Vraag over elastiek

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gebruikersavatar
Kraaltjes
Bead Intelligent
Berichten:1359
Lid geworden op:di 22 jun 2004 18:31
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Vraag over elastiek

Bericht door Kraaltjes » di 04 jul 2006 08:51

:D Hallo mensen,

:wink: Ik heb gisteren bedacht dat ik maar eens een paar armbanden moet gaan maken. Alleen heb ik een hekel aan z'on slotje eraan dus word het elastiek draad.
Nou heb ik vroeger dan wel gehad met z'on katoen draadje eromheen, alleen dat reeg niet zo lekker. Voor de rest alleen maar van elastiek gebruikt die je soms bij een pakketje krijgt.

Dus mijn vraag is welk elastiek kan ik het beste kopen en welke maat? Ik zou het graag door de xenosparels willen rijgen :oops: geen idee welke maat dat is.

Ohja ik heb de zoekmachine gebruikt alleen werd ik daar niet veel wijzer van :oops: als die verschillende namen zoals elastisch nylondraad, nylonelastiek, siliconen elastiek enz geen idee wat dat allemaal is. Vandaar dat ik een topic erover aan maak

Groetjes Eveline :D
:engel: Groetjes Eveline

Gebruikersavatar
La Bigiotteria di Esther
Bead Monster
Berichten:6006
Lid geworden op:do 06 feb 2003 09:10
Locatie:Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door La Bigiotteria di Esther » di 04 jul 2006 08:58

De naam die mij is verteld is siliconen elastiek, maar volgens mij is het allemaal het zelfde. Dit is in verschillende maten te koop, gewoon even het gaatje van je kraal opmeten en je weet welke maat elastiek je nodig hebt.
Inside me lives a skinny woman trying to get out. But I can usually shut the bitch up with chocolate, ice cream and cookies.

Gebruikersavatar
Kraaltjes
Bead Intelligent
Berichten:1359
Lid geworden op:di 22 jun 2004 18:31
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Kraaltjes » di 04 jul 2006 09:03

Esther schreef:De naam die mij is verteld is siliconen elastiek, maar volgens mij is het allemaal het zelfde. Dit is in verschillende maten te koop, gewoon even het gaatje van je kraal opmeten en je weet welke maat elastiek je nodig hebt.
:wink: Ah dat verklaard het vond het al zo raar zoveel verschillende soorten elastieken. Ik heb het gaatje even opgemeten :wink: wel slim van je alleen het gaatje is wel erg klein 1mm. En dan moet ik denk ik wel voor het rijgen iets kleiner hebben. Bestaat dat wel eens? :?
:engel: Groetjes Eveline

Gebruikersavatar
100%Kraal
Bead Intelligent
Berichten:1379
Lid geworden op:vr 03 sep 2004 09:37
Locatie:Amsterdam
Contacteer:

Bericht door 100%Kraal » di 04 jul 2006 09:16

ja, hoor: je kunt ook elastiek kopen dat is 0,5mm dik, maar dat is best "slap" dus ik zou voor 0,8mm gaan (bijvoorbeeld bij http://www.sayila.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
-xxx-
Dagmar
Bedenk steeds dat je uniek bent, net als iedereen!

Gebruikersavatar
La Bigiotteria di Esther
Bead Monster
Berichten:6006
Lid geworden op:do 06 feb 2003 09:10
Locatie:Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door La Bigiotteria di Esther » di 04 jul 2006 09:19

Ik zou in dat geval ook 0.8 nemen, zoals Dagmar ook al zegt.
Inside me lives a skinny woman trying to get out. But I can usually shut the bitch up with chocolate, ice cream and cookies.

