Swarovski uitleg

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Bericht door Jewel » vr 18 nov 2005 11:23

Emilie schreef:Jewel je bent een engel, dit bedoelde ik nu zie!!!
Mocht je nog meer info hebben mag je mij dit altijd doorzenden!
Merci he!
Ik heb helaas geen sites voor je waar dit soort info op terug te vinden is.



Toevallig heb ik eergisteren iets gekocht wat eigenlijk goed laat zien hoe kleuren in gesteente komt: Iris quartz oftewel regenboog quartz:

Afbeelding

Door verhitting en dan weer afkoeling van het gesteente door de duizenden (zoniet miljoenen) jaren heen, zijn er scheurtjes en ruimtes onstaan in de quartz. Andere mineralen, gassen en metalen hebben dus de kans gekregen om de heldere quartz binnen te dringen en door verhitting, druk en weet ik het wat allemaal niet meer, onstaat er dus een regenboog aan kleuren in de quartz zelf.
Zo bijzonder is het niet, het is alleen wel bijzonder dat er dus in een relatief klein oppervlak, zoveel oxidaties van verschillende mineralen/metalen heeft plaatsgevonden.

En dit is dus wat swarovski met de grootste preciezie nabootst.

Maar er komt nog meer bij kijken... Ik had het al eens eerder beschreven op het forum, maar ik kan het niet terug vinden, dus hier nog een keer;

Zoals iedereen wel weet verwdijnen de kleuren uit uit het licht als een rode, een groene en een blauwe spot van dezelfde sterkte (= dezelfde frequentie) op 1 plaats op een muur laat schijnen. Als deze kleuren elkaar 'raken', heb je wit licht.

Dat komt omdat kleuren het vermogen hebben elkaar te absorberen.
Wanneer deze kleuren allemaal een andere frequentie hebben, kun je de kleuren gaan mengen, omdat de absorbtiewaarde niet gelijk meer is, blijft er een 'rest' over. Dat kan dan bijvoorbeeld lila zijn of mintgroen of welke kleur dan ook.

Swarovski heeft hier dus heel handig gebruik van weten te maken. Door het toevoegen van andere mineralen in zijn kristallen en een zeer nauwkeurige verhitting en afkoeling en het gebruik van de lichtinval in de kristallen, heeft Swarovski kleuren weten te mengen in zijn kristallen.

Dat mengen van kleuren d.m.v. licht(inval) kun je eigenlijk een beetje vergelijken met een illusie. je ziet iets, wat in werkelijkheid heel anders is.
Wit licht bestaat dus altijd uit 3 primaire kleuren en nog 3 secundaire kleuren. Er is dus iets aanwezig, wat wij alleen niet waarnemen :wink:

Je kan het ook omdraaien. Als kan wit licht onder de juiste hoek door een prisma laat vallen, zie je deze kleuren weer! En dat is dus het effect van kristal! daarom is het slijpen ook erg belangrijk, want de inval van het licht, de lichtbundel dus, moet gebroken worden, om de kleuren weer te kunnen geven.
Zolang de bundel één is, heb je wit licht. Zodra deze gebroken wordt, zie je pas dat de bundel uit 3 kleuren bestaat.
Laatst gewijzigd door Jewel op vr 18 nov 2005 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Bericht door Jewel » vr 18 nov 2005 11:27

Nog even één ding.... Ik heb geprobeerd om het zo eenvoudig mogelijk te houden, want het is eigenlijk wel iets ingewikkelder allemaal dan dat het misschien nu lijkt. Maar we zitten hier op een kralenforum en niet aan de universiteit :wink: :lol:
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Gebruikersavatar
Emilie
Bead Believer
Berichten:248
Lid geworden op:vr 15 jul 2005 11:23
Locatie:Turnhout, Antwerpen kempen, belgie
Contacteer:

Bericht door Emilie » vr 18 nov 2005 15:37

Cool! Dit kan ik zeker gebruiken, kvinnet ook wel straf dat de swarovski winkel zelf niet veel uitleg weet te geven :roll:

Bedankt e zeg!

Gebruikersavatar
Emilie
Bead Believer
Berichten:248
Lid geworden op:vr 15 jul 2005 11:23
Locatie:Turnhout, Antwerpen kempen, belgie
Contacteer:

Bericht door Emilie » vr 18 nov 2005 15:47

kralenenquete schreef:www.swarovski.at ?
ja daar staat ook genoeg en nu heb ik eindelijk eens iets kunnen uithalen want amai die site is groot.
maar khad niveel tijd meer om alles te vertalen enzo, maar jewel heeft iets moois voor mij kunnen doen :)

Gesloten