Rijgdraad voor miyuki

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
shanti
Bead Reader
Berichten:6
Lid geworden op:do 07 jan 2016 16:50
Rijgdraad voor miyuki

Bericht door shanti » za 27 feb 2016 12:36

Ben veel armbanden aan het maken van miyuki kralen met behulp van fireline, ko draad c-lon en nymodraad.
Waar ik me helemaal suf aan erger is dat alle gebruikte draadsoorten na verloop van tijd uitrekken.
Je moet bij sommige projecten de draad stevig aantrekken om een bepaald effect te krijgen. Het resultaat is in het begin prachtig, maar op den duur rekt het garen en is het effect weg!!!!! Volgens mij heb ik veel geprobeerd . Ook de dikkere fireline: 6lb 0,25mm.
Wie heeft de oplossing, want dit is zeer irritant.

Mvg,
Shanti

createss
Bead Designer
Berichten:827
Lid geworden op:zo 02 jul 2006 15:51

Re: Rijgdraad voor miyuki

Bericht door createss » za 27 feb 2016 17:33

Voor gebruik de draad stevig uitrekken helpt. Ik doe dat altijd met KO-draad en heb geen problemen ermee.

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Rijgdraad voor miyuki

Bericht door Sandra » ma 29 feb 2016 20:39

Mag ik vragen op wat voor manier je het merkt? Na tijdje dragen bijvoorbeeld? En wat voor technieken je had gebruikt?
Ik had al weleens tip gelezen dat je het vantevoren moet uittrekken, ik geloof je dus wel hoor, dat dit gebeurd, maar moet ook zeggen dat ik het nooit heb gemerkt, en ben ook te lui het van te voren uit te rekken. ;) Vandaar dat ik benieuwd ben hoe het bij jou uitpakt.

Gebruikersavatar
estherwijma
Bead Monster
Berichten:5644
Lid geworden op:vr 12 sep 2008 12:52
Locatie:Wijk bij Duurstede

Re: Rijgdraad voor miyuki

Bericht door estherwijma » di 01 mar 2016 11:08

Ik heb het ook nooit gemerkt dus ben ook wel benieuwd :)
Groetjes Esther

shanti
Bead Reader
Berichten:6
Lid geworden op:do 07 jan 2016 16:50

Re: Rijgdraad voor miyuki

Bericht door shanti » di 01 mar 2016 11:14

Als ik een armband maak waarbij de kralen in grootte oplopen en daarna weer in grootte afnemen bij gebruikmaking van de peyotestich. Je moet dan de draad behoorlijk aantrekken om een soort heuveltje te krijgen. Na een poosje is je bultje weer behoorlijk plat. Het is dus belangrijk dat de draad onder spanning niet uitrekt......

Ik heb nu zelfs al Fireline 8lb: 0,25mm gebruikt. Het blijft een probleem

Gebruikersavatar
JMHols
Bead Monster
Berichten:4783
Lid geworden op:do 14 apr 2011 21:12

Re: Rijgdraad voor miyuki

Bericht door JMHols » vr 04 mar 2016 08:47

Nee, dat probleem ken ik ook niet. Ik gebruik al heel lang alleen nog maar KO draad. Je moet wel de draad altijd echt aantrekken. Dat uitrekken van tevoren heb ik ook nog nooit gedaan. Dat uitrekken gebeurt wel tijdens het rijgen.

Gotinkje
Bead Anonymous
Berichten:2
Lid geworden op:za 03 feb 2018 13:11

Re: Rijgdraad voor miyuki

Bericht door Gotinkje » za 03 feb 2018 13:30

Ik gebruik al jaren myuki draad, en heb nog nooit dit probleem gehad. Bij grote verschil van kralen ga ik aan de uiteinden een extra keer door de laatste kralen. Dus ik maak een extra "rondje"..

Gesloten