01/03/07 ketting die niet valt

Laat iedereen bewonderen wat je gemaakt hebt door het plaatsen van een foto van je creatie!
Forumregels
1) Dit subforum is alleen bedoeld voor zelfgemaakte kralensieraden en gadgets. Zelfgemaakte kralen kunnen geshowed worden bij Show je eigen handgemaakte kralen. Alle overige creaties, die niets met kralen te maken hebben, kunnen geshowed worden bij subforum Show je eigen overige creaties.
2) Upload je foto's via http://forum.kralen.com/upload.php" onclick="window.open(this.href);return false; . Het doet dan meteen automatisch mee met de wekelijkse wedstrijd.
3) Maximaal 1 foto per creatie
4) Meer dan 1 nieuwe creatie? Show ze samen in 1 topic
5) De datum moet in de topictitel vermeld zijn
karin v h
Bead Designer
Contacteer:
01/03/07 ketting die niet valt

Bericht door karin v h » do 01 mar 2007 19:50

Hallo kralen-creativelingen,
Misschien kan iemand mij een idee geven. Deze ketting heb ik al een tijdje geleden gemaakt maar hij wil niet vallen. Het is van kraaltjes nr. 8 gemaakt, dus lekker fijn. Ik heb geprobeerd om de schakels met draad te verstevigen zodat ze plat blijven liggen - wil niet. :(
Iemand zei tegen mij je moet ze de nodige keren vernissen? :cry: lijkt mij ook niets.
Hij hangt nu al 1 1/2 jaar aan een haakje en wordt niet gedragen. Heeft er iemand een idee zodat ik hem draagbaar kan maken?
Groetjes karin

[/url]

Lissie
Bead Addict
Contacteer:

Bericht door Lissie » do 01 mar 2007 19:59

Ik zou hem gewoon zo laten. Ik vind hem echt heel leuk, en dat hij wat gedraaid is hier en daar vind ik niet zo storend. Hij ziet er zo juist lekker losjes en speels uit!

Maar als je toch iets anders wil, dan:

Een kant losmaken en er dan een asymmetrische lange ketting van maken, met aan één kant de schakels, en aan de andere kant veter of schakelketting, en dan een mooie hanger eraan maken.

OF:

De goede (platte) schakels uitzoeken (en de verkeerde dus losknippen, ik weet het, het klinkt pijnlijk...) en met de overgebleven goede schakes dan een korter stuk maken aan de voorkant, en met acculondraad of veter aan de achterkant :?:

MAAR:

vicky stellwag
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door vicky stellwag » do 01 mar 2007 20:03

Het zijn als ik het goed zie eigenlijk allemaal vierkante schakels die in elkaar haken.
Dat kan toch ook nooit perfect dan plat blijven liggen?
En dat hoeft toch ook niet met deze ketting...ik vind hem super gemaakt.
Juist leuk dat er "beweging" in zit.
What's life whithout beads

AstridQ
Bead Starter

Bericht door AstridQ » do 01 mar 2007 20:08

Ik sluit me volledig bij Lissie aan. Eventueel zou je ook nog kunnen proberen om hem iets in te korten, zodat hij wat ronder en minder langwerpig om je hals valt. Weet niet of dat nog zou kunnen schelen?
Neem me mee...
Met jou!

kraaltje
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door kraaltje » do 01 mar 2007 21:45

Lissie schreef:Ik zou hem gewoon zo laten.

of veter aan de achterkant :?:
Hier ben ik het mee eens
half in de nek valt hij niet helemaal goed
Ik vindt het wel leuk staan maar als je er zelf niet tevreden mee bent dan draad je het niet.
ALs het niet kan zoals het moet
dan moet het maar zoals het kan

Kaatje Kraal
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Kaatje Kraal » do 01 mar 2007 21:54

Grappig dat ik dit nu tegenkom zeg.... Zie http://forum.creadream.nl/viewtopic.php?t=25466" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vind 'm nog steeds heel erg mooi...maar ik kreeg het ondanks de adviezen van iedereen nog steeds niet helemaal voor elkaar. Jammer genoeg. Dus misschien kun jij uitleg geven?
Groetjes van Karin alias Kaatje Kraal

dolfijn
Bead Lover
Contacteer:

Bericht door dolfijn » do 01 mar 2007 22:40

ik vind hem zo ook mooi !!

maar je zou ook met dunne wire & wire kunnen proberen om een soort kadertje te weven door de buitenste rij , dan kan je de vierkantjes wat buigen ....
Groetjes,
Linda

Dito
Bead Interested

Bericht door Dito » do 01 mar 2007 23:10

IK zou, hetzelfde maken met kleinere schakels. Het is echt een mooi effect maar daarvan zou hij ook mooier vallen. Dat het allemaal niet plat ligt is juist het mooie vind ik, mischien dat de schakels op zich wel wat steviger mogen,ik weet nu nietmet wat je ze nu hebt geregen maar mischien een metaaldraadje tussen weven?

Ik vind het ook vaak moeilijk iets slecht toch af te breken om te veranderen, dus herbegin ik veel en zie ik de "mislukkking" als ene deel van het werkproces van het goeie stuk.

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » do 01 mar 2007 23:25

Ik denk dat de meesten gelijk hebben, dat het sowieso niet perfect plat kan vallen.
Wat je wel kan doen als je ooit weer zoiets gaan maken, is bv iets dikkere draad en de draad meerdere keren over wax wrijven. Er is speciale soort bijenwax te koop voor draad om te rijgen met kleine kralen, weet neit waar in Nederland maar iig bij de meeste buitenlandse webshops. Gewone wax kan misschien ook, maar weet niet zeker of het goed werkt. De draad is dan steviger waardoor het meer in vorm blijft.

Andere optie, als je weer zoiets wil maken, is zeg maar rond met peyote stich rijgen. Je zelfgeregen kralen zijn dan rond, wie weet valt het dan beter. Beetje lastig uitleggen...
Ik heb gezocht, rond peyote stich noemen ze tubular peyote stitch, op http://www.offloom.com/stitch/image/st_03.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; kan je een voorbeeld zien. Dus je kralen mogen wel vierkantig zijn, maar de kleine kralen zijn rondig geregen, ik denk dat het daardoor beter valt. Snappie? ;)

Hm, krijg gelijk weer zin in gepriegel met kleine kraaltjes. :lol: Moest nl even met google zoeken naar voorbeeld, was even zoeken. ;)

Tip: koop voor +- 15,- 'the art & elegance of bead weaving' bij bol.com, een engelse kralenboek vol met varianten van veelgebruikte rijgpatronen, een must voor een rocaillesfan. ;)

karin v h
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door karin v h » di 06 mar 2007 19:29

Leuke reacties.
Helaas keek ik toen nog niet op het Forum en nu moet ik mij er even aandenken om iedere avond even te kijken. Ben veel op het parkietenforum Sorry :wink:
Maar ik ga jullie beloven dat ik het ga proberen uit te leggen deze week. Ik heb het uit een amerikaans tijdschrift abonnement bead and button.
Er staan allemaal foto's bij maar die zijn misschien moeilijk in woorden om te zetten.
Ik durf het niet te zeggen maar ik maak bijna iedere 2 maanden een ketting/armband uit het blad. Maar ja, ik heb maar 1 nekje.... :cry: zal zo nu en dan eens een foto plaatsen.
Ik ga morgen even het tijdschrift opzoeken voor een goede beschrijving.

Het vervelende van de ketting is niet dat het slordig hangt maar de schakels gaan omkrullen. Misschien heb ik het zo wat beter uitgelegd.
Groetjes Karin

Tara
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door Tara » di 06 mar 2007 21:50

Ik vind hem erg leuk zo, juist heel speels!! :D
streef er enkel naar wat te spelen met kralen......

miss beady
Bead Designer

Bericht door miss beady » wo 07 mar 2007 20:27

Ik denk dat je het op heeel fijn ijzerdraad moet rijgen ipv nylon. Want ik denk dat het op nylon geregen is?
Daar heb je nu natuurlijk helemaal niets aan, tenzij je m uit elkaar gaat halen, haha
Maar is het geen idee om langs de randen ijzerdraad te vlechten?
Ik kan inderdaad heel duidelijk zien wat je bedoelt, met 'omkrullen'.
Ik kan er anders ook geen oplossing voor verzinnen..........maar misschien iemand anders nog andere ideeeen.
In ieder geval succes!!
Afbeelding

karin v h
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door karin v h » wo 07 mar 2007 22:04

De ketting is geregen met C-Lon garen (soort katoengaren wat wordt gebruikt bij tassen maken etc.) omdat je zo vaak door de kraaltjes heen en weer moet gaan. De zijkanten die heb ik later aangepast en er heel fijn ijzerdraad door gehaald. De hoekjes krullen om en de vierkantjes klappen om als je het draagt. Daarbij door het ijzergaren wat in de zijkanten zit prikt het ook nog. Rijp voor de prullenbak. :cry:
Ik weet niet hoeveel uren werk hierin zitten en het resultaat is hopeloos.
Groetjes karin

Kaatje Kraal
Bead Producer
Contacteer:

Bericht door Kaatje Kraal » do 08 mar 2007 09:56

Ondanks alles zou ik toch graag willen weten hoe je 'm geregen hebt.....patroon bedoel ik. Misschien is rijgen met nylon een oplossing? Het zou echt zonde zijn om weg te doen! Misschien kun je de binnenkant van het vierkantje ook nog verstevigen met ijzerdraad, misschien scheelt dat dan nog, want daar hangt de volgende aan natuurlijk.
Ik blijf 'm hartstikke leuk vinden (maar dat bleek natuurlijk al wel uit het vorige topic hierover :wink: )
Groetjes van Karin alias Kaatje Kraal

Erica
Bead Dreamer
Contacteer:

Bericht door Erica » do 08 mar 2007 10:41

Hoi Karin,

Help hoe leg ik dat zo uit ... je kunt de ketting mischien met wat draad vastzetten zodat het op de goede plaats blijft zitten. Je zou hem daarvoor eerst om kunnen doen en dan met spelden zo alles op z'n plaats kunnen vastzetten. Daarna kun je het misschien met een draadje (aan de onderkant :lol: ) op wat punten vast kunnen zetten.

Heb je daar wat aan?

Groetjes Erica

Gesloten