Welke dikte C-lon?

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Nouk
Bead Designer
Welke dikte C-lon?

Bericht door Nouk » ma 20 feb 2006 16:54

Ik heb zoetwaterparels gekocht waarmee ik iets wil gaan rijgen waarbij de draad bij bepaalde parels er 4 of misschien wel meer keer doorheen kan... Nu is mijn vraag welke dikte c-ion draad ik dan moet pakken... AA of D of anders ...?
groetjes Anouk
Laatst gewijzigd door Nouk op di 21 feb 2006 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
kralen zijn geweldig... =)

Heez
Bead Designer

Bericht door Heez » ma 20 feb 2006 20:52

Volgens mij is de D de sterkste :wink:

poing
Bead Hysteric

Bericht door poing » ma 20 feb 2006 21:37

euh, zoek eens op c-lon, dat kan helpen :P
ipoingtudut

Nouk
Bead Designer

Bericht door Nouk » di 21 feb 2006 09:42

Ik heb al op c-lon gezocht, maar ik kon geen antwoord op mijn vraag vinden.... :? D is de sterkste, dat klopt ja... Maar het gaat mij om of dat dikte D wel meerdere keren door mijn zoetwaterparels zou gaan... Heeft iemand hier een antwoord op?
groetjes Anouk
Laatst gewijzigd door Nouk op di 21 feb 2006 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

marja!
Bead Lover

Bericht door marja! » di 21 feb 2006 09:53

Heb je wel door dat het C-lon (dus met een L) moet zijn en niet met een i ?

Ik heb trouwens nog Nymo 00 en 0 liggen. Dacht ook eens dat ik hééél dun draad nodig had en heb dat toen in Amerika besteld.
Maar dat ik toch echt te dun voor mij.
Als je belangstelling hebt, laat heb maar even weten. :D

Elsje
Bead Brilliant

Bericht door Elsje » di 21 feb 2006 10:43

C-lon past niet 2 keer door een zoetwater parel, daar is het iets te dik voor. Dan kun je beter nylondraad van minder dan 0.20mm gebruiken(daar ben ik nu ook mee aan het werk met parels) je kunt ook polystergaren kopen bij http://www.kralenwerk.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , dat is nog dunner, daar kun je meerdere keren mee door een parel.

Ik hoef maar 2 keer en omdat er geen naald door de parels past doe ik het met 0,20 mm want dat werkt prettiger zonder naald.
Groetjes Els,

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » di 21 feb 2006 12:12

Els als je 2x met nylondraad van 0,20 mm er door kan dan denk ik toch dat c-lon er ook door gaat met een heel dunne naald.

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » di 21 feb 2006 12:14

waarschijnlijk kom je niet voor een tweede keer met een naald en draad door een parel..... zeker niet door alle parels.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » di 21 feb 2006 12:40

Ja ik denk dat het probleem meer de naald is dan het garen. Zelf heb ik heel dunne naalden voor zoiets. Als je dat niet hebt kun je inderdaad beter nylondraad gebruiken

samira
Bead Fanatic

Bericht door samira » di 21 feb 2006 12:59

Elsje schreef:C-lon past niet 2 keer door een zoetwater parel, daar is het iets te dik voor. Dan kun je beter nylondraad van minder dan 0.20mm gebruiken(daar ben ik nu ook mee aan het werk met parels) je kunt ook polystergaren kopen bij http://www.kralenwerk.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , dat is nog dunner, daar kun je meerdere keren mee door een parel.

Ik hoef maar 2 keer en omdat er geen naald door de parels past doe ik het met 0,20 mm want dat werkt prettiger zonder naald.
Oh? Ik heb er tot op heden geen problemen mee gehad ... c-lon en vaker rijgen door zoetwaterparels dus ... :lol: Zou het misschien (ook) een naalden-kwestie kunnen zijn? Hele dunne naald gebruiken!
Groetjes Wendy

Elsje
Bead Brilliant

Bericht door Elsje » di 21 feb 2006 15:56

samira schreef:
Elsje schreef:C-lon past niet 2 keer door een zoetwater parel, daar is het iets te dik voor. Dan kun je beter nylondraad van minder dan 0.20mm gebruiken(daar ben ik nu ook mee aan het werk met parels) je kunt ook polystergaren kopen bij http://www.kralenwerk.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , dat is nog dunner, daar kun je meerdere keren mee door een parel.

Oh? Ik heb er tot op heden geen problemen mee gehad ... c-lon en vaker rijgen door zoetwaterparels dus ... :lol: Zou het misschien (ook) een naalden-kwestie kunnen zijn? Hele dunne naald gebruiken!
Ik heb de naalden ook bij kralenwerk vandaan...van die japanse maar ik krijg ze echt niet door de parels hoor. Nu ben ik ook met miniparels aan het rijgen, misschien ligt het daaraan...Ik vind het c-lon fijner werken maar dan wel met een naald..ergo ..dan maar met nylon.
Ik ben benieuwd welke naald jullie gebruiken en ook of misschien wel vooral , waar je die koopt dan...
Groetjes Els,

Jewel
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Jewel » di 21 feb 2006 16:23

Ik gebruik speciale parel-naalden. Die heb ik in 2 diktes. Voor draad van 0.20 dik en voor draad van 0.15 dik, maar niet allen parels laten het toe om 2 of meer keren met de dunste naald geregen te worden.

Trouwens ook niet de edelstenen die van behoorlijk goede kwaliteit zijn... daar kom je soms zelfs niet eens 1 keer met naald en draad door :lol:
Ook logisch, want kleiner het rijggat, des te meer duur materiaal blijft bespaard.
Maar dat is mij echt opgevallen... in de meeste gevallen geldt hoe beter de kwaliteit, hoe kleiner het gaatje.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » di 21 feb 2006 18:54

Ik heb ooit verschillende naalden bij door "t oog van de kraal gekocht in Utrecht ( bestaat niet meer) waaronder ook heel dunne. Ik heb ook nog heel dunne naalden van kralenwerk. Je moet wel kijken naar het nummer want naalden hebben ook nummers.
En wat de kwaliteit v.d. kralen betreft: bij rocailles is dat dus vaak anders: hoe beter de kwaliteit hoe regelmatiger en groter het gat is. De miyuki kralen hebben een naar verhouding groot gat. Ik kan door de 15/0 kraaltjes wel 3 x rijgen met c-lon garen ( en met mijn naalden)

Nouk
Bead Designer

Bericht door Nouk » di 21 feb 2006 20:37

hmmm... Ik denk dat ik toch maar eens bij een viswinkel ga kijken... :) Ik had trouwens wel door dat het c-lon is, maar de eerste keer typ ik het altijd fout ;) Hoe is het draad dat jij hebt gekocht in Amerika, Marja, en is het sterk?? :D
groetjes Anouk

marja!
Bead Lover

Bericht door marja! » di 21 feb 2006 22:27

Dat draad dat ik heb is echt heel dun. Vanmiddag even getest ik kan 7 keer met een dubbele draad door een 15/0 myuki kraaltje :lol:

Tja, wat is sterk. Voor zo'n dunne draad is het aardig sterk, maar enkel is het wel doormidden te trekken.

Gesloten