Beginnende webshop

Voor degenen die graag hun hobby terug verdienen door sieraden te verkopen via een website: start hier een topic over je website, wellicht krijg je verbetertips.
Forumregels
- Het is niet toegestaan reclame te maken indien je website een kralen(internet)shop is.
- Heb je iets gewijzigd aan je website en wil je graag feedback? Post dat bij je reeds bestaande topic, dus niet een nieuwe topic aanmaken.
Cassandra
Bead Reader
Berichten:19
Lid geworden op:di 01 mar 2011 12:53
Contacteer:
Beginnende webshop

Bericht door Cassandra » za 16 apr 2011 11:36

Hallo Allemaal,

Door dat mijn kralenhobby een beetje uit de hand is gelopen heb ik begonnen met een webshop. Voornamelijk bedoelt om geinteresseerde naar toe te kunnen verwijzen. (bijvoorbeeld collega's)

Nu ben ik nog maar net begonnen dus ik kan echt alle tips gebruiken. Momenteel ben ik druk bezig met het zoeken naar de juiste style en lay-out voor de site.

Hierbij alvast een linkje: http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/cassandrasieraden/

Alle tips zijn welkom: Prijzen, style, missende info enz.

Jennifer
Bead Believer
Berichten:274
Lid geworden op:di 08 feb 2011 21:48
Locatie:Hoogland
Contacteer:

Re: Beginnende webshop

Bericht door Jennifer » za 16 apr 2011 15:54

Artikelen is met een I en niet met IE (sorry, ben soms een beetje een zeurpiet....)
Gisteren is geweest, morgen moet nog beginnen, LEEF VANDAAG!!!!

Cassandra
Bead Reader
Berichten:19
Lid geworden op:di 01 mar 2011 12:53
Contacteer:

Re: Beginnende webshop

Bericht door Cassandra » za 16 apr 2011 16:02

Ik zat het toevallig net te lezen, viel me ook al op haha. bedankt!

DarkYuna
Bead Interested
Berichten:160
Lid geworden op:di 25 jan 2011 23:19
Locatie:Grootebroek
Contacteer:

Re: Beginnende webshop

Bericht door DarkYuna » za 16 apr 2011 18:06

ik mis je kvk nummer op de site?

Gebruikersavatar
JMHols
Bead Monster
Berichten:4783
Lid geworden op:do 14 apr 2011 21:12

Re: Beginnende webshop

Bericht door JMHols » zo 17 apr 2011 16:33

Het ziet er goed uit, ook betaalbare prijzen zag ik. Ik wens je dan ook veel succes met de verkoop.

KvK nummer las ik hier? Als je eigen creaties maakt en verkoopt voor een niet te hoge prijs, dan mag je dacht ik toch wel verkopen zonder dat je er een bedrijf van maakt?

Janne Marie

Jennifer
Bead Believer
Berichten:274
Lid geworden op:di 08 feb 2011 21:48
Locatie:Hoogland
Contacteer:

Re: Beginnende webshop

Bericht door Jennifer » di 19 apr 2011 17:17

Zolang je geen "winst" maakt hoef je je inderdaad niet in te schrijven bij de KvK.
Gisteren is geweest, morgen moet nog beginnen, LEEF VANDAAG!!!!

Cassandra
Bead Reader
Berichten:19
Lid geworden op:di 01 mar 2011 12:53
Contacteer:

Re: Beginnende webshop

Bericht door Cassandra » di 19 apr 2011 19:48

Bedankt voor alle reacties voor wat betreft het kvknr. Had er al bijna een aangevraagd maar ben blij te horen dat dit niet nodig is.

Want.... van winst maken is nog lang geen spraken! (zelfs nog nooit wat verkocht, gelukkig is het een hobby)

Capricus
Bead Starter
Berichten:66
Lid geworden op:za 09 feb 2008 17:32
Contacteer:

Re: Beginnende webshop

Bericht door Capricus » wo 20 apr 2011 08:59

Leuke site :)
Misschien een tip, om wat meer/extra informatie bij je sieraden te zetten? Bij de armbanden bijvoorbeeld welke maat de armband is?
Bij je paarse sieradenset staat een kleine typefout; kapitalslotje...
groetjes, Capricus

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Beginnende webshop

Bericht door Jewel » wo 20 apr 2011 10:11

Jennifer schreef:Zolang je geen "winst" maakt hoef je je inderdaad niet in te schrijven bij de KvK.
Dat hoeft niet helemaal waar te zijn.
Als je regelmatig deelneemt aan het economisch verkeer - en daar verstaat men o.a. dus een webshop onder die constant online producten aanbiedt - dan kan het wel eens zo zijn dat je toch een KvK nodig hebt.
Dat je geen winst maakt, betekend voor de belastingsienst en het ondernemersschap dat je een slechte ondernemer bent, maar daar hebben de betreffende instanties geen boodschap aan en kijken daar dan ook niet naar.

