beginnen hoe verstandigst inkopen

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
surleu
Bead Reader
Berichten:14
Lid geworden op:do 16 apr 2009 17:36
Locatie:oudenbosch
beginnen hoe verstandigst inkopen

Bericht door surleu » di 09 jun 2009 22:15

hallo allemaal,
ik weet niet of dit het juiste topic is maar wist niet waar ik het anders neer moest zetten.
ik ben nog niet zo heel lang bezig met het maken van sieraden maar als ik ze maak dan meestal veterarmbanden en armbandjes doormiddel van rijgen.
nu vroeg ik me af hoe jullie zijn begonnen ik ben 17 en heb dus niet een groot inkomen en dus ook niet zoveel geld om uit te geven aan deze hobby. kopen jullie altijd alleen wat je nodig hebt of een grote hoeveelheid per keer?
groetjes naomi

Gebruikersavatar
T@mara
Bead Producer
Berichten:1094
Lid geworden op:vr 21 okt 2005 18:19
Contacteer:

Re: beginnen hoe verstandigst inkopen

Bericht door T@mara » wo 10 jun 2009 07:31

Ik bedenk meestal meerdere dingen die ik wil gaan maken. Maar denk het dan wel helemaal uit dat ik voldoende kralen heb. Dus niet 'een paar van die, een paar van die, ooh en die zijn leuk'. Ik bedenk wel echt wat ik er mee ga maken, zomaar los kralen kopen werkt voor mij persoonlijk niet :P 8)

singasong
Bead Lover
Berichten:435
Lid geworden op:za 09 mei 2009 13:24
Locatie:Ingen
Contacteer:

Re: beginnen hoe verstandigst inkopen

Bericht door singasong » wo 10 jun 2009 07:45

Ik bedenk ook van te voren wat ik wil gaan maken en daar koop ik dan kralen voor. Tot noch toe kan ik kralen kopen van de 'winst' die ik maak met het verkopen van mijn paardenhaarsieraden. Soms houd ik wat over en dan koop ik iets extra's en maak daar dan weer een voorbeeld van voor op mijn site.
Probeer vooral in het begin in je familie/ vriendenkring wat sieraden te verkopen. Je kunt bijv. op verjaardagen wat kettingen/armbanden meenemen en die proberen te verkopen. Mooi praatje erbij houden dat je wat wilt gaan opstarten en daar wat geld voor nodig hebt . Lukt vast :wink:

Kijk vooral goed rond op internet. Er zijn heel veel dure webshops maar zeker ook goedkopere.

Gebruikersavatar
Romana
Bead Fanatic
Berichten:1878
Lid geworden op:di 08 aug 2006 12:35
Locatie:Groningen
Contacteer:

Re: beginnen hoe verstandigst inkopen

Bericht door Romana » wo 10 jun 2009 08:31

Ik enk dat iedereen verschillend inkoopt. De ene keer bestel ik dingen die ik nodig ben. Maar de andere keer bestel ik kralen omdat ik ze gewoon super leuk vind, dan zie je later wel weer wat je er mee gaat doen. Het is een lastige vraag, maar denk dat je daarin gewoon je eigen 'pad' moet vinden wat je zelf leuk vind.
Liefs Romana

Krijsje1
Bead Fan
Berichten:316
Lid geworden op:ma 05 jan 2009 02:08

Re: beginnen hoe verstandigst inkopen

Bericht door Krijsje1 » wo 10 jun 2009 09:33

Hoi Naomi! :D
Het scheelt nog wel waar je je spullen koopt! Zelf kijk ik regelmatig bij winkels als Action en Euroland en niet te vergeten de Xenos! Ik heb inmiddels een aardige voorraad aangelegd. Het werkt voor mij weer niet om heel gericht voor één ketting te kopen.
Dit is 't forum van Creadream. Zelf heb ik hier nog niet besteld (ga ik zeker nog doen!), maar ik krijg de nieuwsbrief en daar is veel keus voor niet al te veel geld!
Verder is mijn ervaring als mensen eenmaal weten dat je sieraden maakt, je regelmatig zakjes/aangebroken doosjes met kralen waar toch niets meer mee gedaan wordt, toegestopt krijgt! Maar ja, misschien heb ik gewoon mazzel! :)
Misschien nog een tip: zelf kralen maken van fimoklei! Ik doe het nu een paar jaar. Je kunt er de mooiste dingen mee maken - helemaal in je eigen smaak - vooral als je een beetje ervaring krijgt! Maar ja, da's een hobby apart en dat moet je ook liggen!

