Item in Shownieuws, SBS6: kuise meisjes oorhangers

Kun je iets met betrekking tot het kralen niet kwijt bij de andere forums, dan is dit de juiste plaats!
Gebruikersavatar
Guna
Bead Believer
Berichten:227
Lid geworden op:wo 26 jan 2011 08:30
Locatie:tilburg
Contacteer:
Re: Item in Shownieuws, SBS6: kuise meisjes oorhangers

Bericht door Guna » do 05 mei 2011 12:05

Hello,
I work myself in the after market company and solution is very easy. If somebody don't want that his produt will not be copied and sold in the aftermarket, he should register a patent. My company also has a few expensive lawers who check all patents before we start to make after markets printer toners. Girls are too late, if you have a good idea- register a paten.
gunadesign

Gebruikersavatar
Moon
Bead Dreamer
Berichten:725
Lid geworden op:ma 09 okt 2006 08:59
Locatie:Almere

Re: Item in Shownieuws, SBS6: kuise meisjes oorhangers

Bericht door Moon » do 05 mei 2011 12:27

Volgens mij kan je geen patent op een bloemoorbel aanvragen hoor.
Groetjes van Monica

Capricus
Bead Starter
Berichten:66
Lid geworden op:za 09 feb 2008 17:32
Contacteer:

Re: Item in Shownieuws, SBS6: kuise meisjes oorhangers

Bericht door Capricus » do 05 mei 2011 13:06

daisy81 schreef:...
en ik vind het eingelijk wel logisch dat ze nagemaakt worden want ze verkopen ze zelf heel erg duur en der zit maar paar euro onderdelen in
Leuk en eenvoudig gezegd, maar geldt dat niet voor meer soorten sieraden? Als een sieradenmaakster een stel oorbellen maakt met materiaalkosten van bv. 8 euro, en ze verkoopt voor 24 euro, is dat toch haar goed recht? "Wat de gek ervoor geeft" zegt men dan toch?
Jewel schreef:.....
En als het dan zo simpel te bedenken is, waarom wordt het dan niet door een copycat zelf bedacht? Of bedenken ze juist wat anders als tegenhanger van deze oorbellen?
......
Het is gewoon diefstal van het idee, het ontwerp, omzet en inkomen!

Lijkt me inderdaad leuk(er) als wie dan ook, nu eens met een leuke tegenhanger kwam! Dat is bedenken! En dan doel ik niet eens op andere bloemsoorten of veertjes, want dat kennen we al van vroeger ('70 en '80/'90). Echt een originele tegenhanger lijkt me veel leuker :)
trutdelamode schreef:Ik snap wel dat ze er zo'n probleem van maken, maar ik moet toegeven dat ik ook wel snap waarom mensen de oorbellen namaken en verkopen aangezien ze naar mijn idee echt veel duurder zijn dan je van dat soort simpele oorbellen zou verwachten.

Maar ja, creaties van anderen namaken, en zeker de naam die zij eraan verbonden hebben ervoor gebruiken is gewoon plagiaat! Als nou gewoon iedereen ze bloemenoorbellen ofzo zou noemen zouden ze op zich geen poot hebben om op te staan, maar ja, als je even kuise meisjes oorbellen googled zie je snel genoeg dat de meeste hobbyisten de naam ook hebben gejat.
Zoals al is gezegd; als het idee en de uitvoer zo simpel is, waarom kwam niemand hier dan al mee? En inderdaad; geef het dan minstens een andere naam dan "Kuise Meisjes oorbellen".

Als een sieradenmaakster een sieraad maakt in een heel eigen stijl, en vervolgens "haar idee/ontwerp" ergens anders op het internet tegenkomt, bij bijvoorbeeld een con-collega sieradenmaakster (eventueel ter verkoop), wordt diegene vaak verzocht om deze "kopie" te verwijderen, omdat het vaak niet wordt gewaardeerd als men zichzelf gekopieerd voelt voor andermans commerciele doel. Hoeveel topics op diverse forums zijn hier al niet over geweest?
Dan is de irritatie of teleurstelling van deze meiden toch ook begrijpelijk?
groetjes, Capricus

Gebruikersavatar
Guna
Bead Believer
Berichten:227
Lid geworden op:wo 26 jan 2011 08:30
Locatie:tilburg
Contacteer:

Re: Item in Shownieuws, SBS6: kuise meisjes oorhangers

Bericht door Guna » do 05 mei 2011 13:22

May be it's not possible to get a patent for earring, but they can protect their brand name the same way as any fashion house or producent. It only depends how much time and money they want to invest in it. They don't need to complain- they got famous with very simple and cheap product. I am afraid this fashion boom will be for one season. So, if they are smart they should use this popularity to extend their business and bring more products in the market. With simple flower ring, you can’t exist long in this very short life cycle and competitive market.
gunadesign

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Item in Shownieuws, SBS6: kuise meisjes oorhangers

