Goede chainmailletang

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Kralenannie
Bead Designer
Goede chainmailletang

Bericht door Kralenannie » di 19 mei 2009 20:49

De titel zegt het al... ik ben op zoek naar een goede chainmailletang. Sinds kort ben ik bezig met chainmaille en ik vind het erg leuk om te doen. Het probleem ligt het in het openen en sluiten van de gekleurde ringetjes want zelfs met een platbektang zonder ribbels krijg je toch beschadigingen wat ik toch minder mooi vind voor het eindresultaat :( .

Ik heb al meerdere dingen geprobeerd zoals de tangen "inpakken" met schilderstape en andere varianten daarop maar de tang wordt dan dikker waardoor het priegelwerk niet echt makkelijk meer gaat. Bovendien wordt de tang daar glad van waardoor je minder grip hebt wat toch wel vrij belangrijk is om de ringen goed te sluiten. aargh ik word er een beetje chagrijnig van.

Kortom... wie o wie heeft een oplossing voor me zodat ik hier verder mee kan gaan. Bijvoorbeeld een oplossing voor mijn huidige tangen betreffende coating of iets dergelijks of tangen die je daar speciaal voor kan gebruiken. De wire & wiretang heb ik reeds naar gekeken maar die zijn nog wel vrij breed dus niet echt geschikt voor dat gepriegel. :roll:

Alvast bedankt voor het meedenken allemaal :byebye
Groetjes, Anita

ukkies
Bead Lover
Contacteer:

Re: Goede chainmailletang

Bericht door ukkies » di 19 mei 2009 21:07

misschien is intapen met Teflon tape een optie
(wit spul, bij de bouwmarkt te krijgen, wordt 'normaal' gebruikt tussen koppelingen in leidingen. Het spul is dun, glad, maar wel stroef)
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes
~ Mahatma Gandhi ~

Viola
Bead Starter

Bericht door Viola » wo 20 mei 2009 08:49

Heb je toolmagic al geprobeerd?
Laagje rubber op de uiteindes van je tang.
grtjs,
Viola

Kralenannie
Bead Designer

Bericht door Kralenannie » wo 20 mei 2009 09:30

@ ukkies: Is deze tape glad of ruw (ben nog niet in de bouwmarkt geweest :wink: )

@ Viola: Heb jij ervaring met toolmagic?
Groetjes, Anita

Viola
Bead Starter

Bericht door Viola » wo 20 mei 2009 10:18

Nee, ik heb geen ervaring met toolmagic maar 't schijnt er speciaal voor te zijn.
Misschien dat iemand anders er ervaring mee heeft.

Kijk anders bij Eeks kralen
grtjs,
Viola

ukkies
Bead Lover
Contacteer:

Bericht door ukkies » wo 20 mei 2009 10:27

Kralenannie schreef:@ ukkies: Is deze tape glad of ruw (ben nog niet in de bouwmarkt geweest :wink: )
De tape zelf is glad, maar wel stroef.
Laatst gewijzigd door ukkies op wo 20 mei 2009 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes
~ Mahatma Gandhi ~

Kralenannie
Bead Designer

Bericht door Kralenannie » wo 20 mei 2009 11:34

Ik zal eens even contact opnemen met Eelke :D

Edit: Heb toolmagic besteld bij Eelke en ga het uitproberen. Ik laat jullie nog weten hoe en of het werkt voor chainmaille.

Bedankt allemaal voor het meedenken :!: Andere bruikbare tips zijn natuurlijk ook nog welkom :D

:byebye
Groetjes, Anita

Kralenannie
Bead Designer

Bericht door Kralenannie » ma 08 jun 2009 19:54

Zoals beloofd laat ik weten wat mijn bevindingen zijn met toolmagic.

En......HET WERKT!!!!! :banaan: :-DD

Het pakketje was door omstandigheden verlaat bij mij aangekomen maar eenmaal binnen heb ik gelijk m'n tangetjes in het spul gedoopt. Het omsluit perfect en het "krimpt" met het drogen. Eerst leek het me een te dikke laag maar dat viel me dus later mee.

Heb er nu mee gewerkt met chainmaille en je houd toch een goede grip op de ringetjes want het spul geeft iets mee. Ik had gelijk een paar minitangetjes van Eelke erbij besteld en die combinatie met chainmaille werkte super. Van die kleintjes ga ik dus nog wel meer bestellen :wink: .

Maar het allerbelangrijkste waar ik het voor had gekocht was het niet afschrapen van de gekleurde laag van de ringetjes en ook daar hielp de rubberlaag. Practisch geen beschadigingen meer maar je moet, als je een geribbelde platbektang gebruikt, wel in de gaten houden wanneer de ribbeltjes er door komen slim2 . En als je van het ringetje af schiet kan de rubberlaag wel beschadigen maar ach... ik heb nog een paar ingepakte tangetjes op voorraad lachen1
Groetjes, Anita

Gesloten