Wat heb ik allemaal nodig?

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Mini
Bead Reader
Berichten:12
Lid geworden op:vr 22 feb 2013 10:53
Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Mini » di 26 feb 2013 13:24

Ik wil beginen met sieraden maken, vooral armbandjes. Alleen ik heb geen idee wat ik daar allemaal voor nodig heb.
Nu zag ik op webwinkels verschillende startpakketten. Kan ik het beste een startpaket of alles los kopen?

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Sandra » di 26 feb 2013 13:39

Het hangt er vanaf wat je wil maken en of je starterspakket tegenkom die veel mooie artikelen bevat en die aansluit op je wensen.
Wil je armbandjes rijgen met wat grotere kralen, bv vanaf maat 6 mm? Je kan het dan op elastiek rijgen, of op staaldraad (heb dan ook slotjes nodig) of op memory wire (zie evt http://www.kralen.com/Instructies/Rijge ... 0wire/373/" onclick="window.open(this.href);return false; )
Laat maar weten wat je in gedachten heb dan denken we mee waar je mee kan beginnen.

Mini
Bead Reader
Berichten:12
Lid geworden op:vr 22 feb 2013 10:53

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Mini » di 26 feb 2013 13:55

Ik wil rijgen op verschillende manieren. Met grote en kleine kraaltjes. Met enkel en met midere draden en ook met elastiek.

Irene van der Maas
Bead Producer
Berichten:1166
Lid geworden op:wo 09 jul 2003 06:26
Locatie:Voorschoten
Contacteer:

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Irene van der Maas » di 26 feb 2013 16:35

- Elastiek, eventueel dubbel rijgen, ligt een beetje aan de maat (gewicht) van je kralen
- Gecoat staaldraad, dan heb je wel knijpkralen, sluiting en ringetje (voor de andere kant) nodig.
Irene van der Maas

Mini
Bead Reader
Berichten:12
Lid geworden op:vr 22 feb 2013 10:53

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Mini » do 28 feb 2013 13:27

Kan ik het beste alles los kopen of niet?
Wat voor slotjesraden jullie mij aan?
Moet ik ook een rijgbord kopen?

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Sandra » do 28 feb 2013 13:32

Rijgbord zou ik pas kopen als ik zeker weet dat ik ermee door wil: het is leuk en handig maar niet per se nodig. Je kan ook een matje (eventueel theedoek?) gebruiken in het begin zodat kralen minder makkelijk wegrollen.
Slotje heb je nodig als je elastiek gebruik, karabijn samen met splitring wordt het meest gebruikt maar je kan ook mooie slotje zoals kapittelslot nemen. Zie evt http://www.creadream.nl/slotjes/#/zoekf ... +splitring . Op http://www.creadream.nl/slotjes/#/zoekfilter/magnetisch zie je magnetische slotjes, mooi en handig aan en uit doen maar wel duurder.

Ik weet niet of je al ergens een starterspakket heb gezien waarvan je alle onderdelen mooi vindt? Als je 1 treft waarvan je alles leuk vindt dan kan het misschien wel, maar ik zou neiging hebben zelf de kralen uit te zoeken.

Mini
Bead Reader
Berichten:12
Lid geworden op:vr 22 feb 2013 10:53

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Mini » do 28 feb 2013 14:44

Heb geen startpakket gezien die ik mooi vind. Alleen ik dacht voor het beging is het misschien wel handig, als het juiste spul er in zit. Later kan ik wel mooie kraaltjes kopen.
Maar wat voor tang heb ik nodig? En is er ook een boek wat jij mij aanraad?

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Sandra » do 28 feb 2013 14:51

kniptang voor het knippen van staaldraad (vaak ligt er nog wel wat in gereedschapskist), platbektang voor het platknijpen van kralen, rondbektang om makkelijk bv kalotje mooi dicht te kunnen buigen. Zie evt http://www.kralen.com/Instructies/Rijge ... heden/113/ .
Ik persoonlijk verkoop geen starterspakketten want er zijn zoveel mogelijkheden en bij de ene kan je beter wat kleinere kralen gebruiken en bij de ander wat grotere.
Ik raad wel vaak memory wire aan als je armbanden wil maken, dat is hele makkelijke start, zie evt http://www.kralen.com/Instructies/Rijge ... 0wire/373/

Gebruikersavatar
JMHols
Bead Monster
Berichten:4783
Lid geworden op:do 14 apr 2011 21:12

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door JMHols » do 28 feb 2013 14:54

Je zou gewoon eerst eens kunnen googlen op wat je zoekt. Bijv. op bracelets, bead pattern, kralen patronen.