Bericht door Kikkertje » do 05 mei 2011 14:05

Ben het helemaal met je eens Jewel!
Groetjes, Marjan

Gebruikersavatar
Moon
Bead Dreamer
Berichten:725
Lid geworden op:ma 09 okt 2006 08:59
Locatie:Almere

Re: Item in Shownieuws, SBS6: kuise meisjes oorhangers

Bericht door Moon » do 05 mei 2011 14:42

Guna schreef:May be it's not possible to get a patent for earring, but they can protect their brand name the same way as any fashion house or producent. It only depends how much time and money they want to invest in it. They don't need to complain- they got famous with very simple and cheap product. I am afraid this fashion boom will be for one season. So, if they are smart they should use this popularity to extend their business and bring more products in the market. With simple flower ring, you can’t exist long in this very short life cycle and competitive market.
Ik ben het er mee eens dat ze hun merknaam moeten deponeren, dat zal misschien wat schelen. Ik denk ook dat de hype van de bloemoorbellen alleen deze zomer zal zijn.
(I agree with you that they should protect the brand name. I also think that this will last only this summer.)

Dat het zo'n hype is komt denk ik van 2 kanten. Ook door de mensen die er zelf eentje maken en daarmee een ander aansteken. Ze hebben zelf ook wel profijt van de hype die ze veroorzaakt hebben, want half Nederland loopt ermee rond. Als ze alleen bij hun op de site konden bestellen, dan liep er slechts een handjevol mensen met zo'n oorbel rond, want er staan er nooit veel op hun site en dan was het ook niet zo'n hype als nu. Ik heb begrepen dat ze de vraag ook niet meer aankunnen nu en dat ze het maken van de oorbellen nu uitbesteden aan een sociale werkplaats.

Ik snap best dat mensen er eentje zelf willen maken en ik denk niet dat daar hun probleem ligt. Ik denk dat zijzelf meer moeite hebben met de grote bedrijven die nu met het idee ook geld verdienen en inderdaad die mensen die via internet met de naam 'kuise meisjes' die oorbellen verkopen.
Groetjes van Monica

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Item in Shownieuws, SBS6: kuise meisjes oorhangers

Bericht door Jewel » do 05 mei 2011 14:46

Guna schreef:May be it's not possible to get a patent for earring, but they can protect their brand name the same way as any fashion house or producent. .
Ja, dat klopt!
Daarom heb ik ook een merknaam laten registreren, omdat ik zelf ook al een aantal van dit soort negatieve ervaringen heb gehad en dan sta je toch sterker!
Ik weet alleen niet of Kuise Meisjes geregistreerd staat als merk, maar het is in ieder geval wel hun handelsnaam.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

daisy81
Bead Producer
Berichten:1116
Lid geworden op:vr 19 feb 2010 21:46

Re: Item in Shownieuws, SBS6: kuise meisjes oorhangers

Bericht door daisy81 » do 05 mei 2011 19:55

Jewel schreef:
Guna schreef:May be it's not possible to get a patent for earring, but they can protect their brand name the same way as any fashion house or producent. .
Ja, dat klopt!
Daarom heb ik ook een merknaam laten registreren, omdat ik zelf ook al een aantal van dit soort negatieve ervaringen heb gehad en dan sta je toch sterker!
Ik weet alleen niet of Kuise Meisjes geregistreerd staat als merk, maar het is in ieder geval wel hun handelsnaam.
vind ook dat je niet de naam kuise meisjes oorbellen mag gebruiken voor een eigen gemaakt product maar ik kom ze juist vaak tegen onder bloemoorbellen en gtst oorbellen hoe zit dat dan?

Jewel
Bead Intelligent
Berichten:1462
Lid geworden op:zo 07 aug 2005 11:26
Contacteer:

Re: Item in Shownieuws, SBS6: kuise meisjes oorhangers

Bericht door Jewel » do 05 mei 2011 23:04

Het woord "bloemoorbellen" mag altijd gebruikt worden. Dat is een woord die in onze taal gewoon voorkomt en een algemeen voorwerp is. Aan dit soort woorden kunnen geen rechten worden ontleent, net zoals aan woorden als "kalfsrollade" , "tuinstoel", "motorhelm" en "handtas". Dit soort woorden kunnen ook niet als merk worden geregistreerd, net zoals "kralenforum", "sieradenforum", "kraal", etc.etc. niet als merk geregistreerd kunnen worden, omdat deze woorden te algemeen zijn. Ik twijfel er dan ook aan of de combinatie "kuise meisjes" geregistreerd kan worden als merknaam, omdat dit algemene woorden zijn. Wel kunnen ze een handelsnaam worden/zijn, mits een aantal voorwaarden.

gtst oorbellen kan een ander verhaal zijn. Dat ligt er denk ik helemaal aan in welk verband en zinsopbouw deze combinatie gebruikt wordt.
Remember, Professionals built the Titanic, amatures built the Ark!

