Maat van elastiek armband

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Janny53
Bead Reader
Berichten:11
Lid geworden op:wo 29 okt 2014 13:29
Maat van elastiek armband

Bericht door Janny53 » za 15 nov 2014 20:21

Ik wil een armband maken met elastiek en kralen. Moet ik het elastiek dan gewoon om m'n pols meten zonder te spannen? :oops:
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Gebruikersavatar
Ingeborg76
Bead Addict
Berichten:2383
Lid geworden op:vr 23 mar 2012 17:44
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Maat van elastiek armband

Bericht door Ingeborg76 » za 15 nov 2014 21:05

Ik rijg gewoon eerst op een stuk elastiek en dan knip ik teveel af na dubbele knoop (waar je wat lijm opdoet voor extra) trek vervolgens voorzichtig je knoop in een kraal
Groetjes Ingeborg

Gebruikersavatar
Carine
Bead Interested
Berichten:190
Lid geworden op:za 20 mar 2010 14:34
Contacteer:

Re: Maat van elastiek armband

Bericht door Carine » za 15 nov 2014 22:09

passen doe ik altijd als de kralen erop zitten, omdat de grootte van de kralen het verschil maakt. Ik rijg altijd aan het elastiek dat nog op het rolletje zit. :-)
En elastiek moet je ook stevig oprekken voor je het gebruikt, anders heb je na een aantal keer dragen een uitgelubberde armband.
Succes!

Janny53
Bead Reader
Berichten:11
Lid geworden op:wo 29 okt 2014 13:29

Re: Maat van elastiek armband

Bericht door Janny53 » zo 16 nov 2014 12:11

Carine schreef:passen doe ik altijd als de kralen erop zitten, omdat de grootte van de kralen het verschil maakt. Ik rijg altijd aan het elastiek dat nog op het rolletje zit. :-)
En elastiek moet je ook stevig oprekken voor je het gebruikt, anders heb je na een aantal keer dragen een uitgelubberde armband.
Succes!
Bedankt Carine! Welke dikte kan ik het best gebruiken 7 á 8 mm?
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Gebruikersavatar
Carine
Bead Interested
Berichten:190
Lid geworden op:za 20 mar 2010 14:34
Contacteer:

Re: Maat van elastiek armband

Bericht door Carine » zo 16 nov 2014 20:58

Ja, 7-8 mm voor elastiek is een goede maat. Zelf kies ik tot max 10mm voor elastieken armbanden. Daarboven wordt het wat grof, zit minder lekker en is vaak ook te zwaar. (Er zullen vast grotere kralen zijn die hartstikke leuk zijn en goed gaan op elastiek, maar dat is dan eerder uitzondering)
Deze armbanden heb ik kort geleden gemaakt en zijn van 8mm en 6mm:

Afbeelding

En waar ik ook op let is de grootte van het gat in de kraal, omdat je dan de knoop met lijm ín de kraal kunt trekken om hem mooi en stevig af te werken.

ilka
Bead Believer
Berichten:228
Lid geworden op:ma 10 jan 2005 13:44
Locatie:Alken, België
Contacteer:

Re: Maat van elastiek armband

Bericht door ilka » zo 16 nov 2014 22:05

Ik ben ook net begonnen met elastiek-armbanden. Doen jullie altijd een lijmpje op de knoop? Ik heb dat eigenlijk nog niet gedaan. Want ik dacht dat de knoop niet meer los ging. Want heb al eens een armband te klein geregen en wilde het knoopje los maken om nog enkele kralen op te rijgen. Maar dat ging niet.
Groetjes van Ilka

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Maat van elastiek armband

Bericht door Kikkertje » ma 17 nov 2014 16:28

Het hangt ook van de knoop af die je gebruikt. Een gewone dubbele knoop wil nog wel eens los gaan. En er zijn er die het vastmaken met een knijpkraal. Ik maak altijd een dubbele knoop, maar trek die niet aan, zodat je een lusje hebt. En door dat lusje haal ik beide uiteinden nog een keer. Dat goed aantrekken. Dan zit het muurvast. Dit werkt het fijnste met 0.7 of 0.8 mm elastiek.
Groetjes, Marjan

Gesloten