Gewone powerlijm voor plakstenen?

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Mar
Gewone powerlijm voor plakstenen?

Bericht door Mar » do 25 sep 2003 11:43

Mag ik voor plaksteentjes eigenlijk gewonen powerlijm gebruiken, of is dit niet slim. Ik weet namelijk dat de achterkant van een spiegel "op kan lossen" door een te agressieve lijm. Werkt dat hiermee ook zo?

Alvast bedankt!

Marlies
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Marlies » do 25 sep 2003 14:21

Ik heb geen idee of powerlijm kwaad kan, maar ikzelf gebruik 2 componenten lijm en dat werkt supergoed. Het is stevig (krijg steenje er absoluut niet af van af), geen vlekken en droogt transparant op. Bij deze topic hebben ze het ook over lijmen van swarovski-steentjes: http://www.kralen.com/f/viewtopic.php?t ... light=lijm" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kunt anders ook even met eentje testen voor de zekerheid.
Succes ermee!
Veel liefs,
Marlies

Marike
Bead Believer

Bericht door Marike » do 25 sep 2003 18:21

Oef!

Toevallig dat je die vraag nu stelt. heb net, maar dan bedoel ik ook net, voor het eerst een paar plaksteentjes met powergel (secondenlijm) geplakt. Tip een: heeeeeeel weinig gebruike, anders " bulkt" het over het randje heen. Tip twee: als je dubelzijdige kastjes gebruikt, eerst alleen een kant beplakken en het dan goed laten drogen. Dan pas de andere kant.
Conclusie dit ging bij mij dus mis... :oops:
De steentjes sloegen bij mij wittig uit. Zijn de restjes van de lijm. Met aceton kun je de glans er weer prima opkrijgen, oftewel de oppervlakte is weer mooi glimmend en glanzend. De randjes laten nog te wensen over. (dacht: laat ik eerst maar eens het forum gaan checken voordat ik verder pruts)
Heb net op de gebruiksaanwijzing gelezen dat er een lijmverwijderaar is die bij dit merk hoort, dus dat ga ik morgen proberen te bemachtigen.
Want de ketting is niet voor mijzelf en moet er natuurlijk wel sparkly uitzien.

Moet er wel bij zeggen dat het echte swarovski-plakkertjes zijn, dus geen plastic-glimmertjes, weet niet hoe de lijm en het plastic op elkaar reageren.

CONCLUSIE???
hmmm, het plakt prima, maar alles met beleid. Ik houd jullie op de hoogte.
(moet het misschien toch maar bij mijn jasseronfrutsels houden hahahah :lol: )

daag
Marike

miekel
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door miekel » do 25 sep 2003 18:25

Na de tip van Marlies ben ik definitief overgestapt op twee componentenlijm. Het drogen duurt wat langer en teveel gebruiken is niet handig; de steentjes "zwemmen" dan van hun plekkie af!
Verder is het superspul omdat je de tijd hebt om te corrigeren, met secondelijm is vast ook echt vast :wink:
De wittige aanslag kun je proberen weg te krabben met je nagel of een tandenstokertje.

Succes, Miekel
Groetjes, Annemieke

Afbeelding

Marike
Bead Believer

Bericht door Marike » do 25 sep 2003 20:43

Met nagels kom je inderdaad een heel eind Pierra (trema doet het niet)!
Zal het nog even met prikkertjes gaan proberen
dank je

Marike

miekel
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door miekel » do 25 sep 2003 22:18

Pi?rra?? Ik heet Miekel :cry:
Groetjes, Annemieke

Afbeelding

Marlies
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Marlies » do 25 sep 2003 23:55

Ik doe het ook met een prikkertje(lijmen).
Ik heb geen last van witte aanslag, jij wel Miekel?
Als ik iets geplakt heb dan leg ik het te drogen en kan het niet wegzwemmen (of het moet extreem bol zijn). Tijdje later ga ik er weer mee verder.
Veel liefs,
Marlies

miekel
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door miekel » vr 26 sep 2003 08:23

Hoi Marlies,

Wat Marike bedoeld is de witte aanslag die je ziet als je teveel secondelijm gebruikt. Vandaar dat ik de tip gaf dat je de aanslag b.v. met je nagel weg kan krabben.
Met de twee componentenlijm heb ik geen last van aanslag of witte randjes.

Groetjes, Miekel
Groetjes, Annemieke

Afbeelding

Marike
Bead Believer

Bericht door Marike » vr 26 sep 2003 08:39

SORRY MIEKEL!!!
:oops: :oops: :oops: :oops:
Heb gisteravond in sneltreinvaart alle berichtjes doorgeploegd, het spijt me. (pffff, wat een blunder zeg)

Maar goed: Miekel, bedankt voor de tip :lol:

groetjes
Marike

Christina
Bead Believer
Contacteer:

Bericht door Christina » vr 26 sep 2003 14:00

:D Hallo,everybody ik gebruik ook 2 componenten lijm sinds kort {bison 2tubes aan elkaar}..ik vind wel dat je heel snel moet werken want in het bakkie waar ik het in doe is het zo knoerthard.. maar het dingetje wat je plakt zit echt muurvast..het ruikt wel raar als je gaat mengen maar ben zeer tevreden over het plakresultaat.

liefs Chris
Liefs Christina
Love For Beads
Afbeelding

Marlies
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Marlies » ma 29 sep 2003 10:10

Hoi Christina,

Dan heb jij denk ik een andere, want de mijne droogt niet zo snel en zit eigenlijk helemaal geen geurtje aan. Maar goed, het werkt of niet. hihi
Veel liefs,
Marlies

Mouse
Bead Starter
Contacteer:

Bericht door Mouse » wo 01 okt 2003 21:15

Hoi meiden,

Mag ik vragen welke 2-componentenlijm jullie gebruiken, want ik heb nu al een paar x dat de steentjes los zijn gegaan en dat vind ik een beetje vervelend als het een ketting voor een ander is.

Ik gebruik nu sieradenlijm.

Groetjes,
Mouse

SayaGadis
Bead Believer

Bericht door SayaGadis » wo 01 okt 2003 21:37

Ik ben na de strasslijm even overgestapt op bison 2 componentenlijm speciaal voor stenen, sieraden e.d. Het zijn zeg maar 2 doorzichtige buisjes met lijm, met een rood ding waar je mee duwt (klinkt stom dat uitleggen...haha) Mij bevalt deze lijm goed, alleen hij stinkt enorm !! Droogt ook redelijk snel.
Secondelijm vind ik zelf hopeloos. De steentjes blinken niet meer mooi. Het enige voordeel is dat het snel droog is. Ik gebruik het alleen nog maar af en toe bij metalen onderdeeltjes.

Marlies
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Marlies » do 02 okt 2003 12:51

Ik gebruik:

UHU Plus endfest 300
2-componenten lijm

Verpakking is groen met donkergroen en een beetje geel.
Het zijn twee tubbetjes.

Bij deze topic hebben we het er ook over gehad: http://www.kralen.com/f/viewtopic.php?t ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Veel liefs,
Marlies

Carola
Bead Believer

Bericht door Carola » do 02 okt 2003 12:59

He Marlies,

Waar heb je die gehaald. Heb gisteren ook met 10 secondenlijm gewerkt, maar ik plak dan die dingen meer aan mijn handen dan aan een hanger.
Liefs Carola

Gesloten