Giethars om sieraden te maken

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gebruikersavatar
vlinder79
Bead Believer
Berichten:228
Lid geworden op:ma 17 mei 2010 11:20
Contacteer:
Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door vlinder79 » wo 02 jun 2010 14:14

Even een updatje, ik ben met easy cast aan de slag gegaan, ik moet zeggen dat het best snel hardt, ook wanneer je pigmentkleurtjes hebt gebruikt, na een dagje kan je je creatie al uit je mal halen. Maar glashelder vind ik het niet, het is eerder wat gelig transparant.
En ik moet nog oefenen me het reduceren van luchtbelletjes.
Laatst gewijzigd door vlinder79 op za 12 mar 2011 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door sanegdokter » wo 02 jun 2010 15:40

Hmmm bij mij is het niet gelig... :shock: Misschien niet helemaal goed gemengd of een verkeerd materiaal gebruikt om in en mee te mengen, het zou ook evt nog kunnen dat de verhouding niet goed is geweest. Oefening baart kunst hoor! :D
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
vlinder79
Bead Believer
Berichten:228
Lid geworden op:ma 17 mei 2010 11:20
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door vlinder79 » wo 02 jun 2010 20:20

oefening baart zeker kunst
ik meng het in dit soort bekertjes
Afbeelding
ik hou me aan de 2 minuten roertijd , schenk het over en hou me aan de 1 minuut roertijd, en roer heel rustig en zo goed mogelijk.
nu moet ik zeggen dat ik mijn easy cast zoiezo erg geel vind, maar ik heb 2 8oz flessen uit america besteld, eens zien of het niet aan mn eerste easy cast versie ligt.

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door sanegdokter » do 03 jun 2010 15:15

Ik vraag me af of het wel een goed bekertje is die je gebruikt. Ik gebruik een glazen bekertje speciaal hiervoor. Het kan aan zoveel dingen liggen waar je op moet letten. Hier nog een Nederlandse gebruiksaanwijzing van EasyCast, wie weet heb je er nog wat aan: http://www.kars.nl/data/multimedia/pdf_ ... manual.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoop dat je volgende resin beter wordt! :D
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
poing
Bead Hysteric
Berichten:3061
Lid geworden op:ma 06 okt 2003 19:53
Locatie:Izegem-België

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door poing » vr 04 jun 2010 07:41

Eigenlijk is het best logisch dat het in Europa veel duurder is, wij hebben veel zwaardere milieutaksen dan de VS.

Epoxy is één van de meest vervuilende stoffen voor het milieu die je je kunt inbeelden. Het is praktisch onafbreekbaar. In de stille zuidzee zijn verschillende tropische eilanden al overspoeld met epoxyafval, met alle gevolgen vandien.

Dat was ook de reden waarom wij het niet mochten gebruiken om juwelen te maken in mijn opleiding tot juweelontwerpster-edelsmid aan Sint Lucas.
ipoingtudut

Gebruikersavatar
vlinder79
Bead Believer
Berichten:228
Lid geworden op:ma 17 mei 2010 11:20
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door vlinder79 » vr 04 jun 2010 10:40

@sanegdokter, ik vermoed dat de mengverhoudingen niet goed waren geweest, maar moet het nog testen, maat bekerstjes tot 50ml zijn echt moelijk te krijgen/vinden he ?!
@poing, wat kreeg je als alternatief ?

Gebruikersavatar
vlinder79
Bead Believer
Berichten:228
Lid geworden op:ma 17 mei 2010 11:20
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door vlinder79 » di 15 jun 2010 17:06

Nog een updatje, Ik weet nu waarom mn easy cast werkjes transparant geel zijn. Ik heb uit america 2 dozen voor E25,= (32.50USD) laten halen (hier in nederland is alles echt achterlijk duur, je betaald gewoon E25,= voor 1 doos zonder verzendkosten) en wat blijkt, de harder uit america is bijna net zo waterhelder transparant als de epoxy resin. Terwijl de harder versie uit Nederland erg geel is. Dus het was niet alleen erg duur maar ook nog eens OUD :evil: , waarschijnlijk heeft het voor het raam gestaan voor het naar mij werd opgestuurd. :roll:
Laatst gewijzigd door vlinder79 op ma 02 aug 2010 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door sanegdokter » di 15 jun 2010 17:30

Ben benieuwd naar wat je ermee gaat maken! :D
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
nienkesieraden
Bead Fanatic
Berichten:1775
Lid geworden op:vr 19 feb 2010 19:23
Locatie:Breda
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door nienkesieraden » di 15 jun 2010 18:08

Hey. Ik heb 3 jaar terug stage gelopen bij sun chemicals in etten leur. Een grote fabriek waar inkten en evrnissen worden gemaakt, maar herinner me dat ze ook resin hadden. Misschien kunnen we via hun iets regele. heb alleen geen contactgegevens meer.

