foto's scannen vraag

Heb je vragen of tips over het maken van een website? Plaats dan hier je bericht.
Gesloten
geke
Bead Believer
Contacteer:
foto's scannen vraag

Bericht door geke » za 20 nov 2004 17:56

ben niet echt tevreden met de foto's van mijn sieraden.Heb van verschillende meiden gelezen dat ze ze inscannen.Maar waar ik bang voor ben is dat dat krassen op de scanner gaat geven.
Dus voor de ervaren scansters hoe doen jullie dat ??????
groetjes
Geke

char
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door char » za 20 nov 2004 22:41

Ik heb even op je site gekeken: de achtergrond van de foto's zijn aan de donkere kant.
Ik heb zelf geen scanner dus daar kan ik je niet mee verder helpen.
Misschien kan ik je wel wat tips geven om betere foto's te maken, maar dan ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe je de foto's gemaakt hebt en met welke camera.

Ikzelf heb (slechts) een Nikon 2 megamixel camera en daarmee maak ik prima foto's. Pluspunt is de makrostand (het bloemetjespictogram). Hiermee kan ik tot 4 cm dichtbij een foto maken.

Tips:
gebruik een witte ondergrond
gebruik geen flits maar werk met daglicht: buiten of in de vensterbank
als je moeite hebt de camera stil te houden: gebruik een statief

Wanneer de foto's op de computer gezet zijn:
Ze zullen waarschijnlijk te donker zijn. Daarom heb je een fotobewerkingsprogramma nodig. Je hoeft eigenlijk alleen maar met contrast en brightness te werken om de foto lichter te krijgen.

Ik weet dus niet wat je zelf al geprobeerd hebt; vandaar deze algemene tips.
Groetjes,
Suzanne
Afbeelding

geke
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door geke » za 20 nov 2004 23:06

bedankt voor je tips .heb zelf een nikoncoolpix2000 gebruik inderdaad de macrostand.probeer als het weer het toelaat buiten te fotograveren.Anders dichtbij de schuifpui.Werk met een wit kartonnen achtergrond en toch vind ik mijn foto's te donker en niet scherp genoeg.
Heb vandaag weer foto's genomen en bewerk ze met arcsoft photostudio.
Had op het forum al zitten kijken hoe ik het beste de foto's kon maken .
Maar over scannen en krassen op de glasplaat kon ik niets vinden vandaar mijn vraag
groetjes
Geke

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » za 20 nov 2004 23:08

Wat ook helpt, is de fototoestel niet TE dichtbij houden, wel met macro-stand foto maken. doordat de foto zelf best groot is, hoef je niet zo dichtbij een foto te maken en is het eenvoudiger scherp.
ikzelf leg sieraden trouwens gewoon in de scanner, nog geen last gehad van krassen maar ook nooit echt op gelet. ik ben bang dat er ook geen oplossing voor is....of je moet doorzichtig plastic ertussen leggen? ik ben bang dat je dan lelijke glans krijgt....

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » za 20 nov 2004 23:29

Ja het blijft moeilijk. Ik heb geen macrostand, dus ik maak ze scherper met hetzelfde fotoprogramma als jij hebt ook arcsoft photostudio, ik maak wel foto's op afdrukkwaliteit. Ik flits wel , meestal bij daglicht en ik vind dat mijn foto's er wel mee door kunnen, vooral die van de laatste tijd. Ik leg ze altijd op een wit vel papier, laatst heb ik een vel keukenpapier gebruikt omdat ik niets anders had en dat zag ook leuk uit ( er zat een reli?f figuur in). Kijk eens op mijn site bij galerij 5 en galerij 6.

danielle
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door danielle » zo 21 nov 2004 11:04

Hi,

Ik doe het wisselend door elkaar: scanner en digi-camera fuji finepix met 2,1 megapix. Het is me nog niet opgemerkt dat ik krassen krijg van het scannen. Ik scan, bewerk de foto in het scanprogramma met de belichting, en dan saven. Voor foto's maken hebben ik meestal geen geduld om dat het bijv. te donker ('s avonds) is. Maar dat gaat met de bovenstaande tips ook goed. Meestal bewerk ik 'm daarna nog wel in photoshop voor de belichting... Succes ermee.
Groetjes, Danielle

mir
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door mir » zo 21 nov 2004 11:13

Ik leg hem iddd gewoon op de plaat en scan hem en krijg geen krasjes op me plaat.Als ik een ketting erop leg en ik vind de foto te licht laat ik de plaat open en krijg ik een zwarte achtergrond, daarna bewerk ik hem omdat de foto dan wel heel groot is.
gr mirjam

Gesloten