staaldraad dat niet breekt

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:
staaldraad dat niet breekt

Bericht door Sandra » zo 28 dec 2003 21:29

ik kreeg (inmiddels tijdje terug, laatste tijd te weinig tijd voor alle emails :( ) de volgende e-mail:
Mardou schreef:gisteren heb ik m'n eerste sieradenprestatie gehad in de vorm van een party, de armbanden waren helaas enkel in trek; deze werden de gehele avond veelvuldig gepast, en heb er een paar verkocht. Alleen bij die van de gastvrouw die 'm de hele verdere avond om liet brak de draad dwars doormidden (beading wire 0.4mm) dus niet op de knijpkraal, waar ik eerst aan dacht. Vreselijk zo'n blamage de eerste keer waar iedereen bij was!!! Ben zo bang dat alle armbanden straks breken? Is er nog een beter materiaal, en waar te koop? Is zo'n knijpkraal wel voldoende, of zijn daar ook kwaliteit verschillen in? Ik moet er niet aan denken dat ik steeds de kralen moet vergoeden (waarvan ik vaak geen vervangende voor heb) werk vaak met dure en antieke kralen.
De leverancier van 't wire zegt: "'t zijn ook maar hobbymaterialen".
Ik zou dus graag professioneler materiaal willen hebben.
ik heb gevraagd of het staaldraad is of meer soort nylondraad en kreeg de volgende antwoord:
Mardou schreef:Hallo Sandra,

Het was inderdaad van dat soepele staaldraad 0.4mm, wat toch minden door brak. Ik gebruik dan een kapittelslotje afgewerkt met een knijpkraal. Ik heb de winkel waar ik het draad gekocht nog gebeld hoe dit kon gebeuren, deze zei mij; "het is maar hobbykwaliteit, ik verkoop geen professionele materialen." dit vind ik zo'n dooddoener!! Ik wil gewoon goed draad en niet ook niet voor mijzelf niet dat 't breekt. Is daar zoveel kwaliteit verschil in dan?Ik ben namelijk gevraag om een kinderlijn te ontwerpen en eventueel te produceren,dus ik zoek een supersterke constructie!

Bijvoorbaat hartelijk dank! Groeten, Mardou.
ikzelf gebruik vaak staaldraad en het is bij mij nog nooit voorgekomen dat het brak, heel vreemd....degene die ik lever zijn ongeveer even dik en het is dus nooit misgegaan....

vandaar dat ik het ook op het forum plaats, ik ben benieuwd of anderen dit ook weleens hebben meegemaakt.

groetjes,
Sandra

DMBijoux
Bead Aholic
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » zo 28 dec 2003 21:58

Dit is geen staal draad zoals wij gebruiken dat gecoate spul! Ze gebruikt volgens mij die rolletjes zilverdraad(wat staaldraad is) en die zijn inderdaad erg breekbaar!
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!

groetjes Ria

Stéphanie
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door Stéphanie » ma 29 dec 2003 11:31

Ik heb weleens staaldraad van de Pipoos gebruikt... rotspul, brak heel gauw. Nu heb ik iets uit Amerika, dat is dunner en nog nooit gebroken ;).

Misschien een handige tip: gebruik altijd twee draden, als je met ijzerdraad werkt. Als er dan eentje breekt, heb je altijd de andere nog over en blijft je ketting/armband heel :).
Pas 16 jaar en nu al verslaafd...

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 29 dec 2003 12:45

daarom snap ik het soms ook niet meer, de een noemt het staaldraad, de ander metaaldraad, dan weer ijzerdraad....
mardou, is het soepele draad of buigbare draad?

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » ma 29 dec 2003 20:16

Ja, volgens mij worden er dingen door elkaar gehaald. Staaldraad zijn (staal)draadjes waar een nyloncoating omheen zit ook wel acculon genoemd. Hoe dikker het draad hoe meer strengetjes staaldraad erin zitten. Als je dun staaldraad hebt kan er een knik in komen, maar niet breken. Metaaldraad is gewoon een vaste massa zal ik maar zeggen , geen strengetjes draad en dat kan dus breken.
Zo is het volgens mij.

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » vr 16 jan 2004 08:34

ze heeft trouwens nog dit naar mij gemaild:
Je vroeg mij of 't om soepele of buigzaam draad ging;
nou 't is in zoverre buigzaam dat ik 't wel met een tangetje moet buigen; dat hele soepele vind ik niks; blijft in de vorm van 't haspeltje staan/krult en is te slap.

bedankt voor je reactie, iedereen trouwens.
Groetjes, Mardou.

Gesloten