Ik vind het een moeilijk iets... ik denk dat veel hobbyïsten die op deze manier hun hobby willen bekostigen, grensgevallen zijn voor Kvk en/of belastingdienst.
Enkele jaren geleden zijn de regels hiervoor sterk aangescherpt en het kwam er eigenlijk op neer dat iedereen die met regelmaat verkoopt of zaken/diensten te koop aanbiedt, ingeschreven moet staan. Zelfs als je geen webshop hebt, maar bijvoorbeeld wel erg actief bent op Marktplaats of zo.

Ik heb zelf een keer geïnformeerd bij de KvK toen ik zelf nog een forum had en veel sameninkoopakties organiseerde. Daarvoor had ik voor het gemak een gratis webshop aangemaakt. Volgens de KvK had ik een KvK-nummer nodig, want al maakte ik geen winst, ik nam deel aan het economisch verkeer.
Uiteindelijk hoefde dat dan weer niet, omdat ik door de belasting was vrijgesteld van BTW en ik niet met regelmaat of contstant sameninkopen hield.

Ik vond dit toen eigenlijk wel raar, want ik gaf toen zelf als voorbeeld dat als ik naar de supermarkt ga en daar voor mijn moeder, schoonmoeder, zus, vrienden en buren ook gelijk boodschappen mee zou nemen, ik geen KvK nodig had, terwijl dit eigenlijk hetzelfde is.
Een persoon koopt het hele boodschappenlijstje in 1 keer in en dat is met een sameninkoop net zo.
Daar hadden ze dan ook geen antwoord op, behalve dan dat ik voor het gemak een webshop had aangemaakt :?
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Irene van der Maas
Bead Producer
Berichten:1166
Lid geworden op:wo 09 jul 2003 06:26
Locatie:Voorschoten
Contacteer:

Re: Beginnende webshop

Bericht door Irene van der Maas » wo 20 apr 2011 10:29

Volgens mij hoef je geen KvK aan te vragen, maar dan vind ik het wel heel raar dat je Algemene voorwaarden op je site hebt staan, je bent toch geen winkel? Maar zo presenteer je jezelf dan weer wel....

Ik denk dat het een kwestie van kiezen is:
- geen KvK, maak er dan een hobbysite van
- wel Kvk, en dan een goede site met algemene voorwaarden en dergelijke

Met een hobbysite moet je wel even in je webwinkel instellen dat hij niet apart BTW gaat vermelden op de orderbevestiging en zo....
En ik zou gewoon een simpele administratie gaan bijhouden, misschien heb je dat later nog eens nodig....

En mocht je meer gaan verkopen dan weet de belasting je echt wel te vinden hoor....
Laatst gewijzigd door Irene van der Maas op wo 20 apr 2011 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Irene van der Maas

Gebruikersavatar
KralenHebbedingetjes
Bead Fan
Berichten:393
Lid geworden op:za 21 aug 2010 20:32
Locatie:Lisse
Contacteer:

Re: Beginnende webshop

Bericht door KralenHebbedingetjes » wo 20 apr 2011 10:33

Vorig jaar, toen ik twijfelde wel of geen webwinkel, heb ik bij zowel onze financiel adviseur als de belastingdienst informatie gevraagd.
Beide gaven hetzelfde aan:
Ik hoefde me niet in te schrijven bij de KvK zolang ik niet boven de € 2000,- winst per jaar uitkom.
Wel moet ik alles bijhouden betreft inkomsten en uitgaven en dat doe ik dus ook.

Gr, Annette
Pluk de dag, no one promised you tomorrow!

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Beginnende webshop

Bericht door Jewel » wo 20 apr 2011 11:28

KralenHebbedingetjes schreef:Ik hoefde me niet in te schrijven bij de KvK zolang ik niet boven de € 2000,- winst per jaar uitkom.
Volgens mij gaat het niet om winst, maar om de omzet wat bepalend is.
Een KvK is al snel 'nodig', maar onder een bepaalde omzet wordt je door de belastingdienst niet gezien als ondernemer en is een BTW-nummer niet verplicht. Als je omzet per jaar verschilt, dan nemen ze het gemiddelde van de laatste 3 jaar - als ik me niet vergis - en dat betekend dat je niet gelijk als ondernemer wordt gezien als je een keer 1 jaar boven de grens komt, zolang je er de afgelopen 3 jaar gemiddeld maar onder zit.
Wat die grens precies is, weet ik niet meer, maar die grens heeft niks te maken met hoeveel omzet of winst je draait, maar om welk bedrag aan BTW afgedragen zou moeten worden.

