mini-soldeerbout

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Jolanda van soest
Bead Professional
Contacteer:
mini-soldeerbout

Bericht door Jolanda van soest » wo 11 aug 2004 12:40

Wie weet of er mini-soldeerboutjes bestaan ?? Ik maak soms vrij zware kettingen en daarom wil ik graag de ringentjes dicht solderen. Als ik een gewone soldeerbout bekijk lijken mij die veel en veel te groot.... Ik denk: Misschien is er wel een soort dremel-soldeer toestand of zo :wink: :D . Weet iemand dit?????????????

Groetjes jolanda

m@rlies

Bericht door m@rlies » wo 11 aug 2004 12:57

Kun je beter een gasbrandertje kopen denk ik, is goedkoper en werkt veel makkelijker dan een soldeerbout.

Jolanda van soest
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door Jolanda van soest » wo 11 aug 2004 13:24

:oops: Euuhh, gasbrandertje??? :oops:
Ik ken alleen maar van die branders waar zo'n megavlam uit komt... Maar je zal vast iets anders bedoelen, toch ???

Ik wil nl als de ketting al helemaal aan elkaar zit ( type ketting van de foto) dan pas wil ik die rondjes dicht solderen. Dus niet al van te voren.

Afbeelding

Hellupie!!!!!

Pienjo
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door Pienjo » wo 11 aug 2004 13:55

geen idee maar moet effe kwijt erg mooie ketting, hoe heb je die rondes aan dat tussenstuk gemaakt? (ik ben net klaar met een ketting met dit tussenstuk)
Liefs
Linda

Jolanda van soest
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door Jolanda van soest » wo 11 aug 2004 14:02

euuhhh, ben een beetje traag van begrip geloof ik vandaag :lol: rondes??????????? Ik heb deze stukjes helemaal zo gekocht, het enige wat ik eraan heb gedaan is de steentjes erop geplakt en aan elkaar vast gemaakt met een ringetje ( dit verpak ik naar mijn klanten wel wat mooier dat snap je :wink: :lol: )
Of heb ik het alweer helemaal verkeerd begrepen en bedoel je dit niet???

Jolanda van soest
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door Jolanda van soest » wo 11 aug 2004 14:03

nog bedankt voor het compliment!

Pienjo
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door Pienjo » wo 11 aug 2004 15:48

Jolanda van soest schreef:nog bedankt voor het compliment!
hmm apart... ik heb dezelfde tussenstukjes zojust gebruikt maar dan zonder die ronde... ik vind deze nog specialer!
Liefs
Linda

mip
Bead Fan

Bericht door mip » wo 11 aug 2004 19:26

er bestaan mini brandertjes die op aanstekergas werken, meestal wel te vinden in een grabbelbak bij een bouwmarkt!
groetjes mip

Jolanda van soest
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door Jolanda van soest » wo 11 aug 2004 20:42

Ik ga morgen gelijk even loeren bij de praxis... ben benieuwd!!

char
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door char » za 28 aug 2004 10:03

Hoi Yolanda,

Ik had een minisoldeerbout van Weller. Uitermate geschikt voor het solderen van kleine ringetjes !
Gekocht bij Praxis.
Helaas is ie kapot door eigen schuld. Na het solderen had ik vergeten de stekker er uit te halen. Toen ik het ontdekte (de volgende ochtend) was ie kapot. heb nog naar Weller gebeld of het gerepareerd kon worden, maar ze zeiden dat ie doorgebrand was. Jammer want ik vond het een fijn ding.
Ik heb nu een goedkopere minisoldeerbout gekocht bij Hornbach. Die doet het ook prima.
Groetjes,
Suzanne
Afbeelding

Jolanda van soest
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door Jolanda van soest » za 28 aug 2004 13:37

Thanks, ik heb nu een gewone gekocht maar het kost wel moeite om de ringetjes mooi dicht te krijgen....
Dit is er een me een puntje aan het eind ipv zo'n plat stuk. Ik ga even bij de hornbach kijken of ze daar zo'n andere hebben dan.
Groetjes

madebyme
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door madebyme » vr 25 jul 2008 17:24

Ik heb ook een vraagje over solderen. Ik zit met het probleem dat ik verdelers meestal niet mooi vind, en daarom vroeg ik me af of je misschien zilveren kralen aanelkaar zou kunnen solderen. Zeg maar 5 op een rij...

Ik denk dat mijn vader het misschien wel voor me wil doen (proberen) , die is nogal precies.. :-) IK ook maar heb niet zo'n goede concentratie en hij is het meer gewend om met een brander oid te werken of een soldeerbout.

Heb ooit een cursus edelsmeden gevolgd, maar kan me er niets van herinneren :oops: ...

Denken jullie dat het kan?

Monique Westerlink
Bead Interested
Contacteer:

Bericht door Monique Westerlink » za 09 aug 2008 23:11

Thanks, ik heb nu een gewone gekocht maar het kost wel moeite om de ringetjes mooi dicht te krijgen....
Dit is er een me een puntje aan het eind ipv zo'n plat stuk. Ik ga even bij de hornbach kijken of ze daar zo'n andere hebben dan.
Groetjes
Je kan met een ronde punt net zo mooi solderen als met een platte punt. Het is wel belangrijk dat je soldeertin zonder hars gebruikt en dat je de te solderen delen met loodwater aanstipt. Als je daarna de soldeerbout met de tin ertegen houdt vloeit het heel mooi dicht.

poing
Bead Hysteric

Re: mini-soldeerbout

Bericht door poing » do 21 aug 2008 13:00

Ik kan niet geloven dat het dan mooi wordt :shock:

Het kan volgens mij namelijk niet anders dan dat jullie OF het zilverlaagje aantasten buitenop de ringetjes (dat doet tin namelijk altijd!) OF het buitlenlaagje verbranden (een ringetje bestaat meestal uit koper met een zilver laagje, en dat zijn twee verschillende metalen = verschillende temperatuuropname) OF er enorme klodder tin op ligt.

Of zit ik er nu zo naast? Ik volg namelijk de opleiding juweelontwerp-edelsmeedkunst, en als ik met zilversolduur een ringetje wil dichtmaken, lukt dat absoluut niet met de 'kralenmaakster' ringetjes, enkel massief zilveren doen het perfect, en dan moet je nog een mooi passend smeltvlak hebben...
ipoingtudut

MiekeN
Bead Designer
Contacteer:

Re: mini-soldeerbout

Bericht door MiekeN » do 21 aug 2008 15:32

Whahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!!!!!!!!!!!

Waar is de tijd gebleven dat vrouwen hooguit ergens een elastiekje omdeden, een knoop aannaaiden of sokken stopten??? Ik heb een jaar of drie geleden een cursus glas-in-lood gedaan en toen voor het eerst van mijn leven -en ook voor het laatst- een soldeerding in mijn handen gehad.

Ik mocht vroeger van pa wel helpen timmeren met een klein hamertje en spijkertjes in rest-hout, maar solderen vond ie blijkbaar niet tot de opvoeding behoren van een meisje! :-)

Way to go girls!
O... en ik zal mijn man aan het solderen zetten als ik tegen hetzelfde probleem aanloop en als het hem dan niet lukt, leer ik het verhaal van Poing uit mijn hoofd over de legering enzo en ga met hem die discussie aan! Wedden dat ik dan een heel nieuw topic in kletspraat kan zetten dat "ik heb mijn man het gekkenhuis ingekregen" heet? ;)

:-)
MiekeN

Gesloten