Vraag over websites en bedankjes voor personen

Heb je vragen of tips over het maken van een website? Plaats dan hier je bericht.
Gebruikersavatar
milebla
Bead Dreamer
Berichten:591
Lid geworden op:wo 20 jul 2005 07:54
Locatie:Dinther
Vraag over websites en bedankjes voor personen

Bericht door milebla » do 21 jul 2005 11:17

Hoi,

Ik wil een site gaan maken maar heb er een vraagje over. Ik heb van heel veel sites informatie gehaald en voorbeelden. Ik wil graag die mensen op mijn sites bedanken voor hun info en voorbeelden, dat lijkt me wel zo netjes en een eer voor die mensen natuurlijk! Maar ik heb werkelijk geen zicht meer op welke sites ik allemaal bezocht heb en waar de voorbeelden vandaan komen, maar ik wil geen problemen met die mensen en wil al helemaal niet dat ze zich gepasseerd voelen! Wil niet gaan pronken met HUN voorbeelden.

Kan ik op mijn site vragen of mensen me willen laten weten als ze een voorbeeld van zichzelf zien, zodat ik ze toe kan voegen met naam en toenaam? of is dit heel debiel en onprofessioneel?

Als je nog dingen hebt die ik zeker NIET moet vergeten op de site, meldt me dit dan aub want het is mijn 1e keer dat ik een website ga maken.

heeeeel erg bedankt voor jullie hulp!

groetjes
Moet helaas stoppen met sieraden maken vanwege RSI .

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » do 21 jul 2005 11:27

ik ben bang dat velen boos zullen zijn als er ongevraagd foto's zijn gekopieerd...over het algemeen moet je eerst vragen voor je het online zet op je eigen website.
wat voor site ga je trouwens maken?

K@
Bead Dreamer
Berichten:615
Lid geworden op:ma 30 mei 2005 08:51
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Bericht door K@ » do 21 jul 2005 11:43

Op alle teksten en afbeeldingen op sites zit copyright, je mag dus niet zomaar letterlijk teksten overnemen of foto's gebruiken.

Ik zelf zou niet bepaald amused zijn (dat is nog zwak uitgedrukt) als iemand teksten en/of foto's van mijn site zou gebruiken. Ook al staat er bij dat het van mijn site af komt.

In het verleden heb ik te maken gehad met zoiets, op meerdere sites. Ik kwam letterlijk overgenomen teksten tegen, incl. schrijffoutje, die van mijn site waren gehaald. Ik heb al die sites gemaild en gevraagd of ze het wilden veranderen, hun eigen tekst van willen maken. Gelukkig is dit uiteindelijk ook gebeurd.

Iemand die ik ken is advocaat in ICT-recht, en heeft mij ook nog 1 en ander verteld hierover, het is gewoon strafbaar.

Op deze site kan je meer info vinden over copyright op internetsites http://www.mijnhomepage.nl/artikelen/in ... ebsite.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze site is ook erg handig http://www.copyscape.com/" onclick="window.open(this.href);return false;, je vult je http://www.adres" onclick="window.open(this.href);return false; in en er wordt gecontroleerd of jou teksten van je site overeen komen met teksten op andere sites.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » do 21 jul 2005 11:51

klopt, ik ken iemand die heeft een internetshop, was veeeeel van gekopieerd, maakte er een soort rechtszaak van en won.

K@
Bead Dreamer
Berichten:615
Lid geworden op:ma 30 mei 2005 08:51
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Bericht door K@ » do 21 jul 2005 11:53

Gelijk hebben ze Sandra.

Als de sites die mijn teksten hadden overgenomen de teksten op hun site ook niet hadden aangepast dan had ik die vriend ingeschakelt die advocaat is in ICT recht. Klinkt misschien heel kinderachtig maar letterlijk kopieren mag gewoon niet.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » do 21 jul 2005 12:02

ik dacht dat dat ook wel duidelijk is ja...maar groothandel kars deed dat keer bij mij. toen ik er wat van zei, zeiden ze dat ze alleen mijn naam erbij kunnen zetten, niet website. ik zei nou haal het er dan maar af. toen kon site er ineens wel bij. :roll:

Gebruikersavatar
milebla
Bead Dreamer
Berichten:591
Lid geworden op:wo 20 jul 2005 07:54
Locatie:Dinther

Bericht door milebla » do 21 jul 2005 12:04

Iedereen heel erg bedankt voor jullie adviezen!

Het is echt niet mijn bedoeling om complete teksten zomaar te gaan copieren, ik wilde deze teksten en opmaak van diverse gebruiken als voorbeeld om zo in mijn eigen woorden de boel op schrift te zetten zeg maar en eens te kijken wat er mogelijk is met het opzetten van een site.

