belastingdienst

Voor degenen die graag hun hobby terug verdienen door sieraden te verkopen via een website: start hier een topic over je website, wellicht krijg je verbetertips.
Forumregels
- Het is niet toegestaan reclame te maken indien je website een kralen(internet)shop is.
- Heb je iets gewijzigd aan je website en wil je graag feedback? Post dat bij je reeds bestaande topic, dus niet een nieuwe topic aanmaken.
Lian
belastingdienst

Bericht door Lian » za 03 apr 2010 08:44

Laats ging de deurbel,en daar stonden twee mannen van de belastingdienst. :shock:
Ze kwamen me controleren ivm de webwinkel.Gelukkig kon ik alle rekeningen laten zien en wat ik had verkocht.De conclusie was HOBBYMATIG. :D
Toch was ik er niet gerust meer op,dus mijn webwinkel heb ik opgeruimd.Nu heb ik webs.com dus geen winkel meer.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

miran66
Bead Designer

Re: belastingdienst

Bericht door miran66 » za 03 apr 2010 11:07

Wat vervelend zeg , het zal maar zo ineens voor je deur staan.
Gelukkig is het goed gekomen en je site ziet er goed uit! :applaus:
Groetjes Miran

Hannelies
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door Hannelies » za 03 apr 2010 13:08

lianne M schreef:Laats ging de deurbel,en daar stonden twee mannen van de belastingdienst. :shock:
Ze kwamen me controleren ivm de webwinkel.Gelukkig kon ik alle rekeningen laten zien en wat ik had verkocht.De conclusie was HOBBYMATIG. :D
Toch was ik er niet gerust meer op,dus mijn webwinkel heb ik opgeruimd.Nu heb ik webs.com dus geen winkel meer.
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Hmm, ik heb een BTW nummer etc. maar nog nooit controle gehad. Gelukkig want ik maak zelden een factuur, bewaar alleen mijn inkoopbonnen, de rest is natte vingerwerk.. Tegen de tijd dat ik iets in moet dienen, kijk ik op mijn site wat ik verkocht heb en maak daar een lijst van. Gaat tot nu toe goed, heb ook geen aanmerkingen gehad van de accountant. Dus ik zie wel. Vreemd dat jij ze aan de deur had! Zonder dat je ingeschreven stond bij de KvK? Hoe wisten ze dan dat je een webwinkel had?

Lian

Bericht door Lian » za 03 apr 2010 13:26

Ze zijn bezig met webwinkels te controleren zo hebben ze het me verteld.Ik heb geen kvk nummer ,dus dat verschilt wel.
Ze hadden een tip over mij gekregen,en ze lopen 3 jaar achter met webwinkels controleren.Bij een tip nemen ze direct actie vandaar het bezoekje.

Hannelies
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door Hannelies » za 03 apr 2010 13:43

lianne M schreef:Ze zijn bezig met webwinkels te controleren zo hebben ze het me verteld.Ik heb geen kvk nummer ,dus dat verschilt wel.
Ze hadden een tip over mij gekregen,en ze lopen 3 jaar achter met webwinkels controleren.Bij een tip nemen ze direct actie vandaar het bezoekje.
Dat dacht ik al... Leuk :( Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen :D

Frutsel
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Frutsel » za 03 apr 2010 14:30

Lekker is dat. Je bent getipt. Er is dus iemand die een hekel aan je heeft/jaloers is.

En dat dan tussen drie jaar geleden en nu.

De postbode? Je kapster? Je ex-schoonzus? Een ontevreden klant?

Ben je klaar mee.

Ben blij voor je dat je onder hobbyisten valt.
~~When you don't shine with your own light, what you create has no might~~
Oftewel, schijn met je eige lichie, anders schijn je niet echt.

Lian

Bericht door Lian » za 03 apr 2010 16:05

Tja,er zijn mensen en mensen toch?
Afgunst zal altijd blijven bestaan,daar doe je niets tegen.Maar ik ben er goed vanaf gekomen en de webs.com is ook leuk.Maar voor ieder die dit leest,bewaar goed je rekeningen van de aanschaf van kralen ect.

