welke draad voor welk werkje?

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Ines83
Bead Designer
welke draad voor welk werkje?

Bericht door Ines83 » ma 29 nov 2010 18:09

Hallo iedereen!

Vroeg me laatst of welk soort draad je best voor welk soort werkje gebruikt?
Ik gebruik altijd maar het soort draad dat ik eerst in m'n bak terug vind maar volgens mij is dat geen goede redenering en ga ik zo wel eens prijs hebben dat iets niet goed model houdt...

Iemand een uitleg voor me?

Alvast bedankt!

beertje
Bead Professional
Contacteer:

Re: welke draad voor welk werkje?

Bericht door beertje » ma 29 nov 2010 19:21

ik zelf werk graag met nylon draad. omdat dit fijn werkt maar heb wel dat dit snel los laat met gevolg dat mijn kralen over de grond rollen wat je hier aan kan doen ? wie dit wel weeet geef maar tips a,u,b alvast bedankt.

scubadoo
Bead Designer

Bericht door scubadoo » ma 29 nov 2010 19:25

Ik werk voor fijner spul graag met c-lon en iets wat stevig moet zijn met gecoat staaldraad. Nylon gebruik ik niet vaak omdat het moeilijk knoopt. Staaldraad werkt makkelijk met knijpkraatjes.

Ines83
Bead Designer

Bericht door Ines83 » ma 29 nov 2010 19:56

beertje schreef:ik zelf werk graag met nylon draad. omdat dit fijn werkt maar heb wel dat dit snel los laat met gevolg dat mijn kralen over de grond rollen wat je hier aan kan doen ? wie dit wel weeet geef maar tips a,u,b alvast bedankt.
Ze hebben mij eens verteld om een druppeltje lijm of doorschijnende nagellak op het knoopje te doen :)

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » ma 29 nov 2010 20:49

Staaldraad wordt het meest gebruikt, als het een bepaalde rijgpatroon is nylondraad of rijggaren. Zie ook eventueel http://www.kralen.com/Instructies/Rijge ... heden/113/" onclick="window.open(this.href);return false; .

Kralina
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door Kralina » ma 29 nov 2010 22:12

Ligt er helemaal aan wat voor een techniek en materialen er gebruikt word.

Voor rijgtechnieken met rocailles gebruik ik het meest nymo garen, dat werkt fijn, is sterk, goed af te werken en kan meermalen door de rocailles gestoken.
Acculon gebruik ik alleen voor colliers die kort zijn en met zwaardere kralen geregen, of voor meerdraads colliers waarbij knijpkralen gebruikt worden.
Nylondraad hekel ik en gebruik ik alleen bij projectjes die de stijfheid van het draad nodig hebben.
Als U werk maakt van Uw hobby.

Moon
Bead Dreamer

Bericht door Moon » ma 29 nov 2010 23:54

Nymo gebruik ik alleen voor beadwork (dus kraaltjes borduren op stof).
Voor een gewone geregen ketting met grotere kralen gebruik ik staaldraad.
Voor het rijgen van de kleine kraaltjes (rocailles en delica's) gebruik ik tegenwoordig Fireline (erg prettig met peyote). Ook is C-Lon of KO-draad voor de kleine kraaltjes goed te gebruiken.
Groetjes van Monica

Gesloten