rijgdraad

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Sofieke
Bead Fanatic
rijgdraad

Bericht door Sofieke » wo 20 aug 2003 19:32

Wat vinden jullie het beste draad om mee te rijgen? Ik gebruik veel nylondraad, maar als ik dan wat speciaals wil maken, lukt het niet zo goed?
Wat gebruiken jullie?

Groetjes Sofie

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » wo 20 aug 2003 19:34

ik gebruik staaldraad of garen zoals nymo-c. staaldraad gebruik ik voor eenvoudige technieken, zoals gewoon rijgen, knopen of zwevend. mooi sterk en makkelijk af te werken mbv knijpkraal. van nylondraad moet ik niks meer hebben. ik werk het trouwens meestal met knijpkraal EN kalot af, alhoewel het vaak ook zonder kalot kan.

nymo-c is speciale soort garen. ontzettend sterk EN dun. je kunt het bestellen bij http://www.kralenwerk.nl" onclick="window.open(this.href);return false; . die gebruik ik voor speciale rijgtechnieken, zoals netting enzo. die werk ik dan gewoon met knoopjes af.

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » wo 20 aug 2003 19:40

Ik rijg meestal met c-lon garen, het is supersterk en je kunt er mooie patronen mee rijgen, het is in heel veel kleuren verkrijgbaar. Ik werk bij de hals altijd met dubbele draad en werk het altijd met een kalotje af, vind ik mooier.Dit is ook verkrijgbaar bij http://www.kralenwerk.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Met nylondraad werk ik nooit meer.

sharon
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door sharon » wo 20 aug 2003 20:30

Maar welke dikte gebruiken jullie dan?

sharon
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door sharon » wo 20 aug 2003 20:37

Oh nou staat hij er twee keer in, maar later zit ik mij te bedenken misschien zijn er wel geen diktes in!

katskralen
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door katskralen » wo 20 aug 2003 22:09

Voor ringen gebruik ik altijd nylondraad, meestal 0.25 mm, soms 0.23 mm bij een ingewikkelder model (omdat je dan vaker door dezelfde kraal moet). Voor kettingen gebruik ik meestal staaldraad voor geregen of zwevende dingen, nylon bij geknoopte kettingen. Met garen heb ik geen ervaring.

Ok, er gaat blijkbaar wat mis met het forum, ook ik heb drie keer hetzelfde bericht geplaatst Ik kreeg nl. het bericht 'failed sending mail'?

sharon
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door sharon » do 21 aug 2003 07:54

Ja die kreeg ik ook, dus dacht ik heb het vast fout gedaan, en het viel me op dat mijn naam niet in het lijstje van laatst geplaatst kwam, dus toen nog maar proberen, toen ik later keek stond het er toch bij! :? vaag

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » do 21 aug 2003 09:08

Hai sharon,
er zijn wel diktes in.Nymo A is volgensmij het dunst, je kunt het best met D rijgen. Ik gebruik C-lon, dat lijkt op Nymo, ik vind C-lon fijner maar dat is gewoon persoonlijk. Zo heeft ieder zijn voorkeuren. Nymo en c-Lon is vooral geschikt als je wat ingewikkelder patronen wil rijgen en het moet mooi soepel vallen.

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » do 21 aug 2003 09:16

Ik vind het afwerken een probleem bij nylondraad, hoe doen jullie dat zodat het niet stuk gaat en er ook nog mooi uitziet ( geen lelijke knoopjes)

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » do 21 aug 2003 09:27

sharon schreef:Ja die kreeg ik ook, dus dacht ik heb het vast fout gedaan, en het viel me op dat mijn naam niet in het lijstje van laatst geplaatst kwam, dus toen nog maar proberen, toen ik later keek stond het er toch bij! :? vaag
gisteravond waren er al helaas problemen met mijn host, meer info erover kun je vinden op http://www.kralen.com/f/viewtopic.php?t=1035&highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;

wat nymo gebruikt: hoe hoger de letter, hoe dikker het is. kreeg ezelsbruggetje van iemand dat je minimaal c moet nemen, want 'b will break'.

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » do 21 aug 2003 09:29

hennie schreef:Ik vind het afwerken een probleem bij nylondraad, hoe doen jullie dat zodat het niet stuk gaat en er ook nog mooi uitziet ( geen lelijke knoopjes)
wat ik in het begin deed was dikke garen eromheen rijgen. op zo 'n manier kreeg je een soort zwart klotje. je kan het op http://www.creafun.nl/gfx/vb/rijg_ketti ... roengr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; linksboven zien. was alleen wel gedoe om de kriebelige einde daarmee te verstoppen en om te zorgen dat het niet gewoon weer weg glijdt. achteraf vind ik het een hele primitieve manier.

hoorde keer van susan van http://www.susans-sieraden.com" onclick="window.open(this.href);return false; dat zij kalotje rijgt, vervolgens vele knoopjes maakt, eventueel wat nagellak zodat de knoopjes niet uitvliegen, vervolgens restant afknippen en dan kalotje dichtbuigen. vind ik persoonlijk ook wel goede manier. knijpkralen durf ik er in ieder geval niet bij te gebruiken.

marieken
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door marieken » do 21 aug 2003 10:09

Nylondraad verhit ik kort als afhechting. Beide uiteinden smelten heel mooi samen en je hebt maar een klein eindje over. Wel uitkijken voor je vingers.

Gr. Marieke M.

wend
Bead Starter

Bericht door wend » do 21 aug 2003 10:19

Hoe verhit je dat dan? Gewoon met een aansteker?

:idea:
Je zou dan een kalotje kunnen rijgen, knoopje maken, knoopje verhitten en dan het kalotje dichtknijpen. Ga ik toch eens proberen.

marieken
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door marieken » do 21 aug 2003 10:50

Een aansteker kan maar het liefste gebruik ik lucifers.

Kort beschrijven hoe ik het afwerk.

Benodigdheden:
- je werk
- lucifers
- oude lap
- water
- schotel

Beschrijving:

De oude lap maak ik nat. Echt goed nat en leg ik op de schotel. Mijn werk pak ik dan en met de lucifers brand ik het uiteinde dan. Dat druk ik gelijk op de natte lap en met de natte lap druk ik de uiteinden dan verder bij elkaar. Kun je na even oefenen in een mooi puntje drukken.

Hierbij voordeel als je lucifers gebruikt en je brand je :cry: gelijk op de lap laten vallen en de lucifer is uit.

Trouwens dat kalotje is ook een goed idee. Ik probeer altijd het uiteinde terug te steken de kralen in.

He succes ermee, laat even weten of het gelukt is.
Ik ga in ieder geval proberen hoe het werkt met het kalotje.

sharon
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door sharon » do 21 aug 2003 12:34

Sandra, dat is inderdaad een leuk ezelsbruggetje, ik ga het gauw een keer proberen. Nu gebruik ik altijd nylondraad, overigens heb ik er nooit problemen mee gehad, maar het is vrij stug om er een ingewikkeld patroon bij te gebruiken. het afwerken van nylondraad doe ik als volgt. Kalot, dan knijpkraal en evt knoopje en kalot dicht. Daar is opzich nooit wat mee fout gegaan. Ik kan er gewoon vrij hard aan trekken!

Gesloten