Wie heeft er ervaring met artclay

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
carla123
Bead Anonymous
Berichten:3
Lid geworden op:di 06 dec 2005 15:43
Locatie:Den Helder
Wie heeft er ervaring met artclay

Bericht door carla123 » di 06 dec 2005 18:26

:lol: Ik wil graag voor mijn schoonzusje een moeder/kind hanger maken van artclay. Heb wel een keer het starterspakket gekocht en daarbij zat klei en heb ik geprobeerd om een ring te maken maar die is mislukt omdat ik hem niet goed verwarmt heb! dat denk ik dus?

Dus wie er ervaring mee heeft graag reacties.

Groetjes Carla
aargh

Debby
Bead Lover
Berichten:446
Lid geworden op:do 28 aug 2003 10:33

art clay

Bericht door Debby » di 06 dec 2005 19:29

hoi
volgens mij kan missmarm je wel tips geven

debby

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Bericht door Jewel » wo 07 dec 2005 09:00

Ik heb geen ervaring, maar ik heb mij er wel heel erg in verdiept, omdat ik er zelf mee wil gaan werken.
Dat ik dat nog steeds niet heb gedaan is omdat ik iedere keer er weer op stuit dat je het beste een speciale oven kan hebben om je voorwerpen in af te bakken en die ovens zijn duur!

Zeker als je ringen gaat maken of andere voorwerpen die tegen een stootje moeten kunnen.
Het is namelijk erg belangrijk dat de voorwerpen op een hoge en gelijkblijvende temp. worden gebakken, anders krijg te maken met zwakke plekken en kleurverschillen.

Dit lukt dus niet in de vlam van een brander of op je gasfornuis.

Waar het ook fout gegaan kan zijn is dat je werkstuk te snel is gedroogd voor het afbakken. Als je er met een fohn op heb gezeten, kan dat ook de reden zijn.
Je kan je werkstuk beter 24 uur aan de lucht laten drogen of in een oven op droogstand (zo'n 50 graden)
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

esjo
Bead Anonymous
Berichten:1
Lid geworden op:wo 07 dec 2005 10:38

Bericht door esjo » wo 07 dec 2005 10:46

Ikzelf zit te twijfelen om zo'n starterskit aan te schaffen van ArtClay. Gisteren heb ik lijn vier gezien en het lijkt wel te doen. Maar ja, doe het maar denk ik er dan achteraan.
Mijn vraag is dan ook, kun je dit zonder eerst een workshop te hebben gevolgd of is het beter om daar eerst eens in te investeren.

Jewel, gister bij lijn vier zeiden ze dat je het wel in een klein oventje kunt afbakken maar niet in een grote, zoals een gasfornuis omdat dat daar de temperaturen in kunnen schommelen en het te lang duurt. Maar in een eenvoudig klein oventje zou het moeten kunnen. Ik weet het zelf niet maar dat zeiden ze. Misschien dat iemand anders dat weet.

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Bericht door Jewel » wo 07 dec 2005 11:49

Ja.... een klein oventje, maar wel die tenminste een constante temperatuur van minimaal 600 graden kan leveren en dat lukt dus ook niet met een klein 'huishoudoventje' Die gaan max. maar tot 275 graden en dat is echt te weinig.

Ik wil graag zo'n oven aanschaffen, maar de inhoud van die oven, zal kleiner zijn dan die van een magnetron.
Je kan ook een gote oven gebruiken (denk aan een keramiek oven) alleen duurt het dan een paar uur voordat je oven op temperatuur is en dat is zonde van allle energie voor een klein werkstuk.

Een goedkope oplossing is een emailleeroventje. Maar daar kun je maar beperkt mee werken omdat je de temp. van zo'n oven niet nauwkeurig kan instellen.
Dit zou je dan nog net kunnen gebruiken bij eenvoudige zilveren werkstukken, maar zodra je wilt gaan werken met andere vormen van de artclay en in combinatie met andere materialen, dan ga je hier ook al de mist mee in.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

carla123
Bead Anonymous
Berichten:3
Lid geworden op:di 06 dec 2005 15:43
Locatie:Den Helder

Bericht door carla123 » wo 07 dec 2005 12:16

hallo luitjes bedankt voor jullie reactie. Met de gasbrander moet het wel lukken omdat hij minimaal 1000 graden is volgens de amerikaanse site van artclay. een keramiek oven is het beste die heb je al in kleine maten ook tweedehands. Had er eentje kunnene kopen voor 50 euro. was een echt koopje alleen. Het was een beetje te ver voormij om even het oventje te halen maar alvast bedankt voor jullie tips. Maar ik denk er toch over om een workshop te gaan volgen maar de prijs houdt me tegen. die kost 95 euro en moet ook nog naar alkmaar voor reizen.
heb er ook over gedacht om de instrecteurscursus te doen maar ja toch weer die centjes. Ik zit momenteel in de ziektewet dus dat is geen vetpot zoals jullie wel kunen begrijpen. De matrialen wat je krijgt van artclay is wel tof. dat zijn hele goede matrialen. en de beschrijfing die ze erbij doen is ook duidelijk genoeg.

