Gauge (kettelen)

Kun je iets met betrekking tot het kralen niet kwijt bij de andere forums, dan is dit de juiste plaats!
Gesloten
Gebruikersavatar
Mieke
Bead Intelligent
Berichten:1307
Lid geworden op:za 24 apr 2004 09:40
Contacteer:
Gauge (kettelen)

Bericht door Mieke » zo 26 dec 2010 15:16

Hallo allen,
ik ben op zoek naar wat hulp bij het bepalen van goede gauge-maten van metaaldraad.

Ik wil het gebruiken om te kettelen en dan tweemaal onder het oogje te wrappen. Is silverplated goed genoeg of moet ik een ander soort gebruiken?
Het probleem is dat ik allerlei soorten kettelstiften door elkaar heb (vind ik sowieso al zonde van het geld), sommige zijn heel fijn, andere totaal niet. Maar ik weet niet wat het verschil is. Ik heb ze al een poosje.
Groetjes en kraalplezier van Mieke

Gebruikersavatar
sam
Bead Fanatic
Berichten:1925
Lid geworden op:za 24 sep 2005 18:45
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Gauge (kettelen)

Bericht door sam » zo 26 dec 2010 15:21

Silver plated is vaak alleen de kleur. Gauge is belangrijker. Als je ze te dik neemt, kun je lastiger rond draaien.
Hier kun je de mm bij de gauge maten vinden http://www.engineeringtoolbox.com/awg-w ... d_731.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Mieke
Bead Intelligent
Berichten:1307
Lid geworden op:za 24 apr 2004 09:40
Contacteer:

Re: Gauge (kettelen)

Bericht door Mieke » zo 26 dec 2010 15:27

Ja, hoe hoger de gauge, hoe smaller de draad. Zover was ik al. Nu zie ik overal 22 gauge (o,65 mm) langskomen. Is dat een geschikte maat hiervoor?
Enne, maakt de binnenkant niet uit (voor de hardheid/stugheid van de kettelstiften oid)?

Trouwens, die ik heb zijn allemaal even dik, maar de één is echt gemakkelijker dan de ander te gebruiken. :?:
Groetjes en kraalplezier van Mieke

Gebruikersavatar
sam
Bead Fanatic
Berichten:1925
Lid geworden op:za 24 sep 2005 18:45
Locatie:Spijkenisse
Contacteer:

Re: Gauge (kettelen)

Bericht door sam » zo 26 dec 2010 17:11

Ik heb een 21 en 24 gauge. De 24 gebruik ik zelf het meeste.
Waarom de een fijner werkt dan de ander weet ik ook niet! Zal vast wel aan het materiaal liggen waar het van gemaakt is.

Gebruikersavatar
Mieke
Bead Intelligent
Berichten:1307
Lid geworden op:za 24 apr 2004 09:40
Contacteer:

Re: Gauge (kettelen)

Bericht door Mieke » zo 26 dec 2010 19:55

Bedankt voor die link nog, hij is wel heel handig.

En ja, dat snap ik dus ook niet goed, waarom de één zoveel fijner is dan de andere. Je kan moeilijk eerst in de winkel wat uit gaan proberen, voordat je het koopt. :lol:
Groetjes en kraalplezier van Mieke

Gesloten