Mini
Bead Reader
Berichten:12
Lid geworden op:vr 22 feb 2013 10:53

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Mini » do 28 feb 2013 15:20

Dan ga ik binnenkort alles bestelen

creakaatje
Bead Interested
Berichten:102
Lid geworden op:di 02 sep 2008 20:58
Locatie:veldhoven
Contacteer:

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door creakaatje » do 28 feb 2013 15:28

Hoi Mini,

kun je in jouw omgeving geen workshop volgen? Ik krijg regelmatig klanten die even de basistechnieken een keer voorgedaan willen hebben en uitproberen.
ALs je zo'n workshop doet moet je gewoon de "juf" de oren van het hoofd vragen over alles wat je wilt leren :D
Een beetje fatsoenlijke juf zal je dan prima op weg kunnen helpen.
Je krijgt dan ook meteen inzicht in welke hulpmiddelen makkelijk of nodig zijn. Je mag bij mij komen, maar ik geloof dat je uit Groningen komt he?
Dan gaat dat niet lukken want ik zit in Veldhoven.......

Mini
Bead Reader
Berichten:12
Lid geworden op:vr 22 feb 2013 10:53

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Mini » do 28 feb 2013 23:05

creakaatje schreef:Hoi Mini,

kun je in jouw omgeving geen workshop volgen? Ik krijg regelmatig klanten die even de basistechnieken een keer voorgedaan willen hebben en uitproberen.
ALs je zo'n workshop doet moet je gewoon de "juf" de oren van het hoofd vragen over alles wat je wilt leren :D
Een beetje fatsoenlijke juf zal je dan prima op weg kunnen helpen.
Je krijgt dan ook meteen inzicht in welke hulpmiddelen makkelijk of nodig zijn. Je mag bij mij komen, maar ik geloof dat je uit Groningen komt he?
Dan gaat dat niet lukken want ik zit in Veldhoven.......
Bedankt voor de tip, ik zal eens zoeken of dat hier in de buurt is. Veldhoven is idd te verweg.

Oeteljee
Bead Starter
Berichten:98
Lid geworden op:ma 04 jun 2012 18:48
Locatie:Den Bosch
Contacteer:

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Oeteljee » vr 01 mar 2013 00:28

Ik krijg veel vragen van "hoe sieraden te maken" en "wat aan te schaffen". Daarom ben ik onlangs gestart met workshops en de inspiratiepagina waar je kan zien wat je nodig hebt om een bepaald sieraad te maken. Is nog in ontwikkeling, maar het begin is er. :)

Nicole2000
Bead Reader
Berichten:7
Lid geworden op:vr 26 jul 2013 09:59

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door Nicole2000 » wo 12 feb 2014 12:38

Kan iemand mij de juiste term geven voor geschikt soepelvallend staaldraad om zwaardere kralen te rijgen (en evt. de webshop?).

Ik ben nu een jaartje bezig met het maken van etnische afrikaanse kettingen, en gebruik hiervoor veter of staaldraad (rijgen) want mijn kralen zijn relatief zwaar. Ik heb gelezen, gegoogeld, maar gekgenoeg kom ik er niet uit welk draad ik moet gebruiken en de benaming hiervoor.
Ik heb ooit ergens prima "extra dik beading wire 0,6 en 0,8 mm" gekocht, maar dit is op. Gecoat staaldraad 0,45mm is vrij dun. Ik heb nu al 4 keer bij verschillende webshops staaldraad besteld, maar krijg dan zilverkleurig staalddraad dat niet flexiblel is (het blijft staan in de stand waarin je het buigt). Hier kun je toch geen rijgketting van maken?

Ik hoop op jullie advies.

MarjaH
Bead Believer
Berichten:278
Lid geworden op:vr 12 jan 2007 08:35
Locatie:Zeist

Re: Wat heb ik allemaal nodig?

Bericht door MarjaH » wo 12 feb 2014 16:51

gecoat staaldraad is flexibel en zou goed bruikbaar moeten zijn. Het is bij goede webshops ook in 0,60 of 0,8 te bestellen.
Dikkere kwaliteit vissersgaren (waar ze via mee vangen) is ook heel sterk.
Dun waxcord is ook optie maar slijt wel sneller.

Marja

Gesloten