Fimo cane mesjes

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gebruikersavatar
Dito
Bead Interested
Berichten:128
Lid geworden op:ma 26 feb 2007 18:59
Locatie:België
Fimo cane mesjes

Bericht door Dito » wo 23 jan 2008 15:48

Ik heb net mijn nieuwe cane mesjes ontvangen. Ik werk nu toch al een paar jaar regelmatig met fimo maar het duurde wat lang eer ik cane mesjes kocht (ik werkte met mesjes die ik nog had van andere hobbys). Nu is mijn vraagje of er veel verschil zit op cane mesjes? Ik wil vooral graag ronde vormen mee kunnen snijden, dus ik heb het specifiek voor de buigzaamheid gekocht. Zijn er mesjes die buizamer zijn dan andere of is dit gelijk?
Deze die ik nu heb zijn wel buigzaam maar ik heb het gevoel ik ze forceer, en ik heb niet veel zin om eens een mesje weg te katapulteren (of naar mezelf toe, ik heb al horror beelden in mn hoofd) dus vandaar mijn vraag.

ps. momenteel heb ik deze:
Afbeelding
van bij creawerk.nl, ik ben er wel al zeer tevreden over, zeker geen miskoop .

Gebruikersavatar
HappyGirl
Bead Interested
Berichten:114
Lid geworden op:vr 08 sep 2006 12:25
Contacteer:

Bericht door HappyGirl » wo 23 jan 2008 18:08

Ik ben nog niet zo lang met fimo aan de slag, maar volgens mij is het cane mesje niet voor rond te snijden, tenminste niet dat je het mesje gebogen houdt.
Je kan ook ronde uitsteekvormpjes kopen, is dat niet iets misschien?

Groetjes HappyGirl
Don't worry about money
the best things in life are free.

Gebruikersavatar
Dito
Bead Interested
Berichten:128
Lid geworden op:ma 26 feb 2007 18:59
Locatie:België

Bericht door Dito » wo 23 jan 2008 18:42

Ik had ervoor gemaild op voorhand en ze hadden me dus gezegt deze daarvoor geschikt zijn, en volgens mij zijn ze dat ook wel maar zou ik ze nog iets verder willen buigen.
Voor wat ik wil doen zijn koekjesvormen te beperkt, ik heb het al geprobeerd :)

Gebruikersavatar
HappyGirl
Bead Interested
Berichten:114
Lid geworden op:vr 08 sep 2006 12:25
Contacteer:

Bericht door HappyGirl » wo 23 jan 2008 18:57

Dito schreef:Ik had ervoor gemaild op voorhand en ze hadden me dus gezegt deze daarvoor geschikt zijn, en volgens mij zijn ze dat ook wel maar zou ik ze nog iets verder willen buigen.
Voor wat ik wil doen zijn koekjesvormen te beperkt, ik heb het al geprobeerd :)
Oke!!
Dan heb je denk ik niets aan mij, maar heb je advies nodig van een "echte fimo expert". Als ik Ria nou heel hard roep, zou ze me dan horen, die kan het je waarschijnlijk wel vertellen.

RIA !!!!!!!!!!!!!!!


Groetjes HappyGirl
Don't worry about money
the best things in life are free.

Rooos
Bead Intelligent
Berichten:1382
Lid geworden op:vr 03 aug 2007 17:31
Locatie:(zuidoost) Friesland
Contacteer:

Bericht door Rooos » wo 23 jan 2008 19:06

Inderdaad......RIIIIIIAAAAAA!!!!!!

vicky stellwag
Bead Intelligent
Berichten:1408
Lid geworden op:za 09 sep 2006 13:58
Locatie:duiven
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » wo 23 jan 2008 19:59

Ik heb al vaker op sites gezien dat ze fimo mesjes echt tussen twee vingers helemaal rondbuigen en ik heb het geprobeerd met een ouder cane mesje.
Er komt inderdaad flink spanning op en je zult het goed vast moeten houden, anders lanceer je het mesje inderdaad dwars door de kamer heen.
Maar het lukt wel! en het mesje bleef heel!
What's life whithout beads

Gebruikersavatar
Dito
Bead Interested
Berichten:128
Lid geworden op:ma 26 feb 2007 18:59
Locatie:België

Bericht door Dito » wo 23 jan 2008 21:42

het zal een kwestie van durven worden denk ik :p

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » do 24 jan 2008 09:15

helemaal rond gaan kan je never nooit niet :) daarvoor is geen enkel mesje geschikt zelfs het flex mesje van Sculpey kan dit niet helemaal.
Wat je kan doen is zelf dun blik zoeken en zelf een vorm maken zoals een cookiecutter en daar mee snijden.
Is trouwens heel leuk om zelf je cutters te maken :)
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Gebruikersavatar
Dito
Bead Interested
Berichten:128
Lid geworden op:ma 26 feb 2007 18:59
Locatie:België

