Type naald en draad

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Yara
Bead Anonymous
Berichten:1
Lid geworden op:vr 30 sep 2016 10:24
Type naald en draad

Bericht door Yara » vr 30 sep 2016 10:33

Hallo,

Graag wil ik advies over welke maten naald en draad ik het beste kan gebruiken.
Ik wil een armband maken van miyuki kralen maat 11/0 zonder weefraam te gebruiken.
Nu heb ik een rijgnaald in maat #11 aangeschaft en C-lon rijggaren, maar het oog van de naald is veels te klein dus ik krijg de garen er niet doorheen. Iemand advies welk type naald en draad ik het beste kan gebruiken?

mailokarenronny
Bead Believer
Berichten:280
Lid geworden op:vr 04 jul 2014 10:18

Re: Type naald en draad

Bericht door mailokarenronny » vr 30 sep 2016 17:04

images.jpg
deze naald heeft een groot oog.
images.jpg (7.03KiB)4954 keer bekeken
download.jpg
dit kun je gebruiken om jou draad er mooi in te krijgen....
download.jpg (8.86KiB)4954 keer bekeken
ik heb hier twee foto's gezet.
die de uitleg normaal gezien zo meegeven.

de naald is een grote naald met een groot oog. die is heel plooibaar en heel sterk.
deze gebruik ik als ik weef zonder weefraam / of weef met weefraam.

het tweede is zo een lipje dat jou een hulp middel geeft om de draad in de naald te krijgen.

ik rijg altijd met K.O. draad OF TOHO draad.
die is stevig en heel dun.
misschien een oplossing.

veel geluk verder.

Gebruikersavatar
JMHols
Bead Monster
Berichten:4783
Lid geworden op:do 14 apr 2011 21:12

Re: Type naald en draad

Bericht door JMHols » zo 02 okt 2016 09:11

Helaas zul je voor rocailles en delica"s 11/0 geen standaard naalden kunnen gebruiken, die krijg je meestal niet door de kraal.
Zelf werk ik het liefst met tulip naalden, zie http://www.creadream.nl/tulip-beading-n ... digdheden/.
Bij http://www.creadream.nl staat bij de naalden door welke kralen ze gaan en hoe vaak je er dan nog doorheen kunt.

Vergeet ik nog te vermelden, als je KO draad gebruikt, daarmee ga je gemakkelijk door het oog van de naald (mijn ervaring). Ko draad splijt niet zo erg als het meeste andere draad. Ja je zou fireline kunnen gebruiken, maar dat gebruik ik niet vind ik weer niet fijn werken.

Gesloten