Een ketting zonder sluiting netjes afwerken

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
eelkehas
Bead Addict
Contacteer:
Een ketting zonder sluiting netjes afwerken

Bericht door eelkehas » zo 29 feb 2004 16:45

Hallo allemaal,

Wie kan mij helpen, ik heb een tijdje geleden een ketting gemaakt voor mijn oma, gewoon geregen op nylondraad. Het was een hele lange ketting dus in princiepe kon deze ketting best zo over haar hoofd heen.. zonder sluiting.. Maar toch had ik er eerst een sluiting aangemaakt...

Maar na 2 dagen kreeg ik de ketting in losse kraaltjes al terug :? ja de sluiting was los gegaan zei ze.... MAar toen ik beter keer had ze blijkbaar ergens de draad kapot getrokken.. misschien een zwakke plek in het draad ofzo... Maargoed.. Nu wil ik hem dus nog een keer opnieuw rijgen en dan zonder sluiting.. Maar hoe kan ik dan de uiteinden het beste vast maken.. Want rijg ik het met dikker nylondraad( 0,35mm) dan kun je het haast niet knopen, schiet zo weer los.. Of rijg ik het op dunner draad.. maja als mijn oma zo sterk is dat ze 2 dubbel nylondraad zo even kapottrekt :shock: dan is dat dus ook geen oplossing..

Wie heeft er een tip?? hoe kan ik dikker draad goed vast maken... en zorgen dat het omabestendig word.....

Bedankt alvast!!

Groetjes Eelke :lol:

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » zo 29 feb 2004 18:13

ikzelf denk automatisch aan staaldraad, dat is ontzettend sterk. en ja hoe je het moet afwerken....volgens mij moet het wel te doen zijn met een knijpkraal....je rijgt de ene helft van de draad dan van links naar rechts door de knijpkraal en de andere draad van rechts naar links....vervolgens rijg je beiden draden door kralen heen....je knijpt de knijpkraal vervolgens vast en knip de uitstekende draad zo kort mogelijk af, zodat het echt verstopt is in de kralen. volgens mij moet dat wel te doen zijn....tis wel zo dat je een klein beetje afstand tussen de kralen zal hebben bij de knijpkraal, anders kan je het niet vastknopen.

dat is in ieder geval wat mij zo gauw te binnen schiet.

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » zo 29 feb 2004 18:57

volgens mij kun je dan het beste rijgen met een dubbele draad c-lon, dat is niet stuk te krijgen. Knoopjes maken en de knoopjes in de kralen wegwerken.

eelkehas
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door eelkehas » zo 29 feb 2004 19:00

Hey, ja heel erg bedankt!!!
Ik ben nog niet zo lang bezig... dus.. En staal draad... Waar kan je dat goedkoop( het goedkoopste) bestellen op internet..

EN blijft dat niet te stug rond staan dan? want het is een ketting met een hanger van een kwastje van nietstiften.. en ik vind het wel leuk als dat een beetje in een punt loopt.. snapje?

En is dat staaldraad ook erg dun te krijgen? het zijn nogal kleine gaatjes van die kraaltjes..

Bedankt!

Groetjes Eelke

hennie
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door hennie » zo 29 feb 2004 19:07

Staaldraad gaat inderdaad rond staan, voor staaldraad kun je o.a. kijken bij de shop van Sandra ( kralen.com), voor c-lon kun je kijken bij http://www.kralenwerk.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Op mijn site kun je kettingen zien geregen met c-lon

eelkehas
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door eelkehas » zo 29 feb 2004 20:19

Bedankt!!

Ik heb meteen 1 rolletje zwart en 1 rolletje wit besteld..
Ben benieuwd!!

Groetjes Eelke

Fester
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Fester » ma 01 mar 2004 09:57

Bedankt ook voor de tip Hennie! :wink: Ik wist niet dat c-lon sterker is. Ik had voor een vriendin een ketting gemaakt en haar zoontje van 1,5 had um kapot getrokken. :? Het was half jasseron, half geregen. Ik ga deze zodadelijk opnieuw maken en dan gebruiken ik ook c-lon.

Gesloten