Fireline 0.06 mm

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Merian Houben
Bead Anonymous
Berichten:2
Lid geworden op:za 25 apr 2015 02:23
Fireline 0.06 mm

Bericht door Merian Houben » za 25 apr 2015 16:35

Hallo forumleden,

Eventjes een vraagje over Fireline Crystal 0.06 mm. Welke naalden zijn het beste hierbij om mee te werken voor de Peyote steek en tevens welk vergelijkbaar nylon met gelijkwaardige dikte adviseren jullie mij. Persoonlijk vind ik als beginner deze draad erg kostbaar. Gaarne jullie advies.

Welke dikte adviseren jullie me als ik start met 6/0 of 8/0 mm kralen. Reeds eerder gewerkt met Miyuki 11, al een tijdje geleden en ik heb nog hele dunne naaldjes liggen hiervoor maar geen draad om mee te werken, alles is te dik. Het "vliegviskoffer" van mijn koffer geïnspecteerd en daar kwam ik vislijn tegen van:

300 meter - 0,35 mm
200 meter - 0,30 mm
300 meter - 0,205 mm ( krijg ik niet door mijn superdunne naalden )

Dan heb ik ook nog een beetje Bead Cord nr. 3 - 0,50 mm 100 % natuurzijde en ietsiepietsie rekbaar en nummer 2 - 0,45 mm. Wat kan ik hiermee maken.

Realiseer me best wel veel vragen in 1 keer : :oops:
Maar wie oh wie wil en kan me op weg helpen met antwoorden ik sta te popelen om weer te starten met mijn favoriete steek...

HOe liggen deze dikte vergelijkbaar met Fireline en andere goedkopere nylondraden?



Thanks in advance... :)

Krea groetjes van Merian

Gebruikersavatar
Moniek74
Bead Intelligent
Berichten:1382
Lid geworden op:di 20 nov 2012 21:58
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Fireline 0.06 mm

Bericht door Moniek74 » za 25 apr 2015 17:18

Hai hai,

Ik weet niet op al je vragen een antwoord te geven, maar ik gebruik nooit nylondraad voor peyote! Dat gaat krullen en kronkelen. Ik gebruik wel fireline en dan gewoon naalden maat 10. Als alternatief neem ik KO-draad.
Mijn favoriet blijft toch fireline. En dan maakt het mij persoonijk niet zoveel verschil welke dikte, met fireline vind ik dat minder een issue, want dat is al snel goed.
Hoewel fireline in principe vislijn is, is de dikte van echte vislijn (zoals in jouw koffer) volgens mij niet bruikbaar, echt te dik!
Succes!
Hartelijke groet van Moniek

Merian Houben
Bead Anonymous
Berichten:2
Lid geworden op:za 25 apr 2015 02:23

Re: Fireline 0.06 mm

Bericht door Merian Houben » zo 26 apr 2015 07:51

Dank je wel Moniek voor je snelle reactie, dan ga ik voor alle zekerheid toch op zoek naar de Fireline 0.06 en naar de naalden nr. 10 zodat ik kan gaan starten met weven. En het vliegviskoffer van mijn man weer vullen met zijn eigen spulletjes, hihi

Vriendelijke groetjes van Merian

createss
Bead Designer
Berichten:827
Lid geworden op:zo 02 jul 2006 15:51

Re: Fireline 0.06 mm

Bericht door createss » zo 26 apr 2015 08:03

Ik werk niet zo graag met Fireline, maar gebruik bijna altijd KO-draad. Voor peyote is dat heel goed geschikt.
Het pluist niet, is in veel kleuren te koop (o.a. bij Creadream) en voordeliger dan Fireline.

Pandabeer
Bead Anonymous
Berichten:2
Lid geworden op:za 19 sep 2015 15:41

Re: Fireline 0.06 mm

Bericht door Pandabeer » za 19 sep 2015 15:45

Ik bel naar de hengelsportwinkel en ze verkopen (in Roosendaal iig) geen Fireline meer, maar zijn overgestapt op het merk Power Pro. Gewoon ook te krijgen in .006 en .008.

Voor de hengelsport schijnt Power Pro beter te werken omdat dit een ronde draad is waar Fireline plat is, waardoor de hengel minder snel slijt.

Nu de vraag: werkt iemand met Power Pro of wat is jullie mening hierover?

Gesloten