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Item in Shownieuws, SBS6: kuise meisjes oorhangers

Bericht door Kikkertje » vr 06 mei 2011 06:54

Toevallig zie ik gisteravond nog een stukje op TV van de advocaat van de dames. Daar leek uit naar voren te komen dat het ze niet om de naam gaat maar echt om de namaak van de oorbellen. Het zou een ander ontwerp zijn als de oorbellen op 7 punten verschillen van het origineel, maar volgens de advocaat was dat een fabeltje en zou het per geval bekeken worden.

Ik vind wel dat de dames een punt hebben, maar ben toch benieuwd hoe ze alle marktkraamhouders, hobbyisten en kleine webwinkels willen gaan aanpakken.

Ik heb de oorbellen trouwens ook al in het buitenland gespot.
Groetjes, Marjan

Tiuri
Bead Designer
Berichten:871
Lid geworden op:vr 16 jul 2010 15:05
Locatie:Barneveld
Contacteer:

Re: Item in Shownieuws, SBS6: kuise meisjes oorhangers

Bericht door Tiuri » vr 06 mei 2011 07:23

Kikkertje schreef: Ik heb de oorbellen trouwens ook al in het buitenland gespot.
Ik ook :D
Ik begrijp op zich wel dat ze er moeilijk over doen, maar ik heb niet zoveel verstand van patent en dat soort zaken.
Maar het is ook te verwachten dat mensen zoiets gaan namaken, het is natuurlijk heel simpel om te doen. Ik doe het zelf niet, omdat ik ze gewoon niet zo mooi vind.
Ik ben benieuwd wat het vervolg hiervan is :wink:

Groetjes
When life gives you cold feet, put on some socks

daisy81
Bead Producer
Berichten:1116
Lid geworden op:vr 19 feb 2010 21:46

Re: Item in Shownieuws, SBS6: kuise meisjes oorhangers

Bericht door daisy81 » vr 06 mei 2011 07:25

Kikkertje schreef:Toevallig zie ik gisteravond nog een stukje op TV van de advocaat van de dames. Daar leek uit naar voren te komen dat het ze niet om de naam gaat maar echt om de namaak van de oorbellen. Het zou een ander ontwerp zijn als de oorbellen op 7 punten verschillen van het origineel, maar volgens de advocaat was dat een fabeltje en zou het per geval bekeken worden.

Ik vind wel dat de dames een punt hebben, maar ben toch benieuwd hoe ze alle marktkraamhouders, hobbyisten en kleine webwinkels willen gaan aanpakken.

Ik heb de oorbellen trouwens ook al in het buitenland gespot.
t maakt mij niet uit ik maak ze niet alleen 1 voor mezelf gemaakt in het begin
maar als t ook om hobbyisten gaat dan vraag ik me af hoe ze dit willen tegenhouden .
grote bedrijven vraag ik me ook af en als ze dan de naam kuise meisjwes gebruiken kan ik me voorstellen dat er wat aan gedaan kan worden maar zie ze ook vaak gewoon te koop als bloemen oorbellen , en volgens mij kunnen ze daar weinig mee

Krista
Bead Designer
Berichten:779
Lid geworden op:ma 27 sep 2010 14:34
Contacteer:

Re: Item in Shownieuws, SBS6: kuise meisjes oorhangers

Bericht door Krista » vr 06 mei 2011 07:46

hmm En hoe nieuw/orgineel is het idee van de Kuisje Meisjes eigenlijk....?

Zie hier: jaren '80 oorbellen met Krimpie Dinkie gemaakt (krimp-plastic).
Bijlagen
JemJewelry.jpg
JemJewelry.jpg (101.95KiB)3723 keer bekeken
glass is hot

Gebruikersavatar
sanegdokter
Moderator
Berichten:3636
Lid geworden op:wo 06 aug 2008 10:52
Locatie:hoevelaken
Contacteer:

Re: Item in Shownieuws, SBS6: kuise meisjes oorhangers

Bericht door sanegdokter » vr 06 mei 2011 08:22

Krista schreef:hmm En hoe nieuw/orgineel is het idee van de Kuisje Meisjes eigenlijk....?

Zie hier: jaren '80 oorbellen met Krimpie Dinkie gemaakt (krimp-plastic).
Goeie Kris! :wink: Leuke discussie eigenlijk... :) En misschien gaat het nog wel veel meer terug want als je googled op hoop earrings flower en even zoekt kom je ook oorbellen met bloemen tegen uit de jaren 60 en 70 dus volgens mij hebben de dames geen poot om op te staan behalve wanneer de naam (mis) gebruikt wordt.
Heeeel veeeel lieve groetjes Sannie

Gebruikersavatar
Kikkertje
Bead Hysteric
Berichten:3130
Lid geworden op:za 03 mei 2008 16:30
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Item in Shownieuws, SBS6: kuise meisjes oorhangers

Bericht door Kikkertje » vr 06 mei 2011 08:28

Dat is inderdaad een goeie, een beetje advocaat moet dat ook kunnen bedenken.
Groetjes, Marjan

Gesloten