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Bericht door Jewel » wo 07 dec 2005 13:55

carla123 schreef: Met de gasbrander moet het wel lukken omdat hij minimaal 1000 graden is volgens de amerikaanse site van artclay. .
Maar hou je er dan wel rekening mee dat de smelttemperatuur van zilver net boven de 900 graden ligt :wink:
Dat bedoel ik..... even iets te lang in de brander en zeg maar dag tegen je dure werkstuk. Dan heb je een bonkie zilver waar je niks aan hebt.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

carla123
Bead Anonymous
Berichten:3
Lid geworden op:di 06 dec 2005 15:43
Locatie:Den Helder

Bericht door carla123 » wo 07 dec 2005 14:46

daar heb ik rekening mee gehouden. de buiten kant was na het polijsten mooi silver en de binnen kant was nog klei zodoende mijn vraag

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Bericht door Jewel » wo 07 dec 2005 15:12

Ja... dan is het te snel gegaan....... buitenkant gaar, binnenkant nog rauw... het lijkt wel biefstuk :lol:

Nee.. zonder gein.... Natuurlijk zeggen ze dat je het met een brander kan doen en op het gasfornuis.... en natuurlijk werkt dat deels, maar men wil ook het product verkopen natuurlijk.
Als ze erbij zeggen dat je alleen het beste resultaat verkrijgt met een hoge temp. oven, dan begint er bijna niemand aan :?

De werkstukken die afgebakken worden in de oven die worden ook langzaam aan verwarmd tot de gewenste temp. Daardoor bereikt de kern van je werkstuk ook de gewenste temp. en blijft de kern niet over in klei zoals nu wel gebeud is in de brander.
Je werkstuk gaat gelijk van kamertemp. naar de 'gewenste' baktemp. Eer dat de kern deze temp. heeft bereikt, is de buitenkant gesmolten.

Maar het kan wel lukken, maar dan met je rekening houden met de vorm van je werkstuk. Iets plats zou volgens mij wel moeten lukken.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Gebruikersavatar
Mandy
Bead Believer
Berichten:255
Lid geworden op:za 29 jan 2005 15:59
Locatie:Oss
Contacteer:

Bericht door Mandy » ma 02 jan 2006 14:20

Jewel schreef:Een goedkope oplossing is een emailleeroventje. Maar daar kun je maar beperkt mee werken omdat je de temp. van zo'n oven niet nauwkeurig kan instellen.
Je kunt wel een losse thermostaat kopen om op zo'n emailleeroven te zetten. Dat scheelt toch al gauw dik 400 euro met zo'n speciaal oventje!

En emailleeroventjes willen nog wel eens op marktplaats te vinden zijn!
Groetjes, Mandy

~~~~~~~~~~~~

A wee bit of art a day for sanity to stay!

Gebruikersavatar
Saartje
Bead Addict
Berichten:2232
Lid geworden op:wo 28 mei 2003 18:17
Locatie:Hemiksem-België
Contacteer:

Bericht door Saartje » ma 02 jan 2006 14:37

Ik ben ook erg geinteresseerd in artclay. Ik heb via de site van artclaysilver.nl een instructrice hier in België gevonden, en ik denk dat ik bij haar een cursus ga volgen! Het is niet zo goedkoop allemaal zeg! :?
Wel heb ik al een goed boek gevonden :
Afbeelding
Kralengroetjes, Saartje :lol:

kraalenzo
Bead Discoverer
Berichten:46
Lid geworden op:za 05 nov 2005 23:21

Bericht door kraalenzo » wo 04 jan 2006 12:44

hallo,

ik heb eens een workshops gevold op de beurs,
maar ten eerste is het heel erg bewerkelijk en en ten tweede het moet idd erg goed afgebakken worden, anders is het heel kwetsbaar.
en de clay is erg duur dus om er zomaar mee te beginnen zou ik niet doen.
een workshop van een halve of hele dag is zeker de moeite waard, er wordt dan goed uitgelegd hoe het werkt en ook het waarom van alles wat je doet.

groetjes daniele

Ann
Bead Interested
Berichten:121
Lid geworden op:ma 31 jan 2005 19:59
Locatie:middelpunt van Vlaanderen

Bericht door Ann » vr 20 okt 2006 15:21

Ringen en hangertjes in artclay kunnen perfect OP een gasfornuis gebakken worden!

Gebruikersavatar
Fanny
Bead Fan
Berichten:321
Lid geworden op:ma 24 jul 2006 13:57
Locatie:Gent/Belgie
Contacteer:

Bericht door Fanny » za 21 okt 2006 13:02

van riet ann schreef:Ringen en hangertjes in artclay kunnen perfect OP een gasfornuis gebakken worden!
Ik heb een vriendin die me dat graag wil laten doen om eens te experimenteren maar ik had zo wat schrik vanwege de "oven" want die heb ik niet, een juf op school heeft er al enekele dingen mee gemaakt maar mét oven maar ze garandeert dat het ook te doen is met je fornuis en ze zegt dat het zeker de moeite is om te proberen))))
Dus ik denk ook wel het eens te doen

Fanny
trotse huisvrouw met 3 kinderen én tijd voor hobbies)))

Lisa
Bead Discoverer
Berichten:28
Lid geworden op:di 02 aug 2005 08:46

Bericht door Lisa » wo 01 nov 2006 10:04

Art Clay is een er leuk materiaal om mee te werken. En het blijft ook mooi na dragen. Ik vind alleen wel dat je er een geschikte oven voor nodig hebt. Afbakken op gas oid vind ik niet goed werken. Kijk eens op site voor Art Clay http://www.artclaysilver.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Daar staan workshops en instructeurs op. Misschien kan je daar ook je vragen stellen.

Gesloten