gecoat staaldraad... kettingen kapot!

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Gebruikersavatar
marionvankints
Bead Interested
Berichten:113
Lid geworden op:ma 02 jan 2006 13:23
gecoat staaldraad... kettingen kapot!

Bericht door marionvankints » za 07 okt 2006 11:08

Ik heb de laatste tijd veel kettingen die kapot gaan omdat het staaldraad uit de knijpkraal en dus ook uit het kalotje "glijdt". Het breekt niet af, maar als je goed kijkt zie je dat de buitenste laag van het draad loslaat van de binnenste laag. Hiervoor had ik daar nooit last van.

Nu heb ik gekeken op de verpakking en dat is beading wire met een coating. Is dit nu hetzelfde als gecoat staaldraad? En zo ja, wat zou dan de oorzaak kunnen zijn?

Ik heb voor mijn moeder een ketting gemaakt, die nu al 2 keer kapot is gegaan. Nu is het voor haar niet zo heel erg, maar bij klanten een ramp natuurlijk. Mijn kettingen liggen ook bij een kapsalon en toen ik deze week nieuwe kettingen ging brengen, waren 3 van de kettingen op deze manier kapot gegaan in de enveloppe waar ik ze had ingedaan. Gelukkig heeft niemand dit gezien, maar ik voelde mij heel rot hierover.
****************************************
Groetjes Marion

Gebruikersavatar
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Berichten:15556
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 13:09
Contacteer:

Bericht door Sandra » za 07 okt 2006 11:16

Goh jammer zo vaak, ikzelf heb het maar 1x gehad...Daar leek het ook alsof het laagje eraf was gegaan. Misschien helpt het als je probeert de knijpkraal 'recht plat' te knijpen en niet per ongeluk 'schuin plat'. Da's het enige dat ik kan bedenken, dat als het schuin is het scherpe randje meer langs de staaldraad 'schuurt'. Of je probeert eens staaldraad bij mij te kopen, heb er nog nooit klachten over gehad...

Gebruikersavatar
dutch_dayz
Bead Producer
Berichten:1092
Lid geworden op:zo 11 jan 2004 14:23

Bericht door dutch_dayz » za 07 okt 2006 11:36

Ik heb dit ook 1 keer gehad, bij een vrij zware armband. Wat ik nu altijd doe, is als het kan (soms gaat het niet door de grootte van de gaatjes in de kraal) een dubbele draad gebruiken. Je vouwt de draad in het midden dubbel, en aan het dubbele uiteinde maak je een lusje dmv een knijpkraal. Aan die kant kan het zeker niet losgaan. Aan de andere kant afwerken zoals gewoonlijk. Ik gebruik wel altijd een knijpkraaltang, omdat de knijpkraal volgens mij dan minder snijdt in het draad. (je knijpt de knijpkraal om de draad heen ipv erin zeg maar..)

Wat je ook nog zou kunnen doen is afwerken met twee knijpkralen. Je rijgt dan: knijpkraal - laatste gewone kraal - kalotje - knijpkraal. Dan de draad terugsteken, een klein stukje door je gewone kralen heen. Knijpkralen knijpen, draad afknippen, klaar!

Gebruikersavatar
annemiek
Bead Interested
Berichten:136
Lid geworden op:vr 07 jul 2006 21:11
Locatie:wezep

Bericht door annemiek » za 07 okt 2006 12:06

Ik heb het ook wel eens gehad, maar ik doe nu in het kalotje een druppeltje lijm, en heb verder geen klachten weer gehad.

Gebruikersavatar
marionvankints
Bead Interested
Berichten:113
Lid geworden op:ma 02 jan 2006 13:23

Bericht door marionvankints » za 07 okt 2006 13:28

Bedankt voor jullie tips!

Ik heb echt al heel veel sieraden gemaakt waar niets mee aan de hand was. Maar ik denk dat het toch een slechte kwaliteit draad is.

Ik ben nu inderdaad ook begonnen om een druppeltje lijm in het kalotje te doen. Maar ik ben er niet gerust op en ga maar ander draad bestellen.
****************************************
Groetjes Marion

Gebruikersavatar
floortje
Bead Believer
Berichten:218
Lid geworden op:za 22 apr 2006 21:18
Contacteer:

Bericht door floortje » zo 08 okt 2006 11:27

Wat je ook nog kan doen is; als je dubbele zekerheid wil is, voordat je het kalotje erop doet een knijpkraal erop rijgen (nog niet platknijpen), dan het kalotje erop rijgen, vervolgens weer een knijpkraal en dan de draad terugrijgen door de knijpkraal, kalotje en weer de knijpkraal zodat je klein lusje krijgt met twee knijpkralen. (als laatste natuurlijk wel de knijpkralen dichtknijpen). Hopelijk is het een beetje duidelijk :wink:

Gebruikersavatar
Mar-JoYa
Moderator
Berichten:9021
Lid geworden op:zo 09 mei 2004 20:46
Locatie:Wildervank
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » zo 08 okt 2006 11:50

floortje schreef:Wat je ook nog kan doen is; als je dubbele zekerheid wil is, voordat je het kalotje erop doet een knijpkraal erop rijgen (nog niet platknijpen), dan het kalotje erop rijgen, vervolgens weer een knijpkraal en dan de draad terugrijgen door de knijpkraal, kalotje en weer de knijpkraal zodat je klein lusje krijgt met twee knijpkralen. (als laatste natuurlijk wel de knijpkralen dichtknijpen). Hopelijk is het een beetje duidelijk :wink:
zo doe ik het na tig draadbreuken ook en bevalt prima!!! :D
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

Gebruikersavatar
marionvankints
Bead Interested
Berichten:113
Lid geworden op:ma 02 jan 2006 13:23

Bericht door marionvankints » zo 08 okt 2006 15:18

Ga ik eens proberen. Heb nl nog 3 rollen van datzelfde draad liggen en het is eigenlijk zonde om weg te gooien.

Bedankt!
****************************************
Groetjes Marion

Gesloten