verzilverd draad verkleurt / hoe weer goed krijgen

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:
verzilverd draad verkleurt / hoe weer goed krijgen

Bericht door Sandra » ma 01 mar 2010 12:01

Ik neem aan dat iedereen weet dat het vrij normaal is dat verzilverd draad na verloop van tijd zal verkleuren en dat dit komt door vocht en ph-waarde van de huid. Dat het bv in vochtige badkamer sneller verkleurd dan opgeborgen in badkamer. Enige oplossing om verkleuring te vertragen/voorkomen die ik ken is opletten waar je het bewaard en goed dicht bewaren, bv in la of gripzakje. Maar nu vraag ik me af, kennen jullie trucjes om het weer goed te krijgen? Ik weet dat je in ieder geval zilverpoetsdoekjes kan gebruiken, dat dat ook bij metaal / niet sterling zilver werkt. Maar stel je hebt gewerkt met 0,4 mm verzilverd draad, van die kreukelige kettingen, is er dan een betere truc voor? Of moet je dan voorzichtig met zilverpoetsdoekje per deel eroverheen wrijven? Ik weet ook niet of er nog andere trucs voor zijn?

Alvast bedankt voor het uitwisselen van tips.

Monique Westerlink
Bead Interested
Contacteer:

Re: verzilverd draad verkleurt / hoe weer goed krijgen

Bericht door Monique Westerlink » ma 01 mar 2010 13:45

Het kan niet altijd maar ik doop sieraden wel eens in een zilverbadje van HG. Je spoelt de sieraden goed af met lauw water en laat ze op een stuk keukenrol drogen.

Met de meeste sieraden gaat het goed (zelfs als steentje op gelijmd zijn) maar een enkele keer krijg je roestplekjes. Als er leer in verwerkt zit doe ik het niet want dit wordt er niet mooi van. Als ik bv. een leerveter moet vervangen dan geef ik de zilverkleurige kralen eerst een badje, laat het goed drogen en rijg dan alles op een nieuwe veter.

Gesloten