Grrrr.... Wat is nou ECHT de beste kniptang??

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Jocelynn
Bead Fan
Contacteer:
Grrrr.... Wat is nou ECHT de beste kniptang??

Bericht door Jocelynn » ma 17 dec 2007 21:13

:evil:
Niet te geloven: Mijn tweede kniptang in twee maanden is ook al weer kapot!
Er zitten putjes in het staal waardoor hij niet goed meer knipt, maar eigenlijk min of meer frummelt, frommelt, rafelt en gorgelt.
In ieder geval heb ik tot twee keer toe een kniptang gekocht van rond de 9 Euro en dacht dat ik hiermee wel een redelijke kwaliteit had. Niet dus.
Ik doe verder geen idiote dingen ermee, gewoon standaard metaaldraad doorknippen en zo.

Wat is nou ECHT een goede kniptang met een goed knipblad van supergehard staal (want blijkbaar heb ik dat nodig)?
The journey of a thousand miles begins with one step.

Kralenjuf
Bead Interested

Bericht door Kralenjuf » ma 17 dec 2007 21:21

Jaa, da's écht frusterend!
Ik kan je niet echt helpen helaas, want ik heb al jaren een oudje, nog gekregen van mijn opa die electricien was. Het snijvlak is nog superscherp en ik heb geen last van putjes iod.
Het zal wel een "professionele" geweest zijn.
Misschien moet je dan toch naar zo'n ouderwetse ijzer- en gereedschapswinkel? Zo een waar een stoffig mannetje je verstrooid te woord staat, wat rommelt achter de toonbank en vervolgens met dé tang tevoorschijn komt. En die je dan waarschijnlijk voor een prikkie kunt kopen... Maar ja, bestaan die nog???

poing
Bead Hysteric

Bericht door poing » ma 17 dec 2007 21:48

Ik geloof wel dat je die dingen kunt slijpen hoor :) Misschien is dat een ideetje :D

Oh, trouwens, weet je wat vrij slecht is voor je tang: spiraalarmbanden knippen, daar kun je best even een 'echte' kniptang voor nemen :lol:
ipoingtudut

Haematodipsia
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Haematodipsia » di 18 dec 2007 12:16

Volgens mij heb je memory wire geknipt! Ik heb dat 1 keer gedaan met een verder super goed tangetje en er zaten putjes in. Ik gebruik hiervoor gewoon een kniptang uit de gereedschapskist :D

charmart
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door charmart » di 18 dec 2007 12:18

Ik gebruik zelf die met zo'n groen handvat (softgrip) en dit gaat prima. Ik had er ook een van de bouwmarkt, maar die hebben vaak een magnetische punt. Wel handig (soms) maar meestal niet handig...zodra je 'm neerlegt plakken er allerlei kleine metalen dingen aan, bijv. ringetjets etc die op tafel liggen. Ik vond dat zelf niet zo prettig....

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » di 18 dec 2007 12:55

wat heb je ermee geknipt dan? ikzelf heb hele goedkope kniptangen, zal wel niet superkwaliteit zijn, maar ik gebruik het al jaren en heb nergens last van, knipt nog steeds prima. moet alleen geen memory wire mee knippen maar dat is met meeste eenvoudige kniptangen wel zo volgens mij.

Jocelynn
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door Jocelynn » di 18 dec 2007 15:10

Inderdaad memory wire mee geknipt... zal het dat dan zijn?? Is dat zoveel geharder dan gewoon metaaldraad?

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » di 18 dec 2007 15:11

:lol: je hebt dan wel een sterke hand, als je geen verschil voelde. ;) ikzelf knip memory wire altijd met zo 'n grote kniptang die meer voor klussen bedoeld is.

Lissie
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Lissie » di 18 dec 2007 20:08

Voor memory wire kun je het beste een kniptang gebruiken uit je man's / vader's / ooms etc. gereedschapskist :lol:
En voor het fijnere werk gebruik ik gewoon het kniptangetje uit een setje van 4 tangetjes voor 5 euro die ik toendertijd bij de gamma heb gekocht :lol:

kraaltje88
Bead Starter

Bericht door kraaltje88 » di 18 dec 2007 22:25

Ik kwam er vanavond eigenlijk 'per ongeluk' achter, dat een nagelknipper (wel zo'n grote voor je teennagels;-)) perfect je draad door knipt! Ik was m'n kniptang kwijt, en zag m'n nagelknipper liggen, en tja...niet geschoten is altijd mis, dus ik probeerde het, en het is echt super :D

flapflap
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door flapflap » di 18 dec 2007 22:36

Ja, memory-wire is de pest voor je kniptang! :lol:

Ik heb ook die met de groene handles, komt geloof ik bij het tuincentrum vandaan, uit de bloemschik-hoek, en was nog geen 4 euro en gaat al tijden mee.
~Audrey~

Jocelynn
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door Jocelynn » wo 19 dec 2007 07:49

Dat van die teennagelknipper is een goede tip!

Eigenlijk ook wel logisch, als je ziet wat voor teennagels mijn echtgenoot heeft en dat hij daar met zo'n knipper zelfs stukken vanaf krijgt, dan moet zo'n knipper voor metaaldraad helemaal geen probleem zijn!

Jolanda van soest
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door Jolanda van soest » wo 26 dec 2007 11:11

ik heb ze bij de praxis gekocht voor mijn workshops ( en dan moeten ze echt kei-sterk zijn als je ziet wat die mensen er mee doen :roll: ). zijn met blauw handvat volgens mij voor het computers of kleine electronica ofzo. Ze zijn max 5-6 euro en daar kan je ook de spiraalarmbanden mee knippen , veters knip ik ermee af en natuurlijk gewoon gecoat staaldraad, zonder dat het beschadigd!!
Ik heb ook verschillende bij groothandels gekocht, maar die van de praxis zijn absoluut het beste ( vind ik dan :wink: ).
Groetjes van jolanda

Jocelynn
Bead Fan
Contacteer:

Bericht door Jocelynn » wo 26 dec 2007 12:19

Klopt! Ik heb een setje tangen gekocht van de Praxis en uiteraard ook de kniptang van hun en ik moet echt zeggen dat deze tot nu toe verreweg als beste uit de test is gekomen!!
Voor memory wire heb ik nu maar een goedkope, wat grotere kniptang van de Action gekocht... en deze is eigenlijk ook perfect!

sanny
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door sanny » zo 30 dec 2007 22:19

Ik gebruik altijd een memory-wire kniptang. Heel erg handig ook voor acculon en ander metaaldraad.
Afbeelding
groetjes Sannie.

Gesloten