wel vinden, daar ben ik van overtuigd! :D

Gesloten