Gebruikersavatar
vlinder79
Bead Believer
Berichten:228
Lid geworden op:ma 17 mei 2010 11:20
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door vlinder79 » do 17 jun 2010 17:57

sanegdokter schreef:Ben benieuwd naar wat je ermee gaat maken! :D
sieraden :banaan: schuren is trouwens mn minst favo onderdeel
@nienke, mocht ik weer op giethars search gaan dan laat ik het weten, voorlopig probeer ik dat wat ik in huis heb verder uit.

Gebruikersavatar
nienkesieraden
Bead Fanatic
Berichten:1775
Lid geworden op:vr 19 feb 2010 19:23
Locatie:Breda
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door nienkesieraden » do 17 jun 2010 18:03

Ok. ja ze hadden hele silos vol resin daar :)

katjastyling
Bead Anonymous
Berichten:1
Lid geworden op:za 26 jun 2010 22:00

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door katjastyling » za 26 jun 2010 22:12

Hallo allemaal,

dit is nieuw voor mij...ahum, heb nog nooit op een forum iets gevraagd of geschreven.
maar goed, ik wil heel graag met epoxy werken en ik geloof dat ik er niet erg verder mee kom tot nu toe.
ik heb ook easy cast gebruikt uit zo'n duur potje, en zoveel mogelijk mijn best gedaan alles volgens het boekje te doen....maar de gietsels zijn hartstikke mat!
ben ik nou zo naief en moet je die dingen altijd nog nabewerken/polijsten? op die leuke instruktiefilmpjes zien de cabuchons die uit de mallen gehaald worden er toch echt direkt glimmend uit!
Of heb ik iets anders fout gedaan? pieker me suf wat dat dan kan zijn...
het enige wat ik nog kan bedenken is dat ik geen beschermende spray gebruikt heb om de mal te beschermen en de gietsels makkelijker los te krijgen...is dat het probleem?

wie kan mij een beetje verder helpen?
alvast bedankt,
groetjes Katja

Gebruikersavatar
vlinder79
Bead Believer
Berichten:228
Lid geworden op:ma 17 mei 2010 11:20
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door vlinder79 » ma 28 jun 2010 18:53

waar heb jij de easy cast vandaan ? En waar haal je je gietmallen vandaan ?
Ik had hier in nederland eerst gietmallen besteld maar later heb ik uit amerika gietmallen van Craft casting over laten komen. Die gietmallen uit nederland waren gewoon gebruikt he :evil: Eeuwig zag ik vage strepen in mn resultaten. En de werkjes uit de gietmallen van Craft casting zagen er superglad uit, een beetje oppoetsen met polijstcreme en het zag er nog mooier.
Bekijk je gietmal eens goed, zie je vage strepen, =het zou gewoon spekglad moeten zijn= dan ben je genaaid.
Ik haal zoiezo nu alles uit America qua gietmallen.
Giethars haal ik hier uit nederland.

easy cast epoxy gaat het beste samen met craft casting gietmallen, je hebt geen mould release nodig, maar ik heb wel gehoord dat die spray wel handig is als je zon grote gietmal bord hebt met verschillende soorten vormen erin.

tea
Bead Reader
Berichten:16
Lid geworden op:ma 12 jul 2010 14:50

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door tea » zo 25 jul 2010 22:29

Toevallig zit ik een beetje te lezen en kom hier terecht. Een week geleden heb ik bij technieken gevraagd of iemand wist hoe je viooltjes (zonder mal) met hars kon bewerken zodat ik ze als sieraad kon dragen. Ik heb dus met veel genoegen dit item zitten lezen, alleen blijf ik met de vraag zitten van: Hoe zonder mal. Snoep (Margaret) schreef dat zij ook zonder mal werkt. Aangezien in niet weet hoe PB werkt, probeer ik op deze manier dus met haar in contact te komen. Dus, Snoep ik hoop dat je me het een beetje uit wil leggen. Bij voorbaat bedankt en groetjes Tea

Gebruikersavatar
vlinder79
Bead Believer
Berichten:228
Lid geworden op:ma 17 mei 2010 11:20
Contacteer:

Re: Giethars om sieraden te maken

Bericht door vlinder79 » vr 30 jul 2010 14:24

door op deze link te klikken kun je snoep een pbtje sturen
maar ik denk dat snoep de voorwerpen gewoon "verft" met hars om er zon mooi glanslaagje op te krijgen

Gesloten