Dikte draad om te kettelen + draad voor kettingen

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Elise25
Bead Starter
Berichten:74
Lid geworden op:zo 17 jun 2012 12:46
Dikte draad om te kettelen + draad voor kettingen

Bericht door Elise25 » zo 01 jul 2012 14:53

Hallo,

Nog even een vraagje van een beginner. Ik heb in een kralenwinkel draag gekocht om een ketting op te rijgen. Die was vrij prijzig en het was maar een klein spoeltje. Omdat ik helemaal opga in mijn nieuwe hobby, zou ik graag online een grote spoel kopen. Op het rolletje dat ze mij hebben verkocht, staat geen merk / dikte / ... vermeld. Daarom mijn vraag: welke draad en van welke dikte raden jullie me aan? Ik heb nog niet zoveel kralen, dus zou draad willen kopen waar "gemiddelde" kralen op passen.

Dan nog een tweede vraagje. Ik heb in dezelfde winkel kettelstiften gekocht. Ook deze zijn vrij prijzig. Ik heb op internet gelezen dat het goedkoper en gemakkelijker is om zelf je kettelstiften te maken met ijzerdraad. Daarom weer hetzelfde vraagje: welke draad en vooral welke dikte raden jullie me aan om mee te kettelen?

Dank alvast voor de reacties! Ik heb al heel veel aan dit forum gehad!

Elise

Gebruikersavatar
Zina
Bead Intelligent
Berichten:1304
Lid geworden op:za 10 sep 2011 13:03
Locatie:Drachten
Contacteer:

Re: Dikte draad om te kettelen + draad voor kettingen

Bericht door Zina » zo 01 jul 2012 15:59

Ik zou voor beide even bij de xenos kijken, daar hebben ze een klein assortiment aan kralenspullen waar je dit zeker zou moeten vinden. De afmetingen daarvan zijn prima voor normale kralen. Ik koop altijd gewoon kettelstiften, dat vind ik goedkoper en beter als maken met draad. Als je lange kettelstiften neemt zou je wel het stuk wat je afknipt kunnen gebruiken om er zelf 1 te maken.
Altijd aan het kralen...

Elise25
Bead Starter
Berichten:74
Lid geworden op:zo 17 jun 2012 12:46

Re: Dikte draad om te kettelen + draad voor kettingen

Bericht door Elise25 » zo 01 jul 2012 19:46

Dag Zina,

Dank je voor jouw reactie. Ik nog al gehoor dat de kwaliteit van de Xenos-spulletjes goed is. Maar ik kom uit België en ik woon een heel stuk van de Nederlandse grens, dus ik vrees dat ik niet in een Xenos zal geraken. Misschien als ik nog eens in Maastricht ben...

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Re: Dikte draad om te kettelen + draad voor kettingen

Bericht door Sandra » zo 01 jul 2012 19:54

Ik persoonlijk vind het wel fijn om te kettelen met draad. Je kan dan zelf bepalen hoe groot je de oogjes maak en ik knip steeds zo 'n 1,5 cm vanaf de kraal en kan dan het oogje buigen, er springen dus geen kleine stukjes metaal weg (wat je bij net te lange kettelstiften waardoor je moet knippen wel heb).
Als je gewoon rijg kan je staaldraad gebruiken, de dikte is meestal 0,38 a 0,45 mm. Ik heb nooit gehad dat de draad te dik of te dun was....

singasong
Bead Lover
Berichten:435
Lid geworden op:za 09 mei 2009 13:24
Locatie:Ingen
Contacteer:

Re: Dikte draad om te kettelen + draad voor kettingen

Bericht door singasong » ma 02 jul 2012 21:36

Je kunt kettelstiften maken van draad van 0,65, 0,8 mm. of van 1 mm. dik.
Wat voor ketting wil je maken?
Ik maak zelf veel kettingen en andere sieraden met rond draad en gebruik 0,25, 0,4 , 0,65 mm. draad. Het ligt er aan welke techniek je wilt doen.
Er is naast rond ook vierkant, half rond en gedraaid draad. Deze zijn vooral mooi wanneer je hiervan nog dikker draad gebruikt.

Het mooiere draad is van Artistic Wire of Craft wire van Griffin.

Hier kun je kijken naar wat voorbeelden die ik heb gemaakt met wire:

http://www.mijnalbum.nl/Album=8H8LGRL8" onclick="window.open(this.href);return false;

Elise25
Bead Starter
Berichten:74
Lid geworden op:zo 17 jun 2012 12:46

Re: Dikte draad om te kettelen + draad voor kettingen

Bericht door Elise25 » di 03 jul 2012 18:32

Mooi hoor, Singasong! :(L)
Maar aan zo'n juwelen ben ik nog niet toe! Ik ben al blij als als ik het een mooi oogje krijg bij het kettelen :P

Het kettelen gebruik voorlopig alleen voor oorbellen, tot het me wat beter lukt om me aan een hele ketting te wagen. Ik denk dat ik me een nieuwe rondbektang moet aanschaffen, want de draad en parels raken beschadigd met mijn huidige.

Voor de kettingen gebruik ik voorlopig gewone draad om te rijgen.

@Sandra: ik denk ook dat het fijner is om zelf te grootte van de oogjes te kunnen bepalen. De oogjes van de kettelstiften die ik hier nu liggen heb, vallen vrij groot uit voor oorbellen, vind ik. Ik heb met de restanten van de lange stiften oorbellen gemaakt die kleinere oogjes hebben.

Gesloten