gecoat staaldraad en gecoat koperdraad.

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
emma1
Bead Starter
gecoat staaldraad en gecoat koperdraad.

Bericht door emma1 » vr 13 mei 2011 17:14

hoi,
ik vind op internet zowel gecoat staaldraad van 0,3 mm, als gecoat koperdraad van ook 0,3 mm.

nu vroeg ik me af wat het verschil is met koperdraad en met staaldraad. behalve dat het een ander materiaal is, zijn er ook andere gebruiksdoelen of andere eigenschappen?

kan je beide gebruiken om te rijgen, of is het juist als heel dun wikkeldraad bedoeld?

wie kan mij helpen, voordat ik iets verkeerds bestel ?

nienkesieraden
Bead Fanatic
Contacteer:

Re: gecoat staaldraad en gecoat koperdraad.

Bericht door nienkesieraden » vr 13 mei 2011 17:16

Ik denk, maar ben niet zeker, dat koperdraad buigbaar is en de vorm dan aanhoudt, en staaldraad niet.

emma1
Bead Starter

Bericht door emma1 » vr 13 mei 2011 17:21

nienkesieraden schreef:Ik denk, maar ben niet zeker, dat koperdraad buigbaar is en de vorm dan aanhoudt, en staaldraad niet.
oke, zoiets dacht ik al, maar ben er niet zeker van. ik ben wel op zoek naar dun wikkeldraad. dus zou mooi zijn als dat met koperdraad kan. gecoat staaldraad heb ik liggen van 0,35 mm. en dat is inderdaad rijgdraad. en niet geschikt om te wikkelen. zou dus mooi zijn als dat met koperdraad van die dikte wel kon.

ik wacht nog even op eventuele ervaringen van andere. :D

MB
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door MB » vr 13 mei 2011 17:37

Creadream verkoopt dit draad: http://www.creadream.nl/producten.php?pagnr=8" onclick="window.open(this.href);return false;
~Groetjes Margriet~

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » vr 13 mei 2011 18:43

bedankt voor het linken Margriet, het is alleen mijn fout dat de zoekcriteria niet meer in url is. Je zou naar http://www.creadream.nl/producten.php?s ... ekmachine=" onclick="window.open(this.href);return false; kunnen kijken Emma, het verschild per techniek hoe dik je het moet hebben.

emma1
Bead Starter

Bericht door emma1 » vr 13 mei 2011 19:58

bedankt voor de link ! :D

zou het metaaldraad van creadream dan een koperen kern hebben? of een ijzeren?

niet dat het verder uitmaakt, maar ik vind het altijd wel leuk om te weten wat ik gebruik :wink:

Krista
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door Krista » za 14 mei 2011 06:58

Koperdraad is massief draad, dus 1 enkele draad.
Dit kun je buigen. Afhankelijk van de dikte wat je er mee kan doen, dun draad 0.3/0.4mm is te slap om te kettelen bijv. Je kunt het in vorm buigen met tangen of de hand.
Mijn favoriete draadje, 't koper. 'T werk op de avatar bijv. is er ook helemaal mee in mekaar gezet (0.6mm). Wat overginds geen sieraad is... ;)

Staaldraad bestaat meestal uit 9 of meer strengen van staal die om elkaar gedraaid zijn, met een kunststof coating erover. Hoe meer strengen in 1 staaldraad-draad (ook wel 'strands' (engels) genoemd) , hoe soepeler 't valt. Te gebruiken voor rijgen, haken, rijgen met meer draden etc.

Koop geen staaldraad zonder kunststof coating of koperdraad in bijv de bouwmarkt, daar krijg je gegarandeerd jeuk van ivm met nikkel :?
Het draad wat je in de webshops en kralenwinkels koopt is speciaal voor sieraden-doeleinden, dus nikkelvrij.
Laatst gewijzigd door Krista op za 14 mei 2011 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
glass is hot

emma1
Bead Starter

Bericht door emma1 » za 14 mei 2011 09:23

bedankt @Krista !!

duidelijke uitleg :D

Krista
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door Krista » za 14 mei 2011 10:05

emma1 schreef:bedankt @Krista !!

duidelijke uitleg :D
Graag gedaan! :D
glass is hot

Gesloten