Fireline draad

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Shira
Bead Anonymous
Berichten:4
Lid geworden op:vr 14 aug 2015 00:01
Fireline draad

Bericht door Shira » vr 14 aug 2015 09:15

Hallo,
Misschien een domme vraag, maar wat is het verschil tussen Fireline draad wat je koopt bij een vissers winkel en Fireline bij een kralen winkel o.i.d?

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Fireline draad

Bericht door Sandra » vr 14 aug 2015 09:23

Als het echt fireline is, van merk berkley, dan is er geen verschil. Je moet wel op diktes letten, maar fireline is oorspronkelijk bedoeld voor vissen maar blijkt voor sieraden ook fijn te werken.

Shira
Bead Anonymous
Berichten:4
Lid geworden op:vr 14 aug 2015 00:01

Re: Fireline draad

Bericht door Shira » vr 14 aug 2015 09:45

Dank je Sandra voor je snelle antwoord!
Ja ze zijn beiden van berkley, alleen staat er bij de een nog 'the Beadsmith' boven en staat er in de beschrijving dat om de lijn een laagje wax zit (is dat bij de vissers winkel variant dan niet het geval?)

Wat is een goede dikte? Ik wil beginnen met Miyuki 11/0 delica's en rocailles en Swarovski bicones van 3 of 4 mm. Ik dacht 0.15mm toch?

createss
Bead Designer
Berichten:827
Lid geworden op:zo 02 jul 2006 15:51

Re: Fireline draad

Bericht door createss » vr 14 aug 2015 13:04

Ik gebruik zelf geen Fireline (voorkeur voor KO-draad), maar ik weet dat er kraalsters zijn die hun Fireline bij een viswinkel kopen.

Shira
Bead Anonymous
Berichten:4
Lid geworden op:vr 14 aug 2015 00:01

Re: Fireline draad

Bericht door Shira » vr 14 aug 2015 15:18

Dat is dus wel sterk Petra? Het ziet er zo breekbaar uit :)
En Toho One-G?

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Fireline draad

Bericht door Sandra » vr 14 aug 2015 15:27

Je moet wel oppassen met Swarovski bij fireline, die heeft scherpe rand en kan het dan dus doorsnijden. Zelf geen ervaring mee maar een klant had dat probleem zo pas en ik lees ook in Amerikaanse kralenboeken dat je het niet bij swarovski moet gebruiken. Geloof dat sommigen het wel gebruiken maar dan extra dik. Ik verkoop zelf ook fireline, ik sprak 'n keer met de verkoper en volgens hem is die van beadsmith precies hetzelfde, alleen hebben ze speciaal voor hun op de verpakking iets van beading thread staan. Ik zie zelf geen verschil met beadsmith draad en gewone fireline.

Shira
Bead Anonymous
Berichten:4
Lid geworden op:vr 14 aug 2015 00:01

Re: Fireline draad

Bericht door Shira » vr 14 aug 2015 20:21

Wat voor draad moet je dan voor Swarovski gebruiken?

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Fireline draad

Bericht door Sandra » vr 14 aug 2015 21:00

Ik geloof dat in de Amerikaanse kralenboeken andere rijggaren zoals ko vermeld
Staat. Gebruik evt zoekfunctie forum (BV fireline Swarovski) dan lees je ook anderen zijn ervaring. Zelf gebruik ik Swarovski niet zo vaak. Ik las ook keer de tip dat als je steeds voor/na de Swarovski kleine kraal rijg je geen last heb van de scherpe rand.

Gebruikersavatar
JMHols
Bead Monster
Berichten:4783
Lid geworden op:do 14 apr 2011 21:12

Re: Fireline draad

Bericht door JMHols » vr 14 aug 2015 23:05

Ik vind Ko draad veel fijner dan fireline. Ko draad gaat niet krullen, fireline wil dat wel snel doen is mijn ervaring. Ko draad is trouwens ook heel sterk.

Gesloten