wat voor draad voor ringen

Vragen en/of tips over het gebruik van materialen en gereedschappen kun je hier kwijt, denk aan een tangetje, een rijgbord, draad of elastiek, etcetera.
Gesloten
Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:
wat voor draad voor ringen

Bericht door Sandra » di 02 sep 2003 20:14

wat voor draden gebruiken jullie zoal als je een ring van kralen maakt? Ik heb al vooral nylondraad gehoord, maar waarom eigenlijk?
in een engels boekje (Bead Rings - Anne Akers Johnson, achteraf een miskoop: meer voor kinderen bedoeld) raden ze ijzerdraad van bijvoorbeeld 0,2 mm aan. Dat heb ik gebruikt en het werkt eigenlijk best prettig. en als je speciale patronen gebruikt kun je een beetje vorm buigen.

ik vraag me ook af of nymo garen niet ook te doen is...alhoewel het dan wel erg slap is = moeilijker.

maar goed, ik vind ijzerdraad heel prettig werken en ben benieuwd wat anderen zoal gebruiken.

wil nl wat instructies over ringen gaan toevoegen aan mijn website en daar hoort ook wat info over de benodigdheden bij. ;)

Sofieke
Bead Fanatic

Bericht door Sofieke » di 02 sep 2003 20:23

Ik werk vooral met nylondraad omdat je meestal je draad 2 maal of meerdere keren door een kraal moet steken, dus moet het zeer fijn zijn. En met nylondraad kun je draaien en keren zoveel je wilt

Groetjes

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » di 02 sep 2003 20:33

da's waar, het is wel meer flexibel. gelukkig heb ik wel ijzerdraad gevonden die niet zo snel breek en die vrij dun is.

hoe werk je het eigenlijk af?

ik heb net tekeningen gemaakt hoe je het met ijzerdraad af kan werken. komt erop neer dat je, als je klaar bent, je de draad door een lusje rijgt, vervolgens de kralen tegen elkaar aan trekt, vervolgens de draad een paar keer om het lusje heen draait en vervolgens rijg je de draad door de kralen en knip je de restant af. heb ook paar tekeningen:

als jullie nog opmerkingen over de tekeningen hebben dan hoor ik dat graag.
groetjes,
Sandra

Gast

Bericht door Gast » di 02 sep 2003 20:37

je steekt je ring eerst op een buisje die ongeveer met de maat van je ring overeen komt en dan maak je je ring. Om af te werken knoop je het zo goed mogelijk af. Je knipt een groot stuk van je overgebleven draad af en wat overblijft steek je opnieuw tussen de kralen. Zodat je de draad niet meer ziet

Groetjes
Sofie

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » di 02 sep 2003 20:39

aha, zelfde manier dus, maar dan knopen ipv ronddraaien. :) en goed idee, om zo een ding heen rijgen.

Sofieke
Bead Fanatic

Bericht door Sofieke » di 02 sep 2003 20:40

Ik was dus de gast

katskralen
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door katskralen » wo 03 sep 2003 10:32

Ik heb zelf ook al eens een ring gemaakt met dunne ijzerdraad, maar die brak. Plus je ziet het ook beter zitten dan nylon, geeft dus een iets slordiger indruk. Dit zal er ook wel van af hangen welk model je maakt. Met nymo heb ik nog nooit geprobeerd, maar lijkt me te slap. Zelfs nylon van 0.20 mm is vaak veel te slap.
Leuke tekeningen , hoe heb je ze gemaakt als ik vragen mag? Want wilde zelf ook eens een instructie voor een ring maken, maar dat wil maar niet lukken :cry:
Ik gebruik dus meestal nylon van 0.25mm, voor ingewikkelder modellen (waar je nog vaker moet passeren in ??n kraal) 0.23mm.
Ben benieuwd naar de instructies op je site!

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » wo 03 sep 2003 10:58

ja mooie tekeningen he. :) de kraal heeft mijn vriend voor me getekend, die heb ik vervolgens steeds gekopieerd en gedraaid als het nodig was. ik heb het getekend met behulp van Flash 5.0. flash is bedoeld om animaties te maken, maar je kan er ook mee tekenen. erg prettig, als ik bij adobe photoshop tekent krijg je zoiets als dit:
Afbeelding
heel haperig dus.
maar flash 5.0 en oudere / nieuwere versies maakt het automatisch voor je mooi, je tekent gewoon en hij maakt het dan mooi glad. :)

en je hebt wel gelijk wat je daar zegt, wat ijzerdraad betreft...vaak breekt het ook snel, gelukkig heb ik goede gevonden die niet zo snel breekt, ideaal! wil het gaan verkopen maar dat wordt dan per 50 meter inkopen....denk dat dat voor de meesten teveel is...

Piërra
Bead Believer

Bericht door Piërra » vr 05 sep 2003 19:56

Sandra, ik vind je tekeningen erg mooi. Fijn dat je een vriend hebt die zo goed kan tekenen!!! :D
Liefs,
Piërra
With every bead of my heart...

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » vr 05 sep 2003 21:51

ik heb het getekend. :P hij heeft me alleen aangeraden welke programma ik kan gebruiken. inmiddels heeft ie uitgelegd hoe het mooier kan (hij is erg perfectionistisch), dus ik ga het nog een keer wat mooier maken. ga ook nog wat meer instructies ervan maken....alleen wil ik zoveel...waaronder meer tijd. ;)

Pandora
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door Pandora » vr 05 sep 2003 21:53

Ik gebruik superdun ijzerdraad (24 gauge, weet niet precies hoeveel millimeter dat is, maar denk iets van 0.2) en als m'n ring af is, haal ik het draad gewoon nog een paar keer door de rijtjes die ik geregen heb en dan knip ik het af. Gaat altijd goed.

Liefs,
Maartje

Piërra
Bead Believer

Bericht door Piërra » vr 05 sep 2003 21:53

Sorry, dacht dat je vriend het getekend had, nog beter als je het zelf kunt. Dat van meer tijd...dat ken ik, zou ik ook wel meer van willen hebben. Bijvoorbeeld twee dagen in de week werken en vijf dagen weekend. Lijkt mij heerlijk :D . Maar ja er moet ook geld in het laatje komen, dus zit er niks anders op dan vijf dagen te werken en twee vrij. :wink:
Liefs,
Piërra
With every bead of my heart...

Pandora
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door Pandora » vr 05 sep 2003 21:57

Ja, balen is dat. Ik werkte eerst drie dagen in de week als vrijwilliger bij het vogelasiel (betaalde baan met dieren was niet te vinden, dus dan maar een goed betaald bijbaantje plus vrijwilligerswerk) maar nu ik tijdelijk niet meer studeer, wilden m'n ouders graag dat ik ook een dag in de week bij hen op kantoor kwam werken voor al het geld dat ik van ze krijg. Heel redelijk natuurlijk, maar heb er toch maar een dag vrijwilligerswerk voor op gezegd, want het werd me anders wel een beetje erg druk....dus nu 2 dagen vrijwilligerswerk, bijbaantje in de tijd die ik er voor over heb (ideaal baantje: interviewster voor het Nipo) een dag in de week bij m'n ouders, twee middagen in de boekenwinkel van m'n faculteit....en nog kraaltjes!
M'n hoofd loopt soms wel een beetje om...

Gesloten