rijgnaalden en de maten daarvan ??

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
lis81
Bead Reader
rijgnaalden en de maten daarvan ??

Bericht door lis81 » di 24 jun 2008 11:33

hoi allemaal
ik ben net nieuw op dit forum en al druk bezig met sieraden te rijgen alleen heb ik nu wat vragen over naalden
nl welke maat naalden kun je het beste voor kleine rocailles gebruiken en voor de iets grotere waar de draad meerdere keren door moet ?
ik ben al flink aan het zoeken geweest maar ben er achter gekomen dat ze verschillende maten gebruiken de ene komt met maat 42 en 49 voor rijgnaalden weer een ander met maat 10 en 11 en nu weet ik niet welke geschikt zijn voor kleine kralen omdat ze allemaal ander soort maten gebruiken wie kan mij dit uitleggen??
alvast bedankt !!!
mvg lis

sanny
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door sanny » di 24 jun 2008 13:44

Maat 42 en 49 is de lengte van de naald en maat 11 en 12 b.v is de dikte van de naald. Hoe hoger het nummer hoe dunner de naald. Dus voor rocailles gewoon het hoogste nummer nemen. En meestal is 12 wel goed.
groetjes Sannie.

lis81
Bead Reader

Bericht door lis81 » wo 25 jun 2008 08:05

hoi sannie
maar kan ik met die naalden dan ook meerdere keren door een 11/0 kraal steken ? bv 2 of 3 keer ? en zo niet welke naalden kan ik dan daar weer voor gebruiken ?
alvast bedankt voor je antwoord mvg lis

lis81
Bead Reader

Bericht door lis81 » wo 25 jun 2008 09:48

hoi sannie
ik zag dat van die maat bij kralen zooi er stond dit

Dunne rijgnaalden van het merk Miyuki. In het pakje zitten 6 naalden van ieder twee stuks.
Maat; 42, 49 en 54mm lengte.

daarom snapte ik het niet maar zijn deze de goede maat voor rocailles maat 11/0 en kan de naald er meerdere keren door en zijn deze naalden met dunne kop (zo dun als de naald) ik hoop dat je er wijs uit kunt
alvast bedankt mvg lis

Monique Westerlink
Bead Interested
Contacteer:

Bericht door Monique Westerlink » wo 25 jun 2008 11:06

Ik gebruik zelf altijd een easy eye rijgnaald van J.C.D deze passen door rocailles van 11.0 en 12.0 ook meerdere keren. Ze hebben een groot oog dat je open kan splijten zodat de draad of draden er makkelijk door gaan. Het nadeel is dat als je te hard trekt de naald vrij snel breekt maar je leert daar wel mee om gaan wat de naald wel en niet kan hebben. Deze naald is er in twee lengtes ik gebruik zelf meestal de korte die is circa 7 cm.

Evelien-81
Bead Believer

Bericht door Evelien-81 » wo 25 jun 2008 14:30

waar kopen jullie deze naalden?
Ik heb mijn naai-naalden opgezocht, maar die oogjes vind ik wat smal voor biv. ijzerdraad

sanny
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door sanny » wo 25 jun 2008 20:15

lis81 schreef:hoi sannie
ik zag dat van die maat bij kralen zooi er stond dit

Dunne rijgnaalden van het merk Miyuki. In het pakje zitten 6 naalden van ieder twee stuks.
Maat; 42, 49 en 54mm lengte.

daarom snapte ik het niet maar zijn deze de goede maat voor rocailles maat 11/0 en kan de naald er meerdere keren door en zijn deze naalden met dunne kop (zo dun als de naald) ik hoop dat je er wijs uit kunt
alvast bedankt mvg lis
De GN8 is geschikt om door 15/0 2 x te gaan, zo dun zijn die naalden. De GN1 en GN4 kun je makkelijk gebruiken voor 11/0 kralen. http://www.kralenzooi.nl/show_parts.asp?cat2=493" onclick="window.open(this.href);return false;

Monique Westerlink schreef:Ik gebruik zelf altijd een easy eye rijgnaald van J.C.D deze passen door rocailles van 11.0 en 12.0 ook meerdere keren. Ze hebben een groot oog dat je open kan splijten zodat de draad of draden er makkelijk door gaan. Het nadeel is dat als je te hard trekt de naald vrij snel breekt maar je leert daar wel mee om gaan wat de naald wel en niet kan hebben. Deze naald is er in twee lengtes ik gebruik zelf meestal de korte die is circa 7 cm.
Deze naald kun je bij mij ook kopen. http://www.kralenzooi.nl/show_parts.asp?cat2=493" onclick="window.open(this.href);return false; Wij noemen dat een big eye.
groetjes Sannie.

sanny
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door sanny » wo 25 jun 2008 20:17

Evelien-81 schreef:waar kopen jullie deze naalden?
Ik heb mijn naai-naalden opgezocht, maar die oogjes vind ik wat smal voor biv. ijzerdraad
Ijzerdraad hoef je niet met een naald te rijgen. Je gebruikt het ijzerdraad om mee te rijgen. :wink:

En bij mij kun je naalden kopen http://www.kralenzooi.nl/show_parts.asp?cat2=493" onclick="window.open(this.href);return false;
groetjes Sannie.

miran66
Bead Designer

Re: rijgnaalden en de maten daarvan ??

Bericht door miran66 » zo 21 feb 2010 10:05

Hoi ,

Welke naald kan ik dan het beste nemen, bij sannie staan meerdere naalden nr. 12 (ik weet wel dat ik die maat moet hebben.)
En welke big easy naalden zijn het sterkst , want die van bij pipoos van € 2,25 voor 1 naald was al na een half uurtje stuk.

Groetjes Miran
Groetjes Miran

sanegdokter
Moderator
Contacteer:

Bericht door sanegdokter » zo 21 feb 2010 10:08

miran66 schreef:Hoi ,

Welke naald kan ik dan het beste nemen, bij sannie staan meerdere naalden nr. 12 (ik weet wel dat ik die maat moet hebben.)
En welke big easy naalden zijn het sterkst , want die van bij pipoos van € 2,25 voor 1 naald was al na een half uurtje stuk.

Groetjes Miran
Waarom mail je Sannie dan niet even. Ze staat je vast graag te woord. :wink:
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

miran66
Bead Designer

Bericht door miran66 » zo 21 feb 2010 12:06

Mail is verstuurd naar Sannie, had ik idd. meteen moeten doen
Groetjes Miran

karin v h
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door karin v h » zo 21 feb 2010 12:13

Ik werk in principe altijd met nr. 10 of 12, bij deze is de draad nog door de naald te krijgen en werken gewoon fijn. Heb wel eens nr. 13 gehad maar die sneuvelen ook vrij snel. Ik denk dat wij ook vaak te hard trekken aan de naalden.
De mevrouw van Kralenwerk heeft mij ooit verteld je moet zorgen dat je niet zo'n lange draad neemt zodat het stukje wat je door het oogje heen trekt niet te lang is dan gaan de naalden langer mee. :wink:
De Kralenprutser

Gesloten