Wel zat ik met de vraag over de foto's van voorbeelden, wilde namelijk mensen laten zien wat voor prachtige creaties er mogelijk zijn. Maar dan wel zonder problemen te krijgen met de makers van deze creaties.
Hoe doen jullie dit?

groetjes
Moet helaas stoppen met sieraden maken vanwege RSI .

Gebruikersavatar
La Bigiotteria di Esther
Bead Monster
Berichten:6006
Lid geworden op:do 06 feb 2003 09:10
Locatie:Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door La Bigiotteria di Esther » do 21 jul 2005 12:10

milebla schreef:....Wel zat ik met de vraag over de foto's van voorbeelden, wilde namelijk mensen laten zien wat voor prachtige creaties er mogelijk zijn. Maar dan wel zonder problemen te krijgen met de makers van deze creaties.
Hoe doen jullie dit?

groetjes
Gewoon je eigen voorbeelden maken lijkt mij de eenvoudigste oplossing om problemen te voorkomen.
Inside me lives a skinny woman trying to get out. But I can usually shut the bitch up with chocolate, ice cream and cookies.

Gebruikersavatar
milebla
Bead Dreamer
Berichten:591
Lid geworden op:wo 20 jul 2005 07:54
Locatie:Dinther

Bericht door milebla » do 21 jul 2005 12:16

Dat is nou net het probleem denk ik want ik ben net begonnen en heb denk ik 6 kettingen af en verder niks.

Hoe hebben anderen dit opgelost?
Moet helaas stoppen met sieraden maken vanwege RSI .

Gebruikersavatar
joyas
Bead Professional
Berichten:1628
Lid geworden op:di 19 okt 2004 14:17
Locatie:rotterdam
Contacteer:

Bericht door joyas » do 21 jul 2005 12:17

zoals je zelf aangaf, mensen gaan mailen om het te vragen of ze toestemming geven. Op elke andere manier ben je gewoon strafbaar.

je zegt ook, hoe doen jullie dit, maar dat doen we niet, want iedereen heeft denk ik zijn eigen sieraden op hun site staan. ik in ieder geval wel.
eyes are the windows of your soul

Gebruikersavatar
milebla
Bead Dreamer
Berichten:591
Lid geworden op:wo 20 jul 2005 07:54
Locatie:Dinther

Bericht door milebla » do 21 jul 2005 12:19

joyas schreef:zoals je zelf aangaf, mensen gaan mailen om het te vragen of ze toestemming geven. Op elke andere manier ben je gewoon strafbaar.

Owwwww neeee dat wil ik dus echt niet nee. Ik ga wel opzoek naar de sites (pfffffffffffff wat een karwei) en ga ze vragen of ik hun afbeeldingen mag gebruiken met onder de foto het bedankje en de naam van hun betreffende site

thanks
Moet helaas stoppen met sieraden maken vanwege RSI .

K@
Bead Dreamer
Berichten:615
Lid geworden op:ma 30 mei 2005 08:51
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Bericht door K@ » do 21 jul 2005 12:21

joyas schreef: je zegt ook, hoe doen jullie dit, maar dat doen we niet, want iedereen heeft denk ik zijn eigen sieraden op hun site staan. ik in ieder geval wel.
En ik ook.

Ik heb om het kopieren van mijn foto's tegen te gaan, nu op bijna alle foto's in het klein mijn bedrijfsnaam gezet. Ik hoop dat dit mensen tegenhoudt om mijn foto's te gebruiken.

Gebruikersavatar
joyas
Bead Professional
Berichten:1628
Lid geworden op:di 19 okt 2004 14:17
Locatie:rotterdam
Contacteer:

Bericht door joyas » do 21 jul 2005 12:22

aaaah goed idee
eyes are the windows of your soul

K@
Bead Dreamer
Berichten:615
Lid geworden op:ma 30 mei 2005 08:51
Locatie:Zwolle
Contacteer:

Bericht door K@ » do 21 jul 2005 12:23

Maar waarom wil je die foto's gebruiken?? Dat is me nou niet helemaal duidelijk. Wil je ze als voorbeeld gebruiken om aan mensen te laten zien van "kijk dan kan ik ook voor u maken" Want als dat je intentie is dan zou ik je geen toestemming geven om foto's van mijn site te gebruiken.

Gebruikersavatar
Ezther
Bead Professional
Berichten:1613
Lid geworden op:do 03 jun 2004 19:43
Locatie:Leusden

Bericht door Ezther » do 21 jul 2005 12:56

Het lijkt me inderdaad veel beter en leuker om je eigen voorbeelden te gebruiken!
En omdat je ze dan zelf hebt gemaakt zul je ook beter vragen erover kunnen beantwoorden. Dan ben je er echt trots op.
Dan duurt het maar wat langer, maar dan zijn het wel JOUW creaties.
(Trouwens, als je eenmaal bezig bent gaat het snel hoor!)
Bye bye, Ezther.

Gesloten