Wanneer is een steen nou echt of nep

Kun je iets met betrekking tot het kralen niet kwijt bij de andere forums, dan is dit de juiste plaats!
Gebruikersavatar
flapflap
Bead Hysteric
Berichten:3231
Lid geworden op:zo 12 feb 2006 01:03
Locatie:Zoetermeer
Contacteer:
Re: Wanneer is een steen nou echt of nep

Bericht door flapflap » di 12 aug 2008 23:50

Frutsel schreef:Goudsteen, in bruin, blauw (nightstars), groen (monniksgoud) is manmade dus nep - net zoals de meeste hematiet voorwerpen.
Niet mee eens. Goudsteen (of het nou rood is of blauw) in manmade maar wel echt (en dan bedoel ik, het is geen kopie van iets "echts" maar gewoon wat het is).

Verder blijft het gewoon moeilijk hoor, het lijkt wel hoe meer je te weten komt over edelsteen hoe meer vragen je erbij krijgt.
Neem Turquoise bijvoorbeeld: je hebt nep-turquoise (kunststof of klei of wat dan ook - zeg maar "echte" nep) dan heb je andere stenen, bijvoorbeel Howliet wat turquoise geverfd wordt (dus een "echte" steen maar in een "neppe" kleur) en dan heb je echte Turquoise, maar die heb je dan ook weer in bijgeverfde variant, niet-bijgeverfde variant en/of "gestabiliseerde" variant. Nou begrijp ik dat dat laatste noodzakelijk is, want als het niet gestabiliseerd wordt verliest het zijn kleur of iets dereglijks, maar vaak voegen ze bij het stabiliseren ook voor de zekerheid een beetje kleur toe. Oftewel je ziet echt door de bomen het bos niet meer.

Dit is trouwens een hele fijne site als je engels een beetje goed is (staat ook erg veel info over de "behandelingen" van bepaalde stenen): http://www.rings-things.com/gemstone/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
~Audrey~

Gebruikersavatar
MiekeN
Bead Designer
Berichten:861
Lid geworden op:do 02 nov 2006 18:18
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Bericht door MiekeN » wo 13 aug 2008 05:46

Da's inderdaad een mooie en handige site, Mar! Dank je! :-)

Ik moet echter eerlijk zeggen... ik gebruik ronde kralen van 4mm... stenen dus, maar het is dat het erbij staat (al dan niet in alle eerlijkheid), anders zou ik van 99% geen idee hebben wat het is!

Als ik mijn stenendoos zo eens bekijk, herken ik dus wel het goudsteen, maar of die zwarte nou echt Onyx is???? Of dat wat me als "Flower Agaat" verkocht is dat ook echt is???

Het blijft moeilijk! Toch?

:-)
MiekeN
Laatst gewijzigd door MiekeN op wo 13 aug 2008 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frutsel
Bead Producer
Berichten:1068
Lid geworden op:ma 28 mei 2007 19:26
Locatie:Vlakbij Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Frutsel » wo 13 aug 2008 07:27

Kortom, echt of nep onderscheiden is niet te doen, tenzij je gestudeerd hebt.
En al is het wel te onderscheiden dan is het nog discutabel wat je echt of nep noemt.

Pas dus op met Brigitte's stenen nep te noemen. ???????

Mooi, kwaliteit, dat is een heel ander iets dan nep of echt.
~~When you don't shine with your own light, what you create has no might~~
Oftewel, schijn met je eige lichie, anders schijn je niet echt.

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Re: Wanneer is een steen nou echt of nep

Bericht door Haematodipsia » wo 13 aug 2008 18:33

flapflap schreef:
Frutsel schreef:Goudsteen, in bruin, blauw (nightstars), groen (monniksgoud) is manmade dus nep - net zoals de meeste hematiet voorwerpen.
Niet mee eens. Goudsteen (of het nou rood is of blauw) in manmade maar wel echt (en dan bedoel ik, het is geen kopie van iets "echts" maar gewoon wat het is).

Verder blijft het gewoon moeilijk hoor, het lijkt wel hoe meer je te weten komt over edelsteen hoe meer vragen je erbij krijgt.
Neem Turquoise bijvoorbeeld: je hebt nep-turquoise (kunststof of klei of wat dan ook - zeg maar "echte" nep) dan heb je andere stenen, bijvoorbeel Howliet wat turquoise geverfd wordt (dus een "echte" steen maar in een "neppe" kleur) en dan heb je echte Turquoise, maar die heb je dan ook weer in bijgeverfde variant, niet-bijgeverfde variant en/of "gestabiliseerde" variant. Nou begrijp ik dat dat laatste noodzakelijk is, want als het niet gestabiliseerd wordt verliest het zijn kleur of iets dereglijks, maar vaak voegen ze bij het stabiliseren ook voor de zekerheid een beetje kleur toe. Oftewel je ziet echt door de bomen het bos niet meer.

Dit is trouwens een hele fijne site als je engels een beetje goed is (staat ook erg veel info over de "behandelingen" van bepaalde stenen): http://www.rings-things.com/gemstone/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar goudsteen is een neppe edelsteen en howliet is nep turquoise. Glas is natuurlijk ook echt glas maar nep kwarts.

Gebruikersavatar
Haematodipsia
Bead Producer
Berichten:1219
Lid geworden op:za 03 dec 2005 19:15
Contacteer:

Bericht door Haematodipsia » wo 13 aug 2008 18:34

Frutsel schreef:Kortom, echt of nep onderscheiden is niet te doen, tenzij je gestudeerd hebt.
En al is het wel te onderscheiden dan is het nog discutabel wat je echt of nep noemt.

Pas dus op met Brigitte's stenen nep te noemen. ???????

Mooi, kwaliteit, dat is een heel ander iets dan nep of echt.
Tot op bepaald niveau is nep van echt onderscheiden helemaal niet zo moeilijk hoor. Een snoer turquoise met grote felblauwe kralen voor 5 euro? Nep (en daar bedoel ik dan geen echte howliet ofzo mee, het is gewoon nep turquoise)

Gesloten