Hoe weet je of turquoise echt is?

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
trutdelamode
Bead Believer
Contacteer:
Hoe weet je of turquoise echt is?

Bericht door trutdelamode » ma 17 aug 2009 12:58

Ik heb zojuist op dit forum het een en ander gelezen over nep-edelsteen en nou vraag ik me ernstig af of ik mijn plan moet doorzetten. Ik was namelijk van plan wat turquoise kralen te bestellen, in.........China :D Nou heb ik vaker metalen spullen bij die groothandel besteld en daarvan is de kwaliteit steeds super, en als ik toch een klein foutje tegenkom sturen ze meteen vervangende spullen toe, maar ik ben nou toch een beetje bang geworden aangezien ik totaal geen verstand heb van edelsteen.

De spullen die ik graag wil kopen zijn 12 mm kralen en hartvormige kralen van ong. 20 bij 20 mm. De prijzen liggen rond de 5 cent per kraal voor de 12 mm kralen en 8 cent voor de hartjes (is wel zonder verzendkosten en redelijk grote aantallen 100 - 150 stuks)
Wat gewicht betreft ligt blijkbaar alles zo rond de 5 gram per kraal.

Kan iemand me vertellen of dit enigzins juist klinkt of kan ik het echt beter niet doen?

Hannelies
Bead Fanatic
Contacteer:

Re: Hoe weet je of turquoise echt is?

Bericht door Hannelies » di 18 aug 2009 21:09

Ik heb heel veel turquoise uit China gekocht de laatste tijd, via internet uiteraard (E-bay). Het is goedkoop en ziet er mooi uit. Ik heb er ook niet echt verstand van maar lees er veel over en weet inmiddels wel: Niks is echt 'echt', tenzij je er heel veel geld voor neerlegt. Het meeste dat aangeboden wordt, is zogenaamde 'enhanced' en 'colored' turquoise (staat er bij als je mazzel hebt ;-)). De basisgrondstof is dan turquoise (of howliet) van lage kwaliteit, waar iets mee gedaan is zodat het harder en mooier wordt. Het wordt gewoon geverfd. Niettemin zijn het hele mooie kralen, voor weinig. Ik weet niet waar jij ze koopt en ik reken nooit uit wat ik per kraal betaal, het is meestal tussen de 4 en 8 dollar per streng van 16 inch (40 cm?). Een enkele keer heb ik wat lelijkere kralen te pakken, maar die zijn dan echt spotgoedkoop.
Ik zou zeggen, probeer het gewoon maar koop niet te veel in 1 x. Succes!

Gesloten