AnitaD
Bead Fan

Bericht door AnitaD » za 03 apr 2010 17:37

Als je een BTW-nummer hebt, zul je BTW-aangifte moeten doen. Heb je alleen een KVK-nummer, kun je inkomsten uit overige arbeid opgeven via je IB-aangifte. Op het moment dat je veel adverteert/op je website 'verkocht' zet ed trek je wellicht de aandacht.

Heb je alleen uitgaven en geen inkomsten, dan zal de belastingdienst echt wel een keer langskomen. Bij degenen met BTW-nummer om te zien of ze wel als ondernemer kunnen worden aangemerkt, bij de anderen om te zien wat er aan de hand is.

En inderdaad, braaf alle bonnetjes bewaren; minstens 5 jaar. Precieze regels kun je ook terugvinden op de site van de belastingdienst.

claudy
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door claudy » za 03 apr 2010 19:58

Moet je dan voor alleen hobby ook bonnen bewaren? Ik verkoop mijn gekraalde creaties wel, maar tegen iets meer dan inkoopsprijs. Ik hou hier geen administratie van bij, moet dat bij een hobby???
Carpe Diem, haal er uit wat er in zit!

AnitaD
Bead Fan

Bericht door AnitaD » za 03 apr 2010 21:06

Tja, wat noem je hobby? Als je 1x per maand iets verkoopt, lijkt me dat puur hobby.
Het zal ook een beetje aan de insteek liggen: wil je alleen je inkoop en uurloon vergoed hebben, of wil je echt winst maken?

Ik bewaar in elk geval geen facturen, omdat ik niet eens 1x per maand iets verkoop :mrgreen: .

claudy
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door claudy » za 03 apr 2010 21:20

ik verkoop 10 keer per maand wat, om mijn hobby zich terug te laten verdienen ;-)
Carpe Diem, haal er uit wat er in zit!

Lian

Bericht door Lian » za 03 apr 2010 22:06

Nee Nee,ik deed dit puur als hobby,dus niets met btw en dergelijk.Ik verkoop ook niet veel en ook niet met veel winst.Dus mede daarom is het ook afgeschreven als hobbymatig.
Ik heb ook geen baan of uitkering,ivm ziektes zit werk er voor mij niet in.Ik heb dit puur als hobby dus en tijdverdrijf.
Maar hoe vinden jullie mijn site???

Mar-JoYa
Moderator
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » zo 04 apr 2010 18:44

Misschien had je de topic beter anders kunnen noemen ;) ik dacht namelijk ook dat het om het belastingdienst verhaal ging en dacht eerst nog dat het in het verkeerde onderwerp stond :oops: mede ook omdat ik geen link zag in je berichtje bijvoorbeeld. Via je www-knop toch even op je site gekeken, ziet er leuk uit, maar nog beetje rustig ;)
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

sam
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door sam » do 08 apr 2010 19:21

Ik schrok ook al!! Staan ze gewoon echt aan je deur. Dat ze dat doen he? :shock:
Ben er tijden mee bezig geweest, om het eens goed uit te zoeken. Ik denk dat het belangrijkste verschil is, dat jij niet verkoopt via je je website.
Zodra je dat doet, is mij tenminste vertelt, moet je ingeschreven staan.
Dat is verandert, want toen ik jaren geleden met de site begon, was dat nog niet zo.

Inkomsten uit je hobby mag je inderdaad opgeven bij inkomen uit overige werkzaamheden. Heb ik ook altijd gedaan. Ik heb hetzelfde als jij, geen uitkering, geen werk. En dan is het vrij overzichtelijk allemaal.

Jeetje zeg, staan ze gewoon voor je deur. Gelukkig had je alles netjes bewaard he?
Naar idee ook, dat iemand je getipt heeft. Ik zou errug benieuwd zijn, wie dat geweest is.
Lijkt me echt een ongemakkelijk idee.

natalie89
Bead Anonymous

Bericht door natalie89 » do 08 apr 2010 19:47

Ik ben sinds kort pas begonnen met mijn sieraden verkopen op internet via http://www.mijnwebwinkel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Nu ik dit lees ben ik wel erg benieuwd of ik iets moet regelen hiervoor: ik doe dit puur voor mijn hobby.

Ik hoop op een reactie, groetjes Natalie

Gesloten