Beadalon 0.38/19 breekt te vaak. Oplossing?

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Tinkywinky
Bead Interested
Berichten:195
Lid geworden op:do 19 feb 2009 13:43
Beadalon 0.38/19 breekt te vaak. Oplossing?

Bericht door Tinkywinky » zo 16 sep 2012 12:52

Ik heb het volgende aan de hand en ik hoop dat jullie misschien eens mee willen denken wat het probleem kan zijn en hoe eventueel op te lossen.

Voor veel sieraden gebruik ik beadolon draad. Nu is er een bepaald soort sieraad die ik nu enkele keren ter reparatie heb gehad omdat de draad erg is versleten en geknapt.

Het gaat om een sieraad met swarovski parels of rounds 6 mm en rhinestone schijfjes. De gebruikte draad daarin is beadalon verzilverd .015/0.38mm en 19 strands.

Hoe komt het dat de draad in deze sieraden zo slijt?
Zou het verschil maken om bv over te stappen op 0.46mm en 49 strands?
Hoe is jullie ervaring op de lange termijn (dagelijks dragen) met deze draden?

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Beadalon 0.38/19 breekt te vaak. Oplossing?

Bericht door Sandra » zo 16 sep 2012 14:24

Ik heb dat zelf nog nooit gehad....moet zeggen dat ik tot dusver alleen beadalon 49 draads heb gebruikt (zodat ik 3 a 4 draden door 1 4 mm bicone swarovski kon rijgen), redelijk vaak gedragen en is nog goed. Kan je misschien 'n foto van zo 'n creatie posten?
Enige dat ik weet over verschil tussen 19 en 49 draads is dat 49 draads makkelijker door kleine rijggat past. Ik gebruik het verder niet vaak dus weet er niet veel van. Op mijn website heb ik dit staan:
Beadalon 49 is soepeler dan de andere staaldraad. Hierdoor neigt het behoorlijk naar rijgdraad, waardoor het zelfs geknoopt kan worden. Het is echter net zo sterk als staaldraad. Deze rijgdraad is ook zeer geschikt voor kralen zoals keramiek en zoetwaterparels. Doordat het soepeler is dan gewone staaldraad kan het ook eenvoudiger bij bepaalde rijgtechnieken gebruikt worden. De beadalon rijggaren hebben een doorzichtig kapje om het draad heen, waardoor de rol niet zomaar kan afrollen.
dat zal wel door het kleiner rijggat zijn.
Dit heb ik bij 19 draads staan:
Beadalon 19 is soepeler dan gewone staaldraad. Hierdoor kan er vrijwel geen knik in komen. Het heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding vergeleken met de 49 Beadalon. Deze draad kan ook gebrukt worden bij bijvoorbeeld keramiek, stenen kralen en zoetwaterparels. Doordat het soepeler is kan het ook eenvoudiger bij bepaalde rijgtechnieken gebruikt worden. De beadalon rijggaren hebben een doorzichtig kapje om het draad heen, waardoor de rol niet zomaar kan afrollen.
Waar ging het precies stuk?

Tinkywinky
Bead Interested
Berichten:195
Lid geworden op:do 19 feb 2009 13:43

Re: Beadalon 0.38/19 breekt te vaak. Oplossing?

Bericht door Tinkywinky » zo 16 sep 2012 19:53

Het zijn gewoon geregen armbandjes, de draad hoeft er dus maar 1 keertje doorheen.
Maar na veel dragen gaat het er roestig uit zien, krijgt het slijtplekjes en uiteindelijk knapt het ergens.
Ik heb niet echt het idee dat het door scherpe kraal randjes komt, omdat niet elk breekpunt wat ik gezien heb bij een kraalrandje zat. Het ziet er soms echt uit alsof de draad gewoon oud is en daardoor op een gegeven moment is geknapt, wat ik raar vind want er is zoveel tevredenheid over beadalon draad. Het is zo sterk, niet kapot te krijgen, etc etc.
Hierdoor kan ik het niet helpen te denken, als ik 038mm/19 vervang door 0.46mm/49 blijft het probleem dan niet hetzelfde, alleen gaat het dan misschien net een tikje langer mee? Is 0.46mm/49 ook daadwerkelijk sterker en minder snel kapot te krijgen dan 0.38mm/19?
Moeilijk, moeilijk.

Gesloten