Bericht door Dito » do 24 jan 2008 11:56

DMBijoux schreef:helemaal rond gaan kan je never nooit niet :) daarvoor is geen enkel mesje geschikt zelfs het flex mesje van Sculpey kan dit niet helemaal.
Wat je kan doen is zelf dun blik zoeken en zelf een vorm maken zoals een cookiecutter en daar mee snijden.
Is trouwens heel leuk om zelf je cutters te maken :)
heb ik ook al aan gedacht. Het zou idd ook wel een goeie methode zijn. Maar normaal gezien zou ik het met deze mesjes ook moeten kunnen doen.
Wat ik dus eens graag wou proberen waren deze kralen, maar mischien dat ik dan nog eens een setje ronde koekjesvormen koop als ik die tegenkom. Dan zouden de kralen ook regelmatiger zijn denk ik. Ik heb nu al eens geprobeerd op wat fimo restjs en het lukt me redelijk om zo'n vorm te snijden, maar dan moet ik al heel erg hard duwen op het mes.
Ik zou echt bang zijn als ik het zo tussen mn vingers zou houden :shock: zoals ze op de foto doet hoor.

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » do 24 jan 2008 12:56

Desiree gebruikt volgens mij het flex mesje van sculpey. En dit kan je wel zo'n beetje met de meeste mesjes doen hoor. Je moet alleen goed opletten eventjes ;) maar het kan best. Ik dacht eigenlijk dat je nog ronder wilde gaan :)
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Gebruikersavatar
Dito
Bead Interested
Berichten:128
Lid geworden op:ma 26 feb 2007 18:59
Locatie:België

Bericht door Dito » do 24 jan 2008 13:19

DMBijoux schreef:Desiree gebruikt volgens mij het flex mesje van sculpey. En dit kan je wel zo'n beetje met de meeste mesjes doen hoor. Je moet alleen goed opletten eventjes ;) maar het kan best. Ik dacht eigenlijk dat je nog ronder wilde gaan :)
hehe nee, ik wil gewoon voorzichtig zijn :p

trouwens, beetje offtopic nu maar weet iemand welke de diktes zijn van de atlas pasta machine?
Ik denk NIET dat ze overeenkomen met mijn machine (van de casa) dus het zou wel handig zijn als er ergens een omreken tabel was ofzo ? naar inch of cm of iets waardoor ik een idee heb waarover ze spreekt. Het zijn echt zo'n mooie kralen dat ik een eerste probeersel zo veel mogelijk volgens de tutorial wil kunnen maken ^-^

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » do 24 jan 2008 14:51

Het probleem met de PM's is dat alle machines andere maatvoeringen gebruiken. Bij de 1 begint 1 als dikste setting en 9 als dunste setting. Bij andere machines is het weer 7 die de dikste setting heeft en 1 de dunste. Als je dus 9 settings hebt dan zijn de maatvoeringen ongeveer hetzelfde alleen zijn dan de getallen omgedraaid. De mijne Atlas begint met 1 als dikste. Maar mijn Imperia begint weet anders en mijn Shules daar is 9 de grootste op zeg maar.

De meeste settings die gebruikt worden zijn 1 dikste, 2- 1 na dikste 4 middelmaatje en 5 middelmaatje soms wordt 6 nog wel is gebruikt om een dun lapje te maken maar merendeels worden dunnere plakjes niet gemaakt omdat de pm's de klei opeten met de hele dunne stand. Enigste wat je dan kan doen om je klei te beveiligen is je plak tussen 2 grotere vellen bakpapier indoen er ze op de manier erdoor jagen. maar anders gaat het 9 van de 10 keer niet goed.
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Gebruikersavatar
Dito
Bead Interested
Berichten:128
Lid geworden op:ma 26 feb 2007 18:59
Locatie:België

Bericht door Dito » do 24 jan 2008 15:10

DMBijoux schreef:Enigste wat je dan kan doen om je klei te beveiligen is je plak tussen 2 grotere vellen bakpapier indoen er ze op de manier erdoor jagen. maar anders gaat het 9 van de 10 keer niet goed.
vreemd... bij mij werkt stand 1 niet, er zit een onregelmatigheid op de tandwieltjes maar ik mis die stand ook niet eigenlijk.
Vanaf 2 heb ik 3 mm dikte,
3 is 2,5 mm
4 is 2 mm
5 geeft me 1,5 mm
6 = 1,25 mm
7 = 1 mm
8 = 0,75 mm
9 = 0,5 mm

en ik heb nooit problemen met 9, ik gebruik die vooral om heel snel kleuren te mengen. Maar een atlas "3" zou ongeveer ook een 3 kunne zijn bij mij? Ik vermoed dat dat niet helemaal zal hetzelfde zijn omdat de dikte verdelingen niet helemaal regelmatig is bij mij.

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » do 24 jan 2008 15:14

Als 1 jouw dikste stand is klopt het wel redelijk hoor.
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Gebruikersavatar
Dito
Bead Interested
Berichten:128
Lid geworden op:ma 26 feb 2007 18:59
Locatie:België

Bericht door Dito » do 24 jan 2008 15:20

DMBijoux schreef:Als 1 jouw dikste stand is klopt het wel redelijk hoor.
ok handig ^-^

Gesloten