Als jij 1000,- winst hebt, maar je hebt wel voor 12000,- omgezet, dan heb je gewoon een KvK nodig en ben je voor de belasting gewoon ondernemer.... Misschien een slechte ondernemer, maar zoals ik al zei, daar heeft de belastingdienst mooi lak aan.

Zo heb ik afgelopen jaar een expo gehad. Ik heb mijn sieraden daar zelfs onder de kostprijs verkocht. Omzet heb ik opgegeven bij mijn jaaropgave en ik heb over de omzet gewoon inkomstenbelasting betaald, ondanks dat ik dik verlies leed.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Gebruikersavatar
Algante
Moderator
Berichten:2847
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 13:30

Re: Beginnende webshop

Bericht door Algante » wo 20 apr 2011 12:02

Jewel schreef:
Jennifer schreef:Zolang je geen "winst" maakt hoef je je inderdaad niet in te schrijven bij de KvK.
Ik vind het een moeilijk iets... ik denk dat veel hobbyïsten die op deze manier hun hobby willen bekostigen, grensgevallen zijn voor Kvk en/of belastingdienst. (...) Ik heb zelf een keer geïnformeerd bij de KvK toen ik zelf nog een forum had en veel sameninkoopakties organiseerde. Daarvoor had ik voor het gemak een gratis webshop aangemaakt. Volgens de KvK had ik een KvK-nummer nodig, want al maakte ik geen winst, ik nam deel aan het economisch verkeer.(...) Ik vond dit toen eigenlijk wel raar, want ik gaf toen zelf als voorbeeld dat als ik naar de supermarkt ga en daar voor mijn moeder, schoonmoeder, zus, vrienden en buren ook gelijk boodschappen mee zou nemen, ik geen KvK nodig had, terwijl dit eigenlijk hetzelfde is.
Een persoon koopt het hele boodschappenlijstje in 1 keer in en dat is met een sameninkoop net zo. Daar hadden ze dan ook geen antwoord op, behalve dan dat ik voor het gemak een webshop had aangemaakt :?
Het is fiscaaltechnisch inderdaad heel moeilijk precies te bepalen waaronder je inkomsten vallen. Vooral vooraf, omdat je aan het eind van het jaar eigenlijk pas weet hoe/wat je omgezet hebt.
De KvK organiseert voorlichtingsdagen, ook in het weekend, waar e.e.a. uitgebreid uitgelegd wordt en waar vragen gesteld kunnen worden. Hieronder heel summier wat opmerkingen:

Er is iig verschil tusssen een omzetbelastingondernemer en een inkomstenbelastingondernemer. Het duidelijkste verschil is eigenlijk, dat bij een inkomstenbelastingondernemer de behaalde winst het belangrijkste is.

In een notedop, zoals o.a. uitgelegd op deze website (googlen levert ook een schat aan info op):
http://www.beeldrijk.org/cat/Fiscalitei ... asting/175" onclick="window.open(this.href);return false;
Wanneer je denkt dat je omzetbelastingplichtig bent, hoor je dat te melden bij de belastingdienst.
Of je ondernemer bent voor de omzetbelasting, hangt er van af of je zoals de wet voorschrijft: een zelfstandig bedrijf of beroep uitoefent. Dat doe je, wanneer je aan een aantal criteria voldoet. De belangrijkste daarvan zijn:
* deelname aan het economisch verkeer
* organisatie van kapitaal en arbeid
* duurzaam streven

(Ik wil hier nog aan toevoegen: de ondernemer draagt het financiële risico en mag zélf bepalen hoe hij/zij de bedrijsvoering doet. Dus e.e.a. geldt niet voor Jewel's voorbeeld van boodschappen doen voor anderen: ze had een boodschappenlijstje, dus mocht zelf niet bepalen wat ze kocht, en ze leed hoogstwaarschijnlijk geen financieel risico.)

Het artikel vervolgt:
Het streven naar winst is geen criterium. Ook charitatieve organisaties of bij voorbeeld overheidsdiensten kunnen voor de omzetbelasting ondernemer zijn, zolang maar vaststaat dat ze als organisatie van kapitaal en arbeid duurzaam deelnemen aan het economisch verkeer.

De criteria voor het zelfstandig ondernemerschap voor de omzetbelasting lijken wat op die voor de inkomstenbelasting. Het voornaamste verschil is dat voor de omzetbelasting het winstperspectief onbelangrijk is, en bij de inkomstenbelasting juist heel belangrijk.

