verschil in namen onderdelen

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Fairy
Bead Designer
Contacteer:
verschil in namen onderdelen

Bericht door Fairy » za 04 mar 2006 13:42

Ik ontdekte een enorm verschil in naamgeving van sieraadonderdelen. In Parels en Creaties hadden ze het over kalotjes. Ik zoeken op de foto, bleken ze het over kralenkapjes te hebben. Toch kan ik het me wel voorstellen want zo'n joods hoofddekseltje heet ook wel een kalotje (ook wel keppeltje).
Dat wat wij kalotjes noemen, noemen zij: eindklemmen.
Zijn er eigenlijk nog meer van dit soort (grote) verschillen?
Misschien kunnen de franstalige belgen het verklaren, het blad is vertaald uit het frans.

Lieve groet van Fairy

sanny
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door sanny » za 04 mar 2006 17:19

Kalotjes zijn wel degelijk kalotjes en geen kralenkapjes. Dit is waarschijnlijk vertaald door iemand die niets met kralen en onderdelen doet. Voor kralenkapjes heb je ook nog de term "kroontjes".
groetjes Sannie.

Miss B
Bead Brilliant
Contacteer:

Bericht door Miss B » zo 05 mar 2006 20:32

Dat vind ik nou ook zo irritant!!! Dan staan er zulke rare woorden in, denk ik waar hebben ze het over! Ik heb hier nu een boekje en daar hebben ze het over 'knijpslotjes'. Dan bedoelen ze dus ook kalotjes :lol: En in het boek Schitterende sieraden hebben ze het over kleine en middelgrote parelmoerkralen :roll: Zijn dus gewoon rocailles. Waarom doen ze nou zo moeilijk! :wink: En ik vind het nog irritanter als ze de namen van Swarovski kralen vertalen :x Dan hebben ze het over licht gebrand topaas, blauw opaal, zwarte diamant...... :o
Kralenkip....

sanny
Bead Professional
Contacteer:

Bericht door sanny » zo 05 mar 2006 23:00

Ik denk dat het ook met oude benamingen te maken heeft. Vroeger noemde men kralenkapjes "kroontjes" en Kalotjes misschien wel knijpslotjes, hoewel ik dan zou denken aan knijpkralen.
Maar inderdaad soms is het best wel lastig.
groetjes Sannie.

Gesloten