Waar gebruiken jullie je Fireline Crystal draad voor?

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
kaatje41
Bead Starter
Berichten:62
Lid geworden op:ma 25 mei 2009 11:32
Waar gebruiken jullie je Fireline Crystal draad voor?

Bericht door kaatje41 » wo 11 mei 2016 16:34

Waar gebruiken jullie je Fireline Crystal draad voor?

Gebruikersavatar
SeaBeads
Bead Addict
Berichten:2015
Lid geworden op:do 16 aug 2012 20:40
Contacteer:

Re: Waar gebruiken jullie je Fireline Crystal draad voor?

Bericht door SeaBeads » do 12 mei 2016 20:41

Ha Kaatje,

Ik gebruik Fireline Crystal 1 mm of dunner voor het werken met rocailles 11/0 en 15/0. Het is sterk en je kan er verschillende keren mee door de kleine kralen. En je hoeft geen knopen te leggen want je rijgt er gewoon mee door je werk en dan zit het vast. Crystal voor lichte kleuren kralen en Smoke voor donkere.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Waar gebruiken jullie je Fireline Crystal draad voor?

Bericht door Sandra » di 17 mei 2016 08:43


Gebruikersavatar
Algante
Moderator
Berichten:2847
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 13:30

Re: Waar gebruiken jullie je Fireline Crystal draad voor?

Bericht door Algante » di 17 mei 2016 16:11

Sandra schreef:op http://www.kralen.com/Instructies/Speci ... heden/472/ staat ook wat over fireline.
Wel een beetje off topic... :oops: Ik ging even gluren, had de info nog niet gezien, en een beetje rondgesurft, wat leuk, die Peyote stitch van Vinjuleve :banaan:

On topic": ik gebruik meestal de crystal 0,10 mm, zo'n lekkere grote rol :) werkt heel fijn, vooral doorgehaald door een beetje (bijen)was.

Ben nu bezig met een peyotestitch armbandje, 0,10 dubbel door delica 11/0. Gaat toppie :banaan:
Liefs en groetjes, Algante :geluk:

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Waar gebruiken jullie je Fireline Crystal draad voor?

Bericht door Sandra » wo 18 mei 2016 09:35

Misschien moet je wel voorzichtig zijn met de bijenwas....las zo pas op een facebook groepje dat het toen ineens stuk ging. Alsof je door de was de 'samengedraaide draad' splitst waardoor meer kans dat het breekt.

Gebruikersavatar
Algante
Moderator
Berichten:2847
Lid geworden op:vr 13 jul 2007 13:30

Re: Waar gebruiken jullie je Fireline Crystal draad voor?

Bericht door Algante » wo 18 mei 2016 19:07

Sandra schreef:Misschien moet je wel voorzichtig zijn met de bijenwas....las zo pas op een facebook groepje dat het toen ineens stuk ging. Alsof je door de was de 'samengedraaide draad' splitst waardoor meer kans dat het breekt.
Ik las juist elders
http://www.sew4home.com/tips-resources/ ... and-sewing (forum voor handgenaaide projecten, zoals quilting en zo, in de US of A) dat hun (groot)moeders de draden langs was haalden, er was een speciaal potje voor, en dan tussen twee doeken streken, zodat de draad zich impregneerde met de was. Hangt erg van de draad af, denk ik?

Strijkijzer quote:
The beeswax coating provides added strength, resistance to static cling, and helps allow the thread to slip through the fabric and prevent tangling. In addition, you can wrap your beeswax-ed thread in a scrap of fabric (preferably muslin), a paper towel, or just plain paper and then iron the thread. This ironing process will melt the beeswax onto the thread for additional strengthening.

Potje:
Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Liefs en groetjes, Algante :geluk:

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Waar gebruiken jullie je Fireline Crystal draad voor?

Bericht door Sandra » di 24 mei 2016 07:42

Ja maar dat is garen, zoals rijggaren, en daar is beadwax heel goed voor. Maar bij fireline loop je risico dat het dan los gaat laten. Althans, dat las ik op 'n facebook groepje. Zelf heb ik het nooit op fireline gebruikt.

Gesloten