NB: winstperspectief onbelangrijk is niet helemaal waar, als je jaaaaren op aangeschafte bedrijfsmiddelen omzetbelasting terugvraagt (waarvoor je ingeschreven moet zijn bij de KvK) en geen behaalde omzet aangeeft, is dat zeker belangrijk.

Daarnaast is er nog het fenomeen: resultaatgenieter uit overige werkzaamheden, dus als je (incidenteel) iets verkoopt, waarbij je de opbrengsten -/- de kosten aangeeft bij je inkomstenbelasting.


Definitie van ondernemerschap, Geplaatst op 16-01-2010
ZZP Netwerk Nederland heeft als eerste organisatie in Nederland een definitie gegeven van het begrip 'ondernemerschap'
Via deze link volgt de definitie (te veel lettertjes om hier neer te zetten, dus eventueel voor de belanghebbenden/geïnteresseerden) : http://www.zzpnetwerknederland.nl/nieuw ... schap.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Belangrijk bij deze definitie: Inschrijving bij de Kamer van Koophandel betekent ondernemerschap. Niets meer en niets minder! Het bewijs van inschrijving dient elke twijfel weg te hebben genomen.
Jewel schreef:Zo heb ik afgelopen jaar een expo gehad. Ik heb mijn sieraden daar zelfs onder de kostprijs verkocht. Omzet heb ik opgegeven bij mijn jaaropgave en ik heb over de omzet gewoon inkomstenbelasting betaald, ondanks dat ik dik verlies leed.
Dit begrijp ik niet helemaal. Bedoel je het behaalde resultaat? Over omzet hoef je geen inkomstenbelasting te betalen. Wel (uiteraard) de in je omzet begrepen omzetbelasting, maar dat is 'jouw' geld nooit geweest, wat dat betreft ben je gewoon een onbezoldigde belastingdienstmedewerker, je 'int' voor de Belastingdienst de omzetbelasting (Belasting Toegevoegde Waarde) en draagt die dan af (eventueel verminderd met de in je aankopen begrepen BTW)
Liefs en groetjes, Algante :geluk:

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Beginnende webshop

Bericht door Jewel » wo 20 apr 2011 17:27

Algante schreef:
Jewel schreef:Zo heb ik afgelopen jaar een expo gehad. Ik heb mijn sieraden daar zelfs onder de kostprijs verkocht. Omzet heb ik opgegeven bij mijn jaaropgave en ik heb over de omzet gewoon inkomstenbelasting betaald, ondanks dat ik dik verlies leed.
Dit begrijp ik niet helemaal. Bedoel je het behaalde resultaat? Over omzet hoef je geen inkomstenbelasting te betalen. Wel (uiteraard) de in je omzet begrepen omzetbelasting, maar dat is 'jouw' geld nooit geweest, wat dat betreft ben je gewoon een onbezoldigde belastingdienstmedewerker, je 'int' voor de Belastingdienst de omzetbelasting (Belasting Toegevoegde Waarde) en draagt die dan af (eventueel verminderd met de in je aankopen begrepen BTW)
Ik dacht al dat ik hier vragen over zou krijgen, wilde het eigenlijk weer wissen, omdat ik het mogelijk onnodig ingewikkeld zou maken, maar had daar geen tijd meer voor. Maar gekopieerd uit jouw bericht, is onderstaand op mij van toepassing:

Daarnaast is er nog het fenomeen: resultaatgenieter uit overige werkzaamheden, dus als je (incidenteel) iets verkoopt, waarbij je de opbrengsten -/- de kosten aangeeft bij je inkomstenbelasting.

Ik heb verder geen KvK of BTWnummer en heb dat ook niet nodig. Ik doe niets aan verkoop, maar eens in de 3-4 jaar heb ik een verkopende expo via een galerie, kunstwinkel of kunsthuis.

[edit] Ik heb uiteraard de aantoonbare kosten ( materialen e.d.) afgetrokken van mijn inkomsten.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

DarkYuna
Bead Interested
Berichten:160
Lid geworden op:di 25 jan 2011 23:19
Locatie:Grootebroek
Contacteer:

Re: Beginnende webshop

Bericht door DarkYuna » wo 20 apr 2011 19:44

Juist! en wie bepaald of jij een resultaat genieter bent? De belastingdienst....
Dus inschrijving bij kvk is verplicht als je spullen verkoopt. Tweedehands is weer een ander verhaal...

Bij je inschrijving bij de kvk word ook automatisch de belastingdienst ingelicht en die zal je verder informeren of je geizen word als ondernemer of als resultaat genieter (winst uit overige werkzaamheden).

Gesloten