surleu
Bead Reader
Berichten:14
Lid geworden op:do 16 apr 2009 17:36
Locatie:oudenbosch

Re: beginnen hoe verstandigst inkopen

Bericht door surleu » wo 10 jun 2009 12:17

en als jullie dan een leuke kraal zien maar nog niet precies weet wat je ermee wilt maken. hoeveel kopen jullie er dan meestal van? sorry voor alle vragen :oops:

Gebruikersavatar
Saga Suus
Bead Producer
Berichten:1024
Lid geworden op:zo 07 jun 2009 17:01
Locatie:Leusden
Contacteer:

Re: beginnen hoe verstandigst inkopen

Bericht door Saga Suus » wo 10 jun 2009 20:28

Ik bestel soms met iets gerichts in mijn hoofd en soms gewoon zomaar met dingen die ik leuk vind. Hoeveel ik van een kraal bestel hangt af van de prijs en hoe mooi ik het vind.

Waarom ga je niet gewoon een klein voorraadje kopen met kralen die je gewoon mooi vindt (eventueel kun je rekening houden met de kleuren zodat het wel ongeveer bij elkaar past), metalen kralen en bedeltjes erbij. Heb je tekort kun je altijd bijbestellen maar dan kun je gewoon eens wat proberen en kijken wat je bevalt.

Ik heb ook eens van iemand gehoord dat zij alleen bestelde met een ontwerp in haar hoofd en er per bestelling voor een bepaald bedrag dingen bij bestelde die niet direct met haar bestellling te maken hadden maar die ze gewoon leuk/mooi vond. Zo bouw je al snel een leuke voorraad op.

Succes!

Krijsje1
Bead Fan
Berichten:316
Lid geworden op:ma 05 jan 2009 02:08

Re: beginnen hoe verstandigst inkopen

Bericht door Krijsje1 » wo 10 jun 2009 21:00

Het hangt er ook vanaf of je een korte of een lange ketting maakt. Ik heb bijv. een lange ketting gemaakt met o.a. fimoklei-kralen, daar zitten van elke soort ingeveer 10 in, totaal ongeveer 70 kralen (geregen). Voor een korte ketting heb je dan misschien aan vijf per soort al genoeg (ervan uitgaande dat je meerdere soorten kralen in een ketting gebruikt). En als je een korte ketting maakt met de 'zwevende' techniek heb je al aan een paar kralen genoeg!
Het is echt handig een basisvoorraadje 'neutrale' kralen te hebben in allerlei kleuren en bijv. metaal. Dan kun je als je eens extra geld hebt wat duurdere kralen aanschaffen en dan een ketting samenstellen i.c.m. de basis-kralen die je al hebt! Zo werk ik ongeveer! :D
Succes! :byebye
Oh ja, als je restjes hebt, kun je die weer heel leuk verwerken in bijv. een tashanger of oorbellen! Ook leuk om te verkopen trouwens, dan kun jij weer kralen aanschaffen!

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: beginnen hoe verstandigst inkopen

Bericht door Kikkertje » do 11 jun 2009 13:02

Ik koop af en toe kralen die ik gewoon mooi vind en een andere keer koop ik heel gericht in. Die mooie kralen komen vanzelf een keer aan de beurt. Hoeveel ik er dan van koop? Dat hangt een beetje van de kraal af. Is het een grote of bijzondere kraal, dan koop ik er meestal een stuk of 3 tot 5. Is het een kleinere kraal, dan koop ik er tussen de 10 en 20. Vaak heb ik als ik de kralen koop wel een beetje een idee wat ik ermee zou kunnen maken, al wordt het uiteindelijk vaak wat anders.
Kijk eerst eens een beetje rond bij de verschillende webwinkels. Bijvoorbeeld hier: http://www.kralenweb.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Zo kom je erachter welke winkels qua prijs-kwaliteit bij jouw smaak en stijl passen.
Groetjes, Marjan

Gesloten