HELPPPPPPPP wat te doen tegen plagiaat?

Heb je vragen of tips over het maken van een website? Plaats dan hier je bericht.
miss-chris
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door miss-chris » vr 12 jan 2007 10:09

dat is inderdaad flink balen zeg... :? jammer dat sommige mensen zo van anderen profiteren!!!!

Kini
Bead Interested

Bericht door Kini » vr 12 jan 2007 10:34

Ik heb net even op je site gekeken, maar het ziet er heel goed uit. Heb je dat helemaal zelf gedaan???

Lissie
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Lissie » vr 12 jan 2007 11:59

NB: Ik vind trouwens dat er toch wel heel veel van elkaar gekopieerd wordt, als ik alle sieradenwebsites zoeens bekijk. Ik kom regelmatig dezelfde vormgeving tegen: De layout van de website, de manier van fotograferen, dezelfde soort achtergrond, de bewerking van foto's (o.a. kaders en kadercollages), bestelvoorwaarden, introductieteksten, etc.

Als iemand een eigen website begint, is het natuurlijk het makkelijkst om op andere sites te kijken als voorbeeld. Ben ik niks vergeten? Wat zijn leuke ideeën? etc. En op zich prima om je website zo compleet te maken, je moet toch ergens beginnen. Maar er wordt dan nog wel eens vergeten om er een persoonlijke draai aan te geven, en dan wordt het vaak een zoveelste kopie.

Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt, ben toen begonnen met een grote overzichtfoto en daaronder één of twee ingezoomde foto's met dezelfde breedte. Even later kondigde iemand haar nieuwe site aan, en precies dezelfde opzet. :?

Maar ja, zie het maar zo, het is een compliment voor je werk dat iemand het zo leuk vind dat die hetzelfde wil hebben 8)

Eliina
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door Eliina » vr 12 jan 2007 13:57

Kini schreef:Ik heb net even op je site gekeken, maar het ziet er heel goed uit. Heb je dat helemaal zelf gedaan???
Ja ik heb echt alles zelfgemaakt, want websites maken en plaatjes en foto's bewerken is ook nog een grote hobby van mij, wil misschien ook iets grafisch gaan doen. Ik heb er ook heel lang over gedaan om de collectie goed te krijgen, want als je dat opent komt er aan de rechterkant een soort menu, en links ook maar dan met plaatjes. Was ook een heel werk omdat allemaal goed te laten open enz. enz. en dat dat de hele tijd in beeld bleef als je de collectie bekeek. Gelukkig heb ik dat ook nooit bij iemand gezien (was ook eigen idee).
Voor inspiratie kijk ik nooit op sieradensites, maar op blendsites. Dan zijn sites waar mensen voor hun lol foto's bewerken en meedoen aan wedstrijden. Dat zijn vaak leuke websites met een aparte opbouw.

Mijn moeder zei ook al dat dat een compliment zou moeten zijn, maar ik was echt woedend. Als het een andere site zou zijn, dus niet over sieraden zou ik het ook niet zo erg vinden. Maar nu zijn we toch beetje 'concurenten' van elkaar.

Groetjes Elina
Does it ever get any better? Or will I feel this way the rest of my life..
I tried to look the other way, To make it through another day..
Does it ever get any better? Cause i'd be with you the rest of my life.. All my life..

dekker
Bead Professional

Bericht door dekker » vr 12 jan 2007 14:03

alweer zo´n lastig probleem waar je op zich weinig aan kan doen behalve geloven in de goedheid van die mensen
Lissie schreef:NB: Ik vind trouwens dat er toch wel heel veel van elkaar gekopieerd wordt, als ik alle sieradenwebsites zoeens bekijk. Ik kom regelmatig dezelfde vormgeving tegen: De layout van de website, de manier van fotograferen, dezelfde soort achtergrond, de bewerking van foto's (o.a. kaders en kadercollages), bestelvoorwaarden, introductieteksten, etc.

Als iemand een eigen website begint, is het natuurlijk het makkelijkst om op andere sites te kijken als voorbeeld. Ben ik niks vergeten? Wat zijn leuke ideeën? etc. En op zich prima om je website zo compleet te maken, je moet toch ergens beginnen. Maar er wordt dan nog wel eens vergeten om er een persoonlijke draai aan te geven, en dan wordt het vaak een zoveelste kopie.

Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt, ben toen begonnen met een grote overzichtfoto en daaronder één of twee ingezoomde foto's met dezelfde breedte. Even later kondigde iemand haar nieuwe site aan, en precies dezelfde opzet. :?

Maar ja, zie het maar zo, het is een compliment voor je werk dat iemand het zo leuk vind dat die hetzelfde wil hebben 8)

wat je zegt is helemaal waar. het is prima om naar de manier van presentatie, foto´s maken en lay out te kijken voor INSPIRATIE, maar om het nou gewoon bijna over te nemen en de kleurtjes en lettertype te gaan veranderen. kom op, je maakt sieraden dus je bent behoorlijk creatief. dan kan je toch ook wel even een 1,5 uur achter je bureau gaan zitten en gewoon een globaal ontwerp maken???? elke keer als ik weer een origineel of mooi sieraad ontwerp of maak, krijg ik een beetje een trots gevoel. maar als ik een sieraad precies namaak, voelt het als een steek onder water geven....

introductietekst is meestal dezelfde basis, dus ik denk niet dat je daar heel veel van kan zeggen. iedereen zegt hallo, welkom kijk even lekker rond en als je een sieraad wil kopen mail me dan (of zoiets :wink: ) maar bestellingsvoorwaarden mag je toch wel zelfs schrijven vind ik. in de welkomstekst staat altijd welkom op MIJN site, dan moet het ook JOU site zijn en niet een mix van sandra, dorith en armanda (zomaar even wat namen genoemd)

het valt me wel op dat ik het de laatse tijd vaker hoor dat het iemand van het forum is. maakt op zich niet zo heel veel uit, maar ik denk niet dat het slim is om de namen van die mensen te noemen, want dan ben ik bang dat er een soort ruzie ofzo ontstaat. ok, als het één iemand is die meerdere malen ´ter sprake´ komt, dan zou ik er wat aan doen ja. maar als het elke keer iemand anders is, zou ik het niet doen.

ik geef toe dat als ik een site zou willen maken, dat ik veel sites zou afgaan om te kijken naar wat ik niet moet vergeten. gewoon een paar sleutelwoorden opschrijven bij voorwaarden, kijken naar foto presentatie en hoe de info over het product wordt gegeven. maar daarna ga ik toch zelf achter mijn bureau zitten om een ontwerp te maken.

tuurlijk wil iedereen zo snel mogelijk zn site in de lucht hebben, maar in zo´n site mag best heel wat moeite zitten vind ik. dus aan iedereen: ga gewoon achter je bureau zitten en maak je eigen ontwerp!! ook al duurt het 2 weken, je kan in ieder geval het gevoel hebben dat het jou eigen gemaakte site is. wat zou jij ervan vinden als iemand jou eigengeschreven voorwaarden klakkeloos overneemt??

(sorry als het een beetje aanvallend klinkt, maar ik kan behoorlijk geirriteerd raken over dit soort dingen, maar ik wil niemand persoonlijk aanvallen :oops: )
Groetjes Marit

Eliina
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door Eliina » vr 12 jan 2007 14:40

Precies, ben hier op dit moment ook al méér als een maand mee bezig, en ik denk dat het nog wel een maandje duurt. Namen noem ik verder ook niet, alleen voor de geïnteresseerden via pb om de teksten met elkaar te vergelijken, maar het is ook niet zo dat ik de persoon de grond in wil boren, verder is ze hardstikke aardig. En inderdaad, we zouden allemaal hardstikke creatief moeten zijn, ook met websites toch? :wink:

Groetjes Elina
Does it ever get any better? Cause i'd be with you the rest of my life.. All my life..

marjolein75
Bead Believer

Bericht door marjolein75 » vr 12 jan 2007 15:08

hoi,

Heb net even op je site gekeken, maar je maakt hele mooie dingen !.

Complimentje !
liefs van Marjolein !

vicky stellwag
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » vr 19 jan 2007 12:41

ik zou in eerste instantie melden dat je gewoon erg teleurgesteld in haar bent; ze heeft letterlijk je teksten overgenomen zonder dat even te vragen of te melden.
Het feit dat je er zelf achter moet komen, voelt dat je je bedonderd voelt...en of het nou wettelijk allemaal mag of niet, feit is dat jij je vervelend voelt en dat mag die ander rustig weten.
Hetzelfde als wanneer iemand je vraagt hoe je een bepaald sieraad hebt gemaakt en vervolgens, zonder dat effe te vragen, exact hetzelfde na gaat zitten maken.
Als iemand het vraagt, zie je het vaak als compliment en kan je altijd zeggen; je mag mijn tekst gebruiken, maar heb liever dat je een en ander aanpast naar je eigen "taal".
Het is allemaal de manier waarop!
What's life whithout beads

Eliina
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door Eliina » vr 19 jan 2007 18:20

Ja nouja.. het maakt me nu eigenlijk niks meer uit, degene die weten wie het is weten denk ik wel waarom.. :wink: (en toch is het niet leuk en ik kreeg er een heel naar gevoel van)

Groetjes Elina

Lotte A.
Bead Lover
Contacteer:

Bericht door Lotte A. » vr 26 jan 2007 21:11

Oei, ik zag jouw site en ik wist gewoon gelijk wie je bedoelde!!!
Erg zeg, gewoon gekopieerd!!!!

Vin het maar triestig!!!

Heb het zelf hier ook gehad, zelfs mn sieraden waren nagemaakt!

En je doet er idd niks tegen..............
groetjes Lotte

Gesloten