Gebruikersavatar
Kraaltjes
Bead Intelligent
Berichten:1359
Lid geworden op:di 22 jun 2004 18:31
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Kraaltjes » di 04 jul 2006 09:20

kralenenquete schreef:ja, hoor: je kunt ook elastiek kopen dat is 0,5mm dik, maar dat is best "slap" dus ik zou voor 0,8mm gaan (bijvoorbeeld bij http://www.sayila.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
:D Dankje wel, idd lijkt me wel het beste dan ik was zoal zo niet van plan om er 2x doorheen te gaan omdat het dan zo gepruts word.
:engel: Groetjes Eveline

Gebruikersavatar
Kraaltjes
Bead Intelligent
Berichten:1359
Lid geworden op:di 22 jun 2004 18:31
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Kraaltjes » di 04 jul 2006 09:38

:) Ik heb even google en gezocht tussen me favorieten (wat is een zoekfunctie op een webshop toch handig) en heb deze gevonden http://www.ozizo.com/. Hebben jullie toevallig ervaring met elastiek van hun? Het ziet er wel goed uit en volgends mij ook niet zo duur?
:engel: Groetjes Eveline

Gebruikersavatar
Joets
Bead Starter
Berichten:93
Lid geworden op:vr 24 feb 2006 11:54
Locatie:Swolgen (LI)

Bericht door Joets » di 04 jul 2006 10:38

voordat je dan begint met rijgen.. eerst even het stuk elastiek dat je gaat gebruiken flink uitrekken..
Als je dit niet doet en je doet je armband de eerste keer om, is deze meteen uitgelodderd..

En flink strak rijgen, niet te losjes..

Dat is mijn ervaring ;)

Wicked Flower
Bead Dreamer
Berichten:542
Lid geworden op:di 28 feb 2006 20:12
Locatie:Puiflijk, Gelderland
Contacteer:

Bericht door Wicked Flower » di 04 jul 2006 17:32

ik had ook net een elastiekvraagje,
hoe hechten jullie dat elastiek af? want de knoopjes glijden er zo snel uit bij mij, ook een platte knoop...
...:::Floortje:::...

Gebruikersavatar
katskralen
Bead Fanatic
Berichten:1939
Lid geworden op:zo 09 feb 2003 17:01
Locatie:Kessel-Lo (Belgie)
Contacteer:

Bericht door katskralen » di 04 jul 2006 17:35

Dat is bij mij ook de reden waarom ik nooit elastiek gebruik, dat lukt nooit. :roll:

Gebruikersavatar
Helena
Bead Believer
Berichten:209
Lid geworden op:ma 31 jan 2005 18:44

Bericht door Helena » di 04 jul 2006 17:41

Joets schreef: En flink strak rijgen, niet te losjes..
Niet TE strak rijgen natuurlijk, anders kun je net zo goed gewoon garen nemen :wink: :wink:

Wicked Flower schreef:ik had ook net een elastiekvraagje,
hoe hechten jullie dat elastiek af? want de knoopjes glijden er zo snel uit bij mij, ook een platte knoop...
http://forum.creadream.nl/viewtopic.php ... iek+knopen" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes,
Helena

Wicked Flower
Bead Dreamer
Berichten:542
Lid geworden op:di 28 feb 2006 20:12
Locatie:Puiflijk, Gelderland
Contacteer:

Bericht door Wicked Flower » di 04 jul 2006 17:43

Dankje..... ik had nog niet gezocht, en omdat dit topic er was dacht ik reageer hier maar....
...:::Floortje:::...

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Bericht door Haematodipsia » wo 05 jul 2006 09:37

Ik rijg elastiek altijd 2 keer. Bij de eerste kan een armband nogal slap hangen maar een tweede keer rijgen lost dat op en is ook steviger

Gebruikersavatar
DMBijoux
Bead Aholic
Berichten:4172
Lid geworden op:wo 05 feb 2003 22:57
Locatie:Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door DMBijoux » wo 05 jul 2006 09:39

Ik gebruik altijd elastiek wat een soort katoenlaagje erom heen heeft. Dit lubbert niet zo snel en de knoopjes glijden er ook niet vanzelf uit.!
Waar een wil is, is een weg. En zo niet dan borduur of klei ik hem wel!!
*************************

groetjes Ria

Marlies
Bead Intelligent
Berichten:1321
Lid geworden op:vr 07 feb 2003 13:36
Locatie:Oss
Contacteer:

Bericht door Marlies » wo 05 jul 2006 11:42

Ik gebruik ook 0,8 mm elastische nylon.
Goede dubbele knoop erin met een druppeltje lijm erop.
Veel liefs,
Marlies

Gesloten