Ik ben een nieuweling en wil graag kinderkettingen/armbandjes gaan maken.
Maar welke draad is daarvoor het meest geschikt?
Voor de armbandjes heb ik al dat elastische nylondraad, omdat het meerekt als het kind ergens achter blijft hangen, dus niet zo gevaarlijk.
Maar leg je daar dan gewoon een knoopje in? Of maak je daar een slotje aan? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
En als ik meer dan 1 draad wil rijgen, bv met rocailles, gebruik je daarvoor een flexibele draad of niet?
Deze vraag zal misschien vast al wel ergens staan. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er staat zoveel informatie op het forum. Hele leuke en leerzame info. Maar dit onderwerp kon ik even niet vinden.
soort draad
Re: soort draad
Via het forum heb ik geleerd van iemand dat je het beste een speciale knoop kan maken, met daarna nog eventueel druppeltje nagellak erop. Op http://www.kralen.com/Instructies/Rijge ... stiek/360/" onclick="window.open(this.href);return false; staat het uitgelegd met tekening.
Wat draad betreft hangt het er vanaf hoe het precies moet worden. Het is meestal staaldraad. Stel het moet heel soepel zijn / wat fijner rijgwerk dan is nylondraad het beste of zelfs rijggaren. Je kunt eventueel kijken naar de uitleg op kralen.com onder rijgen, dan krijg je 'n beetje 'n indruk wanneer welk soort draad.
Wat draad betreft hangt het er vanaf hoe het precies moet worden. Het is meestal staaldraad. Stel het moet heel soepel zijn / wat fijner rijgwerk dan is nylondraad het beste of zelfs rijggaren. Je kunt eventueel kijken naar de uitleg op kralen.com onder rijgen, dan krijg je 'n beetje 'n indruk wanneer welk soort draad.
hier kom ik idd een heel stuk verder mee.
Ik vind deze voorbeelden erg leuk om eerst eens te proberen.

Kun je hiervoor ook het elastische nylondraad gebruiken? Of word dan alles uit het verband gehaald als er spanning op komt te staan bij het aandoen?
Ik vind deze voorbeelden erg leuk om eerst eens te proberen.

Kun je hiervoor ook het elastische nylondraad gebruiken? Of word dan alles uit het verband gehaald als er spanning op komt te staan bij het aandoen?
Die eerste kan zeker, 2de weet ik niet....denk het wel, moet dan alleen wel redelijk grote rocailles hebben zodat de elastiek wel nog een keer door dezelfde rocaille kan. En kans dat het 'minder fijn' rijgt, alsof je het minder makkelijk strak kan trekken, dus meer werk om het goed te krijgen, maar denk dat het wel kan.
ik zal me er eens aan gaan wagen, bedankt
welke soort ringetjes worden er voor de sluiting gebruikt?
Ik heb open ringetjes én splitringejtes
Ik heb open ringetjes én splitringejtes