Nikkelallergie?

Kun je iets met betrekking tot het kralen niet kwijt bij de andere forums, dan is dit de juiste plaats!
Gesloten
Wikka
Bead Discoverer
Contacteer:
Nikkelallergie?

Bericht door Wikka » vr 06 jul 2012 17:10

Ik heb de afgelopen dagen al enkele dingetjes gemaakt en kreeg net van iemand een berichtje met de vraag of zij één van mijn armbandjes kon overkopen :banaan:

Ze vroeg me ook of er nikkel in de materialen zit, maar 100% zeker weet ik dit niet. Er zitten bv. enkele kraaltjes, kraalkapjes en hangertjes aan. Dus ben op de site waar ik deze besteld had ff gaan kijken en daar staat bij dat ze nikkelvrij zijn. Maar heb ook een karabijnsluiting, enkele aanbuigringetjes en een verlengketting gebruikt, maar meer dan 'kleur: zilver' vind ik niets terug van info :(

Hoe kan ik weten of iets nikkelvrij is of niet? :oops:

Algante
Moderator

Re: Nikkelallergie?

Bericht door Algante » vr 06 jul 2012 17:47

http://www.huidziekten.nl/folders/neder ... lergie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Van belang voor allergische patiënten zijn die producten waarin nikkel in grotere hoeveelheden is verwerkt: metalen sieraden (kettingen, oorbellen), sommige munten, vloeistoffen gebruikt voor het galvaniseren, sommige metalen gereedschappen, scharen. Ook metalen knopen en haakjes aan kleding (spijkerbroek !) en ondergoed bevatten vaak veel nikkel. Uit hoogwaardige gouden of zilveren sieraden en tandvullingen komt meestal geen nikkel vrij.

HOE WEET IK WELKE PRODUCTEN VEILIG ZIJN ?
In de praktijk gaat het er vooral om alert te zijn op de metalen voorwerpen waar u mee omgaat. De kwaliteit (hardheid) van deze voorwerpen is daarbij van belang. Harde roestvrijstalen voorwerpen (bijvoorbeeld bestek) zijn meestal veilig, terwijl zacht-metalen ‘glimmende’ voorwerpen verdacht kunnen zijn. Voordat u sieraden aanschaft, informeer altijd naar de samenstelling en kwaliteit van het product: hoogwaardig goud of zilver is in principe veilig. Sedert enige jaren eist de Europese wetgeving dat alle metalen voorwerpen die langdurig met de huid in contact komen (knopen, sieraden) bijna geen nikkel afgeven. Er zijn testvloeistoffen in de handel waarmee op aanwezigheid van nikkel kan worden getest, wattenstaafjes met vloeistof die roze kleurt bij contact met nikkel. Hiermee kan de hele omgeving worden getest.

Volgens mij is er al vaker op het forum naar gevraagd, probeer de zoekfunctie even.
Maar ik ga er van uit als je de onderdelen in Europa hebt gekocht, dat het wel okay is.
Liefs en groetjes, Algante :geluk:

Zina
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Zina » vr 06 jul 2012 22:40

Hoi,

Ik heb zelf een zware nikkelallergie en persoonlijk kan ik alleen over staal en echt zilver. Ik raad mensen met een allergie dus altijd aan om voor een van deze 2 te gaan. In Nederland zou het zo moeten zijn dat alles 'nikkelvrij' is, maar door mijn persoonlijke bevinden kan ik zeggen dat ik ookal staat er nikkelvrij bij, ik ben er toch allergies voor en vele met mij.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe erg iemand allergies is, maar als je het niet zeker weet zou ik dit zeker tegen de klant vertellen!
Altijd aan het kralen...

Kikkertje
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door Kikkertje » za 07 jul 2012 13:30

Is inderdaad al meer over geschreven.

In principe mogen in Europa alleen maar metalen sieraadonderdelen verkocht worden die geen of minimaal nikkel bevatten. Maar in de praktijk is dat anders. Er zijn veel kleine webshops, waarvan eigenaars niet altijd op de hoogte zijn van de regels. Daarbij importeren veel van die webshops zelf spulletjes uit het buitenland, waar de regels niet zo streng zijn. Ook sieradenmakers die spulletjes via Ebay kopen, zullen zich niet altijd realiseren dat deze sieraadonderdelen niet altijd nikkelvrij zijn.
Zelf ben ik al eens een Nederlandse groothandel in sieraadonderdelen tegen gekomen, die dingen verkocht die niet nikkelvrij zijn, dus zelfs daar gaat het wel eens mis.

Wil je zekerheid, vraag het aan de verkoper.
Groetjes, Marjan

Wikka
Bead Discoverer
Contacteer:

Bericht door Wikka » ma 09 jul 2012 08:01

Ik heb ondertussen een setje besteld om te testen op nikkel, maar als ik dan nog twijfel, ga ik inderdaad de verkoper contacteren.

Hartelijk dank voor al jullie hulp :applaus:

Gesloten