Uhm... nou ik heb het niet uit een boek, dus ik kan je niet doorverwijzen naar een partoon. Ik heb gewoon wat foto's van sprietenkettingen op kralen.com bekeken en mijn eigen versie verzonnen
Het was niet enorm moeilijk, alleen de afwerking kostte wat meer tijd, omdat ik niet wilde dat de sprieten scherp zouden zijn. Dus alle sprieten hebben een dubbelgevouwen uiteinde met een kleine houtenkraal afgewerkt met twee knijpkralen.
Maar de "basis" zal ik even proberen uit te leggen, zonder plaatjes *moeilijk*. Ik ben begonnen met een spang, die aan 1 kant nog open was zodat alle kralen er aan geregen konden worden. Deze kralen worden op hun plaats gehouden door knijpkralen. De rode houtenkralen hebben een iets ruimer gat, zodat ik de mogelijkheid had om er nog een "spriet" door heen te rijgen. Vooraf moet je bedenken aan welke kralen op de spang een spriet moet komen, want deze krijgen aan beide zijden een extra knijpkraal. Deze zijn nodig om de spriet vast te zetten.
Wat ik dus gedaan heb, is steeds een halve spriet gemaakt. Dus de spriet maar voor de helft aangeregen met kralen en vastgeknepen met knijpkralen. Vervolgens de spriet door de houtenkraal op de spang geregen --> knijpkraal op spang - kraal op spang - knijpkraal op spang. Vervolgens heb ik spriet de juiste lengte gegeven (want zolang de knijpkralen nog niet vastzitten kan je de spriet nog verschuiven). En dan aan beide zijden van de grotere houten kraal (op de spang) de knijpkralen vastgeknepen. Zo klemmen de twee knijpkralen de spriet mooi vast, om de houten kraal die op de spang zit. Vervolgens kan je de andere helft van de spriet aanrijgen en afwerken. Zo zit je eerste spriet vast aan de spang.
Op die manier ben ik rond gegaan en heb ik de sprieten vastgezet. Alles moet wel strak genoeg zitten, zodat het ook echt vastgeklemd wordt, en er op letten dat alle sprieten dezelfde "bolling" hebben, anders steken ze echt alle kanten op
Overigens heb ik expres achter in de nek geen sprieten gezet, omdat ik verwacht dat dit niet zo lekker zal dragen, maar dat is een keus die ieder voor zich natuurlijk moet maken.
Hopelijk is het een beetje duidelijk zo en hebben jullie er iets aan
---
Ik plaats er even een detail foto bij.
Van het uiteinde van de sprieten en het vastmaken aan de kraal/spang.
Waarschijnlijk is dat al een stuk duidelijker
Edit: even een foutje eruit gehaald + detailfoto bijgeplaatst