http://www.huidziekten.nl/folders/neder ... lergie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Van belang voor allergische patiënten zijn die producten waarin nikkel in grotere hoeveelheden is verwerkt: metalen sieraden (kettingen, oorbellen), sommige munten, vloeistoffen gebruikt voor het galvaniseren, sommige metalen gereedschappen, scharen. Ook metalen knopen en haakjes aan kleding (spijkerbroek !) en ondergoed bevatten vaak veel nikkel. Uit hoogwaardige gouden of zilveren sieraden en tandvullingen komt meestal geen nikkel vrij.
HOE WEET IK WELKE PRODUCTEN VEILIG ZIJN ?
In de praktijk gaat het er vooral om alert te zijn op de metalen voorwerpen waar u mee omgaat. De kwaliteit (hardheid) van deze voorwerpen is daarbij van belang. Harde roestvrijstalen voorwerpen (bijvoorbeeld bestek) zijn meestal veilig, terwijl zacht-metalen ‘glimmende’ voorwerpen verdacht kunnen zijn. Voordat u sieraden aanschaft, informeer altijd naar de samenstelling en kwaliteit van het product: hoogwaardig goud of zilver is in principe veilig. Sedert enige jaren eist de Europese wetgeving dat alle metalen voorwerpen die langdurig met de huid in contact komen (knopen, sieraden) bijna geen nikkel afgeven. Er zijn testvloeistoffen in de handel waarmee op aanwezigheid van nikkel kan worden getest, wattenstaafjes met vloeistof die roze kleurt bij contact met nikkel. Hiermee kan de hele omgeving worden getest.
Volgens mij is er al vaker op het forum naar gevraagd, probeer de zoekfunctie even.
Maar ik ga er van uit als je de onderdelen in Europa hebt gekocht, dat het wel okay is.