Regels over nikkelvrije materialen?

Kun je iets met betrekking tot het kralen niet kwijt bij de andere forums, dan is dit de juiste plaats!
Gesloten
Kikkertje
Bead Hysteric
Contacteer:
Regels over nikkelvrije materialen?

Bericht door Kikkertje » vr 01 okt 2010 13:24

Volgens mij mogen kralen(web)winkels in Europa geen materialen meer verkopen waar nikkel in zit. Geldt dat ook voor andere stoffen in kralen?

Ik heb al eens gezocht hier en daar, maar ik kan er niets over vinden. Weet iemand misschien wat de precieze regels zijn en waar ik ze kan vinden?

Er zijn bedrijven die geen antwoord kunnen geven op de vraag of hun bedels nikkelvrij zijn. Het gebeurt regelmatig dat ik een kinderfeestje moet verzorgen waar kinderen bij zijn met een nikkel allergie dus dan is het wel prettig dat ik zeker weet dat het materiaal nikkelvrij is. Ik heb zelf wel een hoop bedels op voorraad, maar soms wordt er weleens om iets speciaals gevraagd.

Misschien kan iemand me wijzer maken! :wink:
Groetjes, Marjan

Hannelies
Bead Fanatic
Contacteer:

Re: Regels over nikkelvrije materialen?

Bericht door Hannelies » vr 01 okt 2010 13:32

Volgens mij mag er in Nederland geen materiaal verkocht worden dat nikkel bevat. Maar waar je de regels kunt vinden? Misschien op een site van regelgeving etc. van de EU?
Ik kreeg een tip van iemand, als het metaal blijft plakken aan een magneet, zit er nikkel in. Maar dat zou betekenen dat de helft van de metalen ringen die ik hier van de groothandel koop, nikkel bevat! :-((

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » vr 01 okt 2010 15:33

Artikelen moeten inderdaad nikkelvrij zijn. Tijd terug heb ik behoorlijk zitten bellen (was inderdaad erg vaag). Uiteindelijk bleek dat een heeeele lage percentage wel mag, zolang het geen allergische reactie kan geven. Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat het voor heel Europa geldt, in ieder geval voor Nederland. Als je in het buitenland inkoopt kan het zijn dat daar wel nikkel in zit, daar moet je dan dus wel op letten.
Hannelies schreef:...als het metaal blijft plakken aan een magneet, zit er nikkel in. Maar dat zou betekenen dat de helft van de metalen ringen die ik hier van de groothandel koop, nikkel bevat! :-((
Ik twijfel of dat klopt....metaal is metaal en magneten blijven aan metaal zitten....

Kikkertje
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door Kikkertje » vr 01 okt 2010 16:16

Ik denk ook niet dat dat waar is, metaal hecht zich volgens mij aan een magneet of er nou nikkel in zit of niet.

Maar ik denk wel dat er groothandels zijn die het niet altijd even nauw nemen met de regels. En dat is toch jammer als jij je sieraden wil verkopen als zijnde nikkelvrij.

Ik had gehoopt Sandra, dat jij het zou weten (waar ik de regeltjes kan vinden) omdat jij er al zo lang mee bezig bent.
Ik zoek gewoon nog even verder.
Groetjes, Marjan

Hannelies
Bead Fanatic
Contacteer:

Bericht door Hannelies » vr 01 okt 2010 16:23

Ik denk ook dat alle niet edele metalen magnetisch zijn hoor. Maar ik weet zeker dat sommige ringen die ik hier heb gekocht nikkel bevatten, ik ben er namelijk zelf allergisch voor... dus als ik jeukende uitslag in mijn nek krijg, weet ik genoeg!

Kikkertje
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door Kikkertje » vr 01 okt 2010 16:34

Gevonden!

Voor wie belangstelling heeft:
http://www.vwa.nl/txmpub/files/?p_file_id=10334" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb bij verschillende groothandels wel dingen gezien, waarvan ik bijna 100% zeker weet dat ze niet nikkelvrij zijn. Ik koop zelf veel in het buitenland en vaak staat het goed aangegeven, dan kan je kiezen voor een nikkelvrije variant, of er staat: geschikt voor de europese markt. Dan weet je natuurlijk nog wel niet helemaal zeker of het goed is, maar ik ga toch graag van het goede van de mens uit. :D
Groetjes, Marjan

Sandra
Eigenaar Kralen.com
Contacteer:

Bericht door Sandra » vr 01 okt 2010 16:47

Het is alweer paar jaar geleden dat ik erover zocht en degene die ik aan de telefoon kreeg wisten het ook niet / werd steeds weer doorverbonden. Fijn dat het nu duidelijk op internet staat!

Heb even gekeken:
Deze regeling verbiedt nikkel en nikkelverbindingen in waren die in direct en langdurig contact
met de huid te komen, tenzij het gehalte aan nikkel of de nikkelafgifte van deze waren beneden een aangegeven
waarde blijft.
Dat is precies wat ik toen ook heb geleerd. Er mag wel wat in zitten, zolang het geen allergische reactie geeft. Een heeeeele lage percentage mag dus wel.

Kikkertje
Bead Hysteric
Contacteer:

Bericht door Kikkertje » vr 01 okt 2010 19:47

Ja, ze hebben je toen inderdaad de goede info gegeven. Dat is mooi toch?
Groetjes, Marjan

Mar-JoYa
Moderator
Contacteer:

Bericht door Mar-JoYa » zo 24 okt 2010 14:20

Misschien dat de keuringsdienst van waarden (dat TV programma) het leuk vind om te onderzoeken in hoeverre hier controle op is en kan zijn :D :D :D
ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ Dolgelukkig!!! ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ

Mieke
Bead Intelligent
Contacteer:

Bericht door Mieke » zo 24 okt 2010 18:09

Dus hoedenspelden kunnen wel, want die komen niet in aanraking met je huid?

@ Mar-Jo-Ya, goede suggestie!
Groetjes en kraalplezier van Mieke

liessie
Bead Believer

Bericht door liessie » za 06 nov 2010 01:04

Onlangs was ik in een kralenwinkel in Ede en daar vroeg ik naar zilveren oorhangers met de mededeling dat ik niet goed tegen nikkel kan in mijn oren.

Hij vertelde mij toen inderdaad ook dat er geen nikkel meer mag zitten in sieraden.

Hij vertelde er echter 1 maar bij:

Volgens hem gold de regel niet, als het als speelgoed op de markt gebracht wordt.

Ik weet niet of dat idd zo is maar dacht, laat ik het toch maar even noemen.

ps: heb een horloge van titanium (een stof die volgens ook voor zweerknopjes gebruikt kan worden) en die trekt ook magneten aan.
Net als chirurgisch staal.

Krista
Bead Designer
Contacteer:

Bericht door Krista » za 06 nov 2010 09:19

Misschien een idee om metal-look kralen te gebruiken voor de kinderworkshops? Weet je zeker dat er geen allergische reactie op komt.
glass is hot

Isabel vd L
Bead Starter

Bericht door Isabel vd L » di 09 nov 2010 16:24

Ik heb wel eens navraag gedaan bij een leverancier en die vertelde ook dat er nikkel in mag zitten, zolang het binnen een marge valt die aansluit bij de EU regelgeving. Ik weet echter dat er wel degelijk mensen zijn die op het materiaal allergisch reageren. Bij importeren kun je vaak ook kiezen voor producten die 100% nikkelvrij zijn. Maar ik weet ook dat er heeeeel wat kralenwinkels en sieradenwinkels in Nederland zijn die gewoon producten met nikkel verkopen of zelfs met lood!

Gesloten