Nylon lubbert

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Estrid
Bead Producer
Nylon lubbert

Bericht door Estrid » zo 13 sep 2009 17:26

Ik heb een armband gemaakt met nylon (Perlonfaden) van 0,25 mm. Het draad moest een aantal keren door kralen, daarom ging ik ervan uit dat het het nylon niet wijder zou worden en niet zou hoeven lijmen. De armband wordt nu echter toch groter. Wat kan ik hier tegen doen en is er een andere soort/maat die ik beter had kunnen gebruiken?
Laatst gewijzigd door Estrid op ma 14 sep 2009 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Re: elastiek lubbert

Bericht door Sandra » zo 13 sep 2009 17:30

Ik snap wat je bedoelt. Ik heb er zelf nog geen last van gehad, maar er was wel een klant wiens kind erg vaak aan de armband had zitten trekken en toen rekte het inderdaad wel uit. Lavilia gaf ooit hier op het forum de opmerking dat ze voor het rijgen, meerdere keren aan het elastiek trekt. Het beetje dat uit kan rekken, is er dan al uit, terwijl het wel elastisch blijft. Sindsdien doe ik dat ook maar....bij mij is het tot dusver altijd goed gebleven.

sanny
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door sanny » zo 13 sep 2009 18:11

Ja wat Sandra zegt. je moet het elastiek inderdaad een aantal keren flink oprekken voor je het gebruikt. De grootste rek is er dan uit en zal dan in het gebruik minder uitrekken.
groetjes Sannie.

Estrid
Bead Producer

Bericht door Estrid » zo 13 sep 2009 19:23

oeps, ik was vergeten de titel aan te passen, het is nl. geen elastiek, maar niet elastisch nylon. Ik had verwacht omdat het een aantal keren door kralen geregen moest worden, dat dit wel stevig zou zijn en niet zou lubberen, helaas.

graag jullie hulp
groetjes
Estrid

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » zo 13 sep 2009 19:50

je bedoelt nylondraad? en die is zeg maar langer geworden? volgens mij kan dat niet....hoe heb je het afgewerkt? En wat voor rijgtechniek is het? Je kan topictitel alsnog wijzigen trouwens. ;)

De Sierkip
Bead Chatter

Bericht door De Sierkip » ma 14 sep 2009 18:37

Misschien heb je het niet genoeg aangetrokken tijdens het rijgen, waardoor er teveel ruimtes overgebleven zijn doordat het een aantal keren door de kralen heen is gegaan??? Als dit het geval is, is de draad dus langer dan je denkt en als je dan wel een keer wat aangetrokken hebt, lijkt het alsof het uitgelubberd is omdat het gewoon langer is, dan je dacht... :roll: Klinkt een beetje wazig, hoop dat je me snapt. :oops:

Estrid
Bead Producer

Re: Nylon lubbert

Bericht door Estrid » ma 14 sep 2009 19:25

Hoi Simone,

Ik begrijp wat je bedoelt en ik ben bang dat dat het geval is. Ik heb er nu langs de buitenkant en het slot waar druk op komt te staan, nog een extra draad (iets dikker en extra sterk) nylon doorheen gehaald, extra aangetrokken en daarna geknoopt en een druppel lijm erop. Als hij nou nog gaat lubberen weet ik het niet meer :evil